יש הזדמנויות

ניסים בן אלי, מנכ״ל החברה הממשלתית לביטוח סיכוני סחר חוץ אשרא, דוחק ביצואנים להמשיך ולחפש אחר הזדמנויות לעסקאות גם במהלך משבר הקורונה, מספר על פעילות החברה באפריקה ובסין, ועל הקושי בסגירת עסקאות מרחוק


13:03 ,18.05.2020 מאת: מירב רונן

למנכ״ל אשרא, ניסים בן אלי, יש מסר מדויק ליצואנים הישראלים. ״משברים יוצרים הזדמנויות״, הוא אומר בראיון שערכה איתו מערכת PORT2PORT בשיחה דרך אפליקציית זום. ״אם יצואן מזהה הזדמנות שלא יהסס, שיתחיל לגלגל עיסקה, שיפנה אלינו ואנחנו נעשה הכל על מנת לעזור לו לקדם עסקאות כי מי שישקיע היום ויתחיל לקדם עסקאות  יקטוף את הפירות שלהם אחרי המשבר״, הוא אומר.

 

חברת אשרא היא החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ. מדובר בחברה בבעלות ממשלתית, אשר מסייעת ליצואנים הישראלים ומבטחת אשראי והשקעות בעסקאות יצוא לטווח בינוני וארוך (משנה עד עשר שנים). לדברי בן אלי, קיים כשל שוק מובנה בתחום ביטוח האשראי בטווח הבינוני –ארוך, והשוק הפרטי אינו נותן לו מענה בשל סיכויי הסיכון/ סיכוי הגבוהים הטמונים בו.

 

בן אלי: ״לא מדובר כאן על ביטוח אשראי של עסקה עם ממשלת ארה״ב, אבל כשעושים עיסקה עם מדינה באפריקה כמו זמביה או אנגולה אלה מדינות שמאד רגישות לסיכונים פוליטיים וכלכליים, והשוק הפרטי לא ממש מעוניין להיות במשחק. ואם הוא כן נמצא במשחק זה בעלויות גבוהות מאוד שכבר אינן כדאיות לביצוע העסקה. אשרא פועלת בטווח הבינוני- ארוך, כלומר, אנחנו לא נותנים מענה ליצואנים בעסקאות של שנה ומטה אלא רק כשהעיסקה היא לטווח של שנה ומעלה״.

 

כיצד נראה משבר הקורונה מנקודת המבט של חברת אשרא? היקף הפעילות של החברה השתנה?  

 

ניסים בן אלי: ״זה אולי מפתיע אבל אנחנו פועלים כמעט בהיקף פעילות רגיל. אני צפיתי שתהיה האטה או עניין מופחת מצד היצואנים אבל אנחנו ממשיכים לקבל פניות ובקשות, ומתברר שגם יצואנים וגם מדינות מעוניינות לקדם עסקאות שקיבלו כבר אישור עקרוני. לכן אני יכול לומר שאנחנו פועלים באופן כמעט זהה להיקפים הסטנדרטיים שהיו לנו לפני פרוץ המשבר״.

 

מה קורה בחברת אשרא מבחינת יכולת העובדים והיקף העבודה? אתם מוגדרים כמפעל חיוני?

 

ניסים בן אלי: ״אנחנו מוגדרים כמפעל חיוני כמו כל הגופים המוסדיים בשוק הפיננסי. עקב כך, כמעט כל העובדים ממשיכים לעבוד. יחד עם זאת, בגלל המגבלות של נוכחות פיזית במשרד אנחנו מתזמנים את זה כך שמחצית מהעובדים עובדים מהבית ומחצית עובדים מהמשרד״.

 

מהי תמונת המצב העולמית בתחום ביטוח האשראי וביטוח עסקאות?

 

ניסים בן אלי: ״אנחנו מזהים מספר מגמות שנובעות ממגבלות של תנועת אנשים ומגבלות של שינוע בסחורות. אלו דברים שמקשים על ביצוע עסקאות. למשל, יצואן שרוצה לקדם עיסקה, והוא בתהליך של משא ומתן, נאלץ לנהל היום את המשא ומתן באמצעים טכנולוגיים כמו  אפליקציית הזום, למשל. לא נסגרות עסקאות פנים מול פנים. אין את המגע הפיזי שהוא חלק מהותי במשא ומתן וכולל מפגש בין אנשים, סגירת עיסקה על ארוחת ערב או כוס בירה - זה קושי שאסור לזלזל בו. בנוסף, המגבלות על השינוע וההובלה הובילה לירידה מאוד גדולה בהיקפי הפעילות לנמלי הים והאוויר, וזה נותן את אותותיו. אנחנו והלקוחות עוד לא מרגישים את זה אבל אני מניח שאם זה ייארך מספר חודשים נוספים אנחנו כבר נרגיש את ההשלכות של זה״

 

את הראיון המלא עם ניסים בן אלי, מנכ״ל אשרא, ניתן לקרוא בגיליון מאי של מגזין PORT2PORT. לקריאת המאמר במלואו לחצו כאן.