לין מתריע: צו יבוא אישי יפגע קשות במשק ובמערכת המסים

נשיא איגוד לשכות המסחר טוען כי צו יבוא אישי שנחתם אתמול על ידי שר הכלכלה סובל מקוצר ראות, העדר איזונים וסתירה פנימית מהותית. לין: ״יהווה תמריץ לפיתוח שוק שחור ופרוץ, המקביל למסחר הלגיטימי״


13:10 ,13.05.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

צו יבוא אישי שנחתם אתמול על ידי שר הכלכלה סובל מקוצר ראות, העדר איזונים וסתירה פנימית מהותית״, כך הגיב הבוקר עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר.

 

לין מדגיש כי ״איגוד לשכות המסחר אינו מתנגד ליבוא אישי, כל עוד זה באמת יבוא אישי. אך בוודאי שאנו מתנגדים להקמת מערכת מסחרית מקבילה ופרוצה, הפטורה ממס, שתיקרא יבוא אישי״.

 

לדבריו, ״צו יבוא אישי מעניק יתרון ברור נוסף לספקי החוץ לעומת המגזר העסקי המקומי; טעות לחשוב שצו יבוא אישי פוגע רק ביבואנים ובמגזר הקמעונאי, הוא פוגע ישירות בכל אלה המייצרים מוצרי צריכה לשוק המקומי שכן הוא מעמיד אותם בעמדת נחיתות מול ספקי החוץ״

 

על פי ההגדרה, יבוא אישי הוא יבוא שלא על ידי עוסק, לשימוש עצמי ובכמות סבירה. אך הכמות המוגדרת כסבירה בצו - רחוקה מלהיות סבירה; 120 יחידות טואלטיקה בשנה או 120 יחידות בושם זול אינם כמות סבירה לשימוש עצמי. והחמור מאד, את 120 היחידות הללו ניתן יהיה לייבא בפטור ממע״מ על ידי פיצול המשלוחים, כך שערכו של כל משלוח לא יעלה מעל 75 דולר. הצו גם אינו מגביל יבוא נפרד על ידי בני משפחה או חברים, כך ש-5 אנשים מתואמים ביניהם יכולים להזמין 600 יחידות כאמור שמוכרות על ידי הצו כיבוא אישי.  

 

לין מתריע כי ״מצב זה יזמין יבוא אישי של מוצרים למטרות מסחריות בשוק השחור. תתפתח מערכת מקבילה ועבריינית שתוכל להציע את מוצריה במחירים נמוכים מהמקובל בשוק״.

 

בדו״ח מבקר המדינה, שפורסם באוקטובר 2018, שעסק בצורה מקיפה גם בנושא הייבוא האישי, מבקר המדינה התריע על העדר פיקוח מתאים ביבוא אישי דרך הדואר, עובדה המייצרת סיכון לבריאות ולבטיחות הציבור ופוגעת בהכנסות המדינה ממסים. מדו״ח מבקר המדינה עולה בצורה ברורה שאין למכס יכולת לאכוף את הוראות הצו ובכלל זה את המגבלה על מספר המשלוחים ברבעון או בשנה ומספר הפריטים במשלוח, לפחות בהתייחס לחבילות המיובאות דרך הדואר שמהוות את הרוב הגדול של החבילות הנשלחות לישראל.

 

הצו גם מהווה סכנה לבריאות הציבור. הוא מאפשר לייבא פריטים צרכניים דוגמת תוספי תזונה, צעצועים, מוצצים, מכשירי חשמל ועוד, ללא כל בדיקה במכון התקנים וללא דרישה לעמידה בדרישות חוקיות היבוא. עובדה זו בולטת במיוחד בייבוא מזון רגיש, שייבואו המסחרי מחייב בדיקות קפדניות במשרד הבריאות.

 

״אם כדי להגן על הציבור, מוצרים המיובאים בייבוא מסחרי נדרשים לעבור בדיקות במכון התקנים ולעמוד בדרישות חוקיות היבוא של משרדי הממשלה השונים, לא ייתכן שביבוא אישי של מגוון עצום של מוצרים, לא יהיה פיקוח בריאותי או בטיחותי משום סוג על ייבואם״.

 

לדעת לין, ״הצו יתוקן ללא ספק בעתיד אך רק לאחר שיגרמו נזקים קשים למשק כולו ולמערכת המסים. כבר היום הפסד ההכנסות למדינה כתוצאה מהפטור ממע״מ בייבוא אישי עומד על 1.5 מיליארד שקל. צו יבוא אישי יזניק הפסד זה לכמה מיליארדים דרך קבע״.