הבירוקרטיה עלתה בגז

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית את חיסול הבירוקרטיה שעיכבה חיבור גז טבעי למפעלים. היעד הוא חיסכון של 700 מיליון שקל בשנה למשק וחיבור עוד 450 מפעלים לגז טבעי עד 2020


14:14 ,08.11.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הרפורמה להסרת חסמים שעיכבו חיבור מפעלים לרשת הגז הטבעי במסגרת חוק ההסדרים.

 

ההצעה נועדה לטפל בחסמים הבירוקרטיים שגרמו לעיכובים של שנים בחיבור גז לתעשייה, ולאפשר קבלת אישורים ממעבדות מוסמכות במקום המצב כיום המחייב אישור רשות הגז.

 

יו"ר הוועדה איתן כבל התייחס לדיונים האינטנסיביים ואמר כי מדובר באחד החוקים היותר קשים ומורכבים: "המשימה היתה להוציא את ההצעה הטובה ביותר. במהלך הדיונים שופרה ההצעה הממשלתית באופן דרמטי, כדי להביא מהפכה גדולה לתעשייה בישראל. הצורה שיש כאן רק חברי אופוזיציה מעידה על כך שאין כאן שאלה של אופוזיציה-קואליציה, אלא של רצון להזרים את הגז בצינורות למפעלים".

 

בדיון אישרה הוועדה להחיל את הרפורמה גם על משאיות המובילות גז טבעי דחוס (CNG) ומתקנים שיאפשרו למפעלים להשתמש בגז, כך שמי שיאשר את נסיעת המשאיות יהיה משרד התחבורה, ולא כמו היום, שבו נדרש אישור הן של משרד התחבורה והן של משרד האנרגיה והדבר מהווה חסם.

 

מנכ"ל סופר גז אייל חנקין אמר כי פניציה צפון לא היתה מתקיימת ללא CNG ו-1,000 עובדים היו הולכים הביתה. לדבריו, הסיכון במשאיות הללו הוא חצי מהסיכון של משאית שמובילה גז בישול.

 

למרות שהנושא התווסף להצעת החוק בשלב מאוחר יחסית, כבל אמר כי מפאת חשיבות העניין יש לאשר זאת, אך דרש לעשות הכל כדי שמנגנון האישור יהיה ברור ולא יפגע בבטיחות.

 

עוד אישרה הוועדה הוראות מעבר, לפיהן כ-33 מפעלים בהם כבר זורם גז יצטרכו להיבדק לאחר 3 שנים מיום שיקבע תקן מחייב, בהתאם להצעת היו"ר כבל. עוד אושר כי מפעלים שעדיין לא חוברו לגז אך קיבלו כבר אישורים, יכנסו להליך אישור מהיר במסגרת התקן החדש. עוד נקבע כי תוקם ועדה שתפקידה להכריע בסכסוכים בין החברות הפורסות את צינורות החלוקה לבין גופי תשתיות אחרים.

 

בדיונים הקודמים אושרו לוחות זמנים ברורים וקצרים לקבלת אישורי בטיחות למתקני גז במפעלים, לקבלת אישורים להנחת קווי חלוקת הגז הטבעי וכן הליכים מקוצרים לתיאום בין גורמי התשתיות השונים – שהיווה עד כה חסם משמעותי בפריסת רשת החלוקה.

 

במהלך הדיונים בוועדה, בשבועיים האחרונים, נקבע כי אישור הבטיחות יינתן תוך תקופה של 30 עד 45 ימי עסקים, ובמקרים בהם ידרשו השלמות זמן התגובה של הגוף הבודק יהיה תוך 15 ימי עסקים לאחר שקיבל את המסמכים שדרש מהמפעל.

 

עוד נקבע, בהתאם להצעת היו"ר כבל, כי בדיקה תקופתית של המתנים תתבצע אחת ל-5 שנים ולא אחת ל-3 שנים כפי שהציעה הממשלה. כמו כן קוצר הליך אישור תוכנית העבודה להנחת רשת החלוקה – הצינורות המזרימים את הגז למפעלים – ובוטל הצורך בקבלת היתר בנייה. במקום המצב כיום, שבו הליך אישור התוכניות ארוך, מסורבל וללא לו"ז ברור, נקבע כי ההליך יוגבל לתקופה קצרה של 90 עד 130 יום לכל היותר.

 

בדיון הראשון בהצעה התייחס רכז תעשייה ומסחר במשרד האוצר, אמיר רשף, ליעדים ואמר כי המהלך צפוי לחסוך למדינה 500-700 מיליון שקל בשנה והיעד הוא לחבר 450 מפעלים חדשים לרשת הגז הטבעי עד שנת 2020.