תכנית "גורם כלכלי מאושר" עולה שלב: המכס העניק תעודת הסמכה ליצואניות ראשונות

בעצם הפעלת התכנית, ישראל מתייצבת בשורה אחת עם 29 מתוך 34 מדינות OECD הפועלות לאבטחת שרשרת האספקה ופישוט תהליכי הסחר. החברות שאושרו יזכו להקלות בתהליכי הסחר הן מצד המכס בישראל והן מצד רשויות מכס בחו"ל. דורון ארבלי: החברות שלקחו חלק בפיילוט מייצאות סך של כ-


00:00 ,31.10.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

מינהל המכס ערך אתמול טקס הענקת תעודות הסמכה ליצואניות הראשונות שלקחו חלק בשלב ההרצה של תכנית "הגורם הכלכלי המאושר" A.E.OAuthorized Economic Operator. תכנית שנועדה לסייע ליצואנים, ליבואנים ולכלל השותפים לתהליכי סחר החוץ.

שש החברות שקיבלו הסמכה כחברות מאושרות בתכנית המקומית, שהינה נגזרת לתכנית ה-A.E.O העולמית של ארגון המכס העולמי הן: אפלייד מטריאלס ישראל, אינטל, טבע, ישקר, תרכובות ברום וסימנס ישראל. טקס הענקת התעודות נערך בירושלים במעמד ראש מינהל המכס – דורון ארבלי, מנהלים בחברות המשתתפות בתכנית וראשי ארגונים כלכליים.

חברות מאושרות אלה מהוות את ראש החץ בשותפות שבין מינהל המכס למגזר העסקי באבטחת שרשרת האספקה ובפישוט תהליכי הסחר. שש החברות הללו עברו תהליך בחינה ואישור מקיף הן בהיבט אבטחתי והן בהיבטים נוספים כגון ציות ואיתנות פיננסית, תוך הדגשת הפיקוח על שרשרת האספקה הגלובאלית של החברות. הבדיקות נערכו על ידי עובדי יחידת הגורם הכלכלי המאושר במינהל המכס. כעת נבדקות חוליות נוספות בשרשרת הלוגיסטית של חברות אלה, על מנת ליצור שרשרת סחר מאובטחת.

אישור החברות מאפשר להעניק להן הקלות בתהליכי הסחר הן מצד המכס בישראל והן מצד רשויות מכס בחו"ל, איתן נמצא המכס הישראלי בדיונים על הסכמים להכרה הדדית ביישום תכניות לאבטחת שרשרת האספקה. יישום ההקלות בשני צדי הגבול יעניק ליצוא הישראלי כושר תחרות גבוה יותר וישפר את הביטחון בתהליכי יבוא, תוך צמצום עלויות בתהליכי הסחר. כל אלה צפויים לסייע לשיפור בתהליכים הכלכליים במדינה.

חשוב לציין כי בעצם הפעלת התכנית, מדינת ישראל מתייצבת בשורה אחת עם 29 מתוך 34 מדינות OECD בהפעלת תכנית לאבטחת שרשרת האספקה ופישוט תהליכי הסחר והינה אחת מ-16 מדינות המפעילות תכניות לאבטחת שרשרת האספקה בעולם.

ראש מינהל המכס, דורון ארבלי, אמר בדבריו בטקס כי שלב ההרצה עבר בהצלחה תוך שיתוף פעולה מרשים בין המכס לחברות המשתתפות. ארבלי הסביר כי הפעלת תכנית גורם כלכלי מאושר בארץ תסייע לכלכלת המשק, שכן החברות שלקחו חלק בפיילוט מייצאות סך של כ-20% מסך הייצוא במדינה ומעסיקות מעל 20,000 עובדים. ראיה לחשיבות התכנית רואים במכס בכך שעוד טרם הסתיים הפיילוט התקבלו קרוב למאה פניות מחברות שונות בארץ להצטרף לתכנית. יתרון חשוב נוסף של התכנית, אשר מצוי אף הוא באחריות המכס, הוא הגברת הוודאות הביטחונית של מטענים שיגיעו בייבוא מספקים מאושרים בתכניות דומות. בתקופה זו בה מסתמנת ירידה בייצוא הישראלי מחד ומאידך הדרישות הביטחוניות גוברות והולכות, יכולה תכנית זו לסייע ולמנף את הייצוא. לצורך כך עומד המכס בקשר עם רשויות מכס מקבילות בחו"ל לשם חתימה על הסכמים להכרה הדדית בתכנית.

נציגי החברות שאושרו בפיילוט שיבחו את גישת המכס לתהליך והדגישו את חשיבות הפעלת התכנית עבור המגזר העסקי. יו"ר ארגון סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, אמיר שני, בירך על הפעלת התכנית והבהיר כי יישום תכנית שכזו מחזק את שיתוף הפעולה והאמון בין המגזר העסקי והמכס. שני הבהיר כי חברות רבות מעוניינות להצטרף לתכנית, מתוך הבנת חשיבות הנושא למדינה ומתוך הכרה בתועלות העסקיות מהן נהנים עסקים החברים בתכניות מעין אלה ומנה כדוגמה שיפור בלוחות זמנים בתהליכי סחר חוץ, שיפור בתהליכים הלוגיסטיים ועוד.

בימים אלה נפתחת התכנית לחוליות נוספות בשרשרת האספקה.