לין בכנסת: ״המגזר הקמעונאי דורש דבר אחד: שוויון בתנאי תחרות״

נשיא איגוד לשכות המסחר בוועדת הכספים: המגזר העסקי לא מתנגד לתעשייה מקומית. אך מה שהיצרנים המקומיים לא מבינים הוא שהתחרות שלהם היא לא מול היבוא המסחרי אלא מול היבוא האישי


14:41 ,27.11.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר אמר היום (ג', 27.11) בדיון מיוחד בוועדת הכספים בנושא המשבר המתפתח בשוק הקמעונות המקומי: ״המגזר השכוח ביותר בישראל הוא המגזר הקמעונאי. זהו מגזר שלא מספיק מבינים את חשיבתו ולא נותנים לו את היחס ההולם המגיע לו. נבהיר, המגזר הקמעונאי בישראל מונה 56,000 עסקים. מתוכם, 24,000 שאין בהם שכירים, המנוהלים על ידי הבעלים, כלומר עסקים קטנים באמת. יחד המגזר הזה יוצר משרות ל-300 אלף מועסקים והוא מפרנס אוכלוסייה של 1,200,000 איש. כדי להכיר את חלק הגדול של המגזר הקמעונאי יש לרדת לרחוב, כאשר כל חנות רחוב היא בסיס הקיום של המשפחה. שם נמצאים עשרות אלפי עסקים שכיום כולם מאוימים- גם בגלל התחרות מחו״ל אבל בעיקר בשל מדיניות ממשלה כושלת שתגרום להרס של עשרות אלפי עסקים. המדינה לא רואה את חנויות הרחוב. ידוע לכולנו שהיום המגזר הקמעונאי מצוי בהתמודדות הקשה אולי ביותר בהיסטוריה שלו בגלל היבוא האישי המקוון. כבר עברנו היקף של 15 מיליארד רכישות ואנו בדרך ל-20 מיליארד. דואר ישראל צופה שיגיעו עד  סוף שנת 2018 כ-80 מיליון חבילות ארצה. רק בבלאק פריידי בסוף השבוע האחרון נעשו 10,000 עסקאות בדקה. יש פה טירוף של יבוא אישי״.

 

״אבהיר: המגזר הקמעונאי לא מתנגד ליבוא אישי או יבוא מקוון. ההתנגדות שלנו היא למדיניות מכוונת של הממשלה שתהרוס את המגזר הקמעונאי. המדינה מנחיתה על המגזר הקמעונאי מכות במקום לסייע לו. הדבר נעשה קודם כל באמצעות הפטור ממס ערך מוסף. שנית, המגזר העסקי צריך לעמוד בדרישות הרגולציה, תקינה והיתרי יבוא. ספקי החוץ לא נדרשים לעמוד בשום דבר, כי היבוא האישי פטור מכך. אנו מעמידים מגזר עסקי בתנאי תחרות לא שווים. מדובר במגזר שאף פעם לא קיבל סיוע מהמדינה, וגם לא מבקש סיוע כעת- הוא רק מבקש תחרות בתנאים שווים. אנו לא מתנגדים ליבוא אישי כל עוד הוא יבוא אישי, אך על פי התכניות של משרד הכלכלה היבוא האישי יתפתח ליבוא מסחרי בלבוש של יבוא אישי: לפי טיוטת צו היבוא האישי משרד הכלכלה מעוניין לאפשר יבוא אישי של 30 פריטים בערך של 1,000 דולר או 5 פריטים ללא הגבלת ערך- וכל זאת ללא הגבלה במספר המשלוחים. הדבר יצור מערכת יבוא מסחרי מקבילה ופרוצה בתחפושת של יבוא אישי״.

 

״יתרה מכך, משרד הכלכלה רוצה להחזיר את מכסי המגן שביטל בשנה שעברה, ובכך ולהרחיב שוב את האפליה מול היבוא האישי. המגזר העסקי לא מתנגד לתעשייה מקומית. אך מה שהיצרנים המקומיים לא מבינים הוא שהתחרות שלהם היא לא מול היבוא המסחרי אלא מול היבוא האישי. אם היבוא האישי יהיה יותר כדאי לצרכנים, אז הם יביאו יותר מוצרים ביבוא אישי. אנו דורשים רק דבר אחד: שוויון בתנאי תחרות״.