משרד הכלכלה: חיסכון של 10% ליבואנים עקב העברת אופניים וכלים קרמיים למסלול הצהרות

בדיקה של משרד הכלכלה והתעשייה מצאה: גם אופניים וכלי אוכל קרמיים מיובאים יוזלו באופן משמעותי ליבואנים בחודש יוני - עם כניסת הרפורמה וההקלות הרגולטוריות לתוקף. משרד הכלכלה ממשיך בבחינת משמעויות הרפורמה בהפחתת העלויות ליבואנים על מגוון מוצרים


12:42 ,24.04.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

במסגרת פעילות משרד הכלכלה והתעשייה להורדת יוקר המחייה, לרבות באמצעות הרפורמה בתקינה, פועל המשרד לבחון את מידת ההשפעה הצפויה של הרפורמה על מוצרי צריכה שונים, במטרה לבצע מעקב אחר יישום הרפורמה ולוודא כי היא תשיג את יעדיה בתחום הפחתת עלויות היבוא.

 

במסגרת זו, נבדקה לאחרונה השפעת מעבר תקנים של אופניים – אופני כביש, אופני הרים ואופניים לילדים בגירים, ובנוסף לכך תקנים של כלי אוכל מסוגים שונים, למסלול יבוא על בסיס הצהרה על התאמה לתקינה בינלאומית בצירוף תעודות בדיקה של מעבדות מוסמכות מחו"ל, במקום נוהל הבדיקות הקיים באמצעות מכון התקנים.

 

אופניים המיוצרים בשוק העולמי, נתונים לרגולציה בישראל על בסיס הכרה בתקנים בינלאומיים, כך  שהם מצריכים כיום בדיקות דגם של מכון התקנים, רק אחריו ניתן לייבא משלוחים מסחריים. העברתם מוצרים אלו למסלול המבוסס על הצהרת היבואן, במקום בדיקות דגם, תפחית את הנטל ע״י צמצום זמן ההתעסקות היבואן ברגולציה והפחתת עלויות הכרוכות בבדיקה במכון התקנים.

 

לפי בדיקה שביצע הממונה על חוקיות היבוא במשרד הכלכלה והתעשייה, אנואר חילף, במטרה לכמת את עלות תהליך היבוא ובהתאם למתודולוגיית בדיקה מוכרת לפי מודל SCM, נמצא כי העברת התקן להליך הצהרות, יוכל לחזק את היבואנים הקטנים, שמהווים כיום נתח קטן מהשוק בשל הנטל הרגולטורי והבירוקרטי, משך זמן ההמתנה ועלויות הבדיקות.

 

סך החיסכון מהעברת האופניים, לקבוצה 3 (הצהרות) מוערך בכ-10%. ככל שהתחרות בשוק תגדל, ההערכה היא כי שיעור הירידה במחיר לצרכן יהיה אף גבוה יותר. יודגש כי הבדיקה הראתה כי קיים פער מחירים עבור אותם דגמים של המוצר, בין השוק הישראלי לשווקים מקבילים באירופה, בכ-30%.

עוד בדק משרד הכלכלה והתעשייה את יבואם של כלים קרמיים - זכוכיתיים וכלי הגשה מזכוכית, המיועדים לבוא במגע עם מזון. עם כניסת הרפורמה, יעמדו בפני היבואן שתי חלופות - יבוא על בסיס הצהרת התאמה לתקן בינלאומי בצרוף תעודת בדיקה של מעבדה מוסמכת מחו״ל או יבוא על בסיס הצהרת התאמה לדרישות התקן הישראלי, שאימץ את התקן הבינלאומי, לאחר שבוצע בדיקת דגם במכון התקנים.

 

בדיקות הממונה על חוקיות הייבוא, הראו פערים גדולים בהשוואת המחירים של מוצרים זהים, בין ישראל לממוצע האיחוד האירופי - פער שהגיע עד ל-40 אחוזים. לפי הניתוח, ייתכן שחלק מפער זה נובע בשל הדרישות הרגולטוריות הקיימות כיום כגון בדיקת הדגם המיובא, דבר שלאחר הרפורמה ייחסך מהיבואנים אשר יבחרו לייבא במסלול ההקלות ׳קסיס׳. ההערכה היא, שכ-80% מהיבואנים בתחום, יכולים כבר כיום לעמוד בדרישת התקן הבינלאומי הנדרש במסלול קסיס ולחסוך בכך זמן וכסף.

 

סך החיסכון הצפוי, עבור היבואנים - קטנים והבינוניים - כתוצאה מהשינוי נאמד ב-10% מעלויות המכר,  והציפיה במשרד הכלכלה והתעשייה, חיסכון זה יועבר בהוזלה בערך דומה (ואף גבוה מכך בהינתן השפעות של הגברת תחרות, מגוון והיצע) לצרכנים.

 

ינון אלרועי, המשנה למנכ״ל משרד הכלכלה והתעשייה, אמר כי ״אנו ממשיכים בהיערכות נמרצת למימוש רפורמת היבוא, שתצא לדרך בחודש יוני הקרוב. אנו מצפים שהרפורמה תביא להגדלה במספר היבואנים, לגיוון המוצרים, להגברת התחרות ולהורדת יוקר המחייה״.