תקן חדש: איחזור (recall) של מוצרים

התקן הישראלי הוא אימוץ של תקן בינלאומי ומטרתו להפחית את הסיכון הנגרם ממוצרים לא בטוחים שנמצאים בשוק


00:00 ,12.12.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

מכון התקנים הישראלי מפרסם להערות הציבור את התקן הישראלי ת"י 10393: קריאה להחזרה (recall) של מוצרי צריכה – קווים מנחים לספקים.

התקן הוא אימוץ של התקן הבינלאומי ISO 10393. הוא נכתב במטרה לסייע לספקים לפתח, ליישם ולשפר תוכנית לקריאה להחזרת מוצרים, במטרה להפחית את הסיכון הנגרם ממוצרים לא בטוחים שנמצאים בשוק.

מגוון רחב של מוצרים זמינים לצרכנים בשוק העולמי, רובם בטוחים לשימוש ומתאימים לשימוש המיועד. אולם, נתונים סטטיסטיים מעידים כי בכל שנה סובלים מיליוני אנשים מפציעות או ממחלות, או אף מתים בעקבות שימוש במוצרים לא בטוחים. דרישות רגולטוריות ותקנים קיימים במדינות רבות, והתעשייה עושה כל שביכולתה כדי לייצר מוצרים בטוחים ומתאימים לשימוש המיועד, אבל בעיות הנובעות מליקויי תכן, מפגמים בייצור, מאזהרות או מהוראות לקויות, עדיין מביאות לכך שמוצרים לא בטוחים מגיעים לשוק. במקרים אלה, נקיטת פעולות מתקנות, לרבות קריאה להחזרה, באופן מהיר ואפקטיבי, היא בעלת חשיבות מכרעת.

בתקן ניתן למצוא הנחיות מעשיות בקביעת הצורך בנקיטת פעולות מתקנות, לרבות קריאה להחזרה (recall), של מוצרי צריכה על ידי ספקים. ההנחיות בתקן מספקות מידע וכלים לשימושם של ספקים קטנים וגדולים כאחד בגיבוש תוכנית קריאה להחזרת מוצרים מתועדת שעברה תיקוף, שתסייע ביישום הקריאה להחזרה בזמן הדרוש ובעלות מינימלית, במזעור סיכונים משפטיים ופגיעה במוניטין ובהפחתת סיכוני בריאות ובטיחות לצרכנים.

התקן לריקול מפרט, בין השאר, מהם המרכיבים שעל תוכנית קריאה להחזרת מוצרים לכלול, אילו החלטות מרכזיות יש לקבל בזמן קריאה להחזרה, מהם תחומיהמומחיות הטיפוסיים הנדרשים לביצועקריאה להחזרת מוצרים, מהם שלבי תהליך הערכת הסיכונים לפגיעה ממוצרי צריכה, כיצד לקבל החלטה על הצורך בביצוע קריאה להחזרה, כיצד ליישם קריאה להחזרה של מוצרים (האם יש לבצע איחזור, החלפה, תיקון, השמדה או סילוק), כיצד לקיים תקשורת עם הרשויות, שרשרת האספקה וכן עם הצרכנים בנוסף, התקן מפרט מהם הרכיבים שיש לכלול בהודעה לתקשורת בדבר הקריאה להחזרה ומביא בנספח מיוחד דוגמאות לכרזות והודעות לעיתונות מן העולם.

מנכ"ל מכון התקנים דני גולדשטין : "יישום נרחב של תקן זה יוביל לגישה עקבית יותר להסרת מוצרים לא בטוחים מן השוק העולמי. יישום התקן יביא גם לשיפור התיאום בין הממשל לבין הארגונים של מוצרי צריכה במדינות שונות, וכן לשיפור אמון הצרכן בבטיחות המוצרים הקיימים בשוק.

"התקן לריקול מיועד בעיקר למוצרי צריכה ולספקים, אולם הוא ישים גם בענפים אחרים ויכול לסייע גם לגופים ממשלתיים לפתח או לשפר מדיניות וקווים מנחים לקריאה להחזרת מוצרים".