יו״ר ועדת הכלכלה: לא יהיה צפון אם הוא לא יהיה מחובר לכביש 6

הדברים נאמרו בישיבה מיוחדת של ועדת הכלכלה לציון יום הגליל בכנסת. . יו״ר הועדה ביטון דרש ממשרד התחבורה לתעדף את המשך סלילתו של כביש 6. מנכ״ל המשרד לפיתוח הפריפריה: הארכת כביש 6 עניין של כסף – וזה ייפתר


12:19 ,11.05.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ מיכאל ביטון, דנה אתמול בקידום ויישום התוכנית לפיתוח כלכלי של אזור הצפון במסגרת ציון יום הגליל ביוזמת ח״כ יעל רון בן משה. את הדיון פתח היו״ר ביטון ואמר כי החזון למדינה מחייב מעשים גדולים בגליל ובנגב. הוא הזכיר כי ב-2017 הכריזה הממשלה על תכנית להשקעת 17 מיליארד שקל במסגרת תכנית הצפון, ואמר כי המבחן הוא בהשפעה על מדדים אובייקטיביים כמו הגירה, עלייה ברמה הסוציואקונומית, הגדלת העסקים המרוויחים ועוד.

 

השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל עודד פורר אמר כי תהייה אוניברסיטה בגליל ולא הנושא התקציבי הוא שימנע את זה. עוד התייחס השר להארכת כביש 6 לצפון ואמר כי הדבר נידון בממשלה, וכי הוא מאמין שימצא הפתרון, כשמנכל המשרד אילן שוחת הוסיף שמדובר בעניין של כסף וגם הנושא הזה ייפתר. יו״ר הועדה ביטון דרש ממשרד התחבורה לתעדף את המשך סלילתו של כביש 6, כי לא יהיה צפון אם הוא לא יהיה מחובר לכביש 6.

 

השר לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל, עודד פורר הוסיף: ״אנחנו צריכים לסגור פער אדיר שנוצר לאורך השנים בין המרכז לבין הגליל והנגב. את הפער לוקח זמן לסגור, אבל ב-11 חודשים הממשלה הזאת עושה חריש עמוק, כולל תקצוב לדברים שמעולם לא היו״.

 

שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות תרשיחא לשעבר, אמר כי אישרו 400 מיליון שקל לנגב ושאל למה לא לגליל. לדבריו, ״הגליל הוא חבל ארץ נהדר ואנשים אוהבים אותו והצעירים ממשיכים לעזוב וחייבים לפתח תעסוקה מתאימה, כביש 6 ובתי חולים״.

 

ראש עיריית נהריה, רונן מרלי, אמר כי הבקשה היא לתשתיות בסיסיות ואם כביש 6 לא יגיע לצפון לא תגיע תעשייה חדשה והצעירים לא יישארו באזור. ראש עיריית מגדל העמק, אלי ברדה, ביקש לבצע את תכנית החומש שכבר קיימת.

 

ח״כ ענבר בזק אמרה כי פיתוח ההייטק נעצר ביקנעם וחיפה ולא ממשיך צפונה, בעוד ש-70% מהסטודנטים בעמק ובגליל מצהירים שהיו רוצים לחיות באזור אבל עוזבים בגלל תעסוקה.

 

ראש מועצת מטה אשר, משה דוידוביץ׳, אמר שהוא חש בושה וכלימה להיות פה היום אם הוא צריך להתחנן על המשך קידום כביש 6 לצפון וזהו יום עצוב. ״גם אם כל מה שאמרתי כאן יהיה עוד תרשומת בספרי הוועדות אנחנו נמשיך את כל שיבדנו כדי להעצים את חבל הארץ היפה במדינה כשאתם תמשיכו לעשות ישיבות ולא לקדם את מה שצריך לקדם״ אמר בדיון.

 

ראש עיריית קריית שמונה, אביחי שטרן, התייחס להחלטת הממשלה תקציב את ישובי סמוכי הגדר ב-220 מיליון שקל כהחלטה שסייעה לאזור ולהקמה של 26 חברות סטארטאפ, וביקש להמשיך את ההחלטה שפקעה לאחרונה ולהמשיך לדחוף את תעשיית הפוד טק באזור.

 

יו״ר והעדה ביטון סיכם את הדיון ואמר שהועדה תקיים דיון מעקב בעוד שלושה חודשים ותבקש ממשרד הנגב והגליל להיות זה שיוביל להחלטת ממשלה שממוקדת בפיתוח הכלכלי של הצפון עם מנועי צמיחה לכל אזור וקהילה, תוך עבודה משותפת עם רשות הפיתוח והגליל, אשכולות אזוריים וראשי הרשויות והערים. ביטון הוסיף שהועדה דורשת ממשרד התחבורה לתעדף את המשך סלילתו של כביש 6, כי לא יהיה צפון אם הוא לא יהיה מחובר לכביש 6, והוסיף שגם מי שבעד תחבורה ציבורית יודע שאוטובוס צריך כביש ולכן כביש 6 צריך קבל עדיפות. בנוסף, ביקש ביטון ממנכ"ל המשרד להוביל החלטה לביסוס האוניברסיטה בגליל המזרחי, תוך קריאה לרשות החדשנות למקד את מאמצעי פיתוח הייטק באזורים אלו.