בריטניה וישראל מחזקות את היחסים הבילטרליים

שרי הכלכלה של בריטניה וישראל יחתמו היום על הסכם סחר לקראת עזיבתה של בריטניה את האיחוד האירופי. היקף הסחר בשנת 2018 בין ישראל לבריטניה עמד על כ-11 מיליארד דולר והיא שותפת הסחר הגדולה ביותר של ישראל באירופה


11:52 ,18.02.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

שר הכלכלה והתעשייה, מר אלי כהן, ושר המסחר הבריטי, ליאם פוקס, יחתמו היום על הסכם סחר ושותפות בין ישראל ובריטניה, המסדיר את ההמשכיות ביחסי הסחר בין המדינות, לקראת עזיבתה של בריטניה את האיחוד האירופי.

 

ממשרד הכלכלה נמסר כי הגעת השר פוקס למעמד החתימה מעידה על חשיבות היחסים העסקיים בין המדינות ועל שביעות הרצון בלונדון מההתהדקות ביחסי המסחר. שגריר בריטניה בישראל, דיוויד קוורי, ישתתף גם הוא במעמד החתימה.

 

ההסכם בין ישראל לבריטניה מתבסס על התשתית ההסכמית הקיימת כיום בין ישראל והאיחוד האירופי ומטרתו לשמר המשכיות הוודאות ליצואנים משני הצדדים, ולהבטיח שהסחר בין הצדדים ימשיך להתקיים באותם תנאים בהם הוא מתקיים כיום תחת ההסכם עם האיחוד האירופי.

 

נזכיר כי במרץ 2017 הופעל סעיף 50 לאמנת ליסבון אשר התניע את תהליך היציאה בפועל של בריטניה מהאיחוד האירופי. לפי הסעיף, היציאה צריכה להתרחש תוך שנתיים מיום הפעלתו. בחודשים שחלפו מאז פעלו הבריטים לגיבוש תנאי הפרישה לרבות הסכם מעבר עם האיחוד האירופי שיאפשר לצדדים זמן הסתגלות וזאת על ידי קביעת תקופת מעבר עד לסוף 2020. במידה והסכם המעבר לא יאושר בבריטניה - היציאה תתרחש ב-29 מרץ 2019 - עוד כ-39 ימים.   

 

כך או כך, ישראל נערכה מראש ליום שאחרי ולשמירה על האינטרסים הישראליים בסחר ובשיתופי הפעולה השונים עם בריטניה על ידי חתימה על הסכם שיבטיח המשכיות בסחר ובשותפות. השינוי המשמעותי ביבוא נבע מעלייה עקבית ביבוא מוצרים מינרליים, כאשר עיקר העלייה בתוך קבוצה זו נובע מגידול ביבוא דלק מבריטניה. בנוסף נרשמה עלייה נקודתית ביבוא מתכות פשוטות ומוצרים מהן. מנגד, הירידה בהיקף היצוא ב-2018 התרחשה בעיקר ביצוא מוצרי תעשיות כימיות, לרבות תרופות  ופרמצבטיקה.

 

ממשרד הכלכלה נמסר עוד כי בריטניה היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של ישראל באירופה והשלישית בעולם ומהווה שותפה חשובה של ישראל בקהילה הבין-לאומית. היקף הסחר בשנת 2018 בין ישראל לבריטניה עמד על כ-11 מיליארד דולר, עלייה של כ-15% ביחס להיקף הסחר ב-2017. בין השנים 2015-2018 נרשמה עלייה מגמתית בהיקף הסחר בין המדינות.