ישראל וטאיוואן יחתמו על הסכם לשת"פ במו"פ

מדובר בהסכם השת"פ במו"פ הראשון שחותמת טאיוואן עם מדינה זרה. ההסכם צפוי לחזק את סחר בין המדינות, שעומד כיום על 1.3 מיליארד דולר


10:56 ,15.04.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

המדען הראשי במשרד הכלכלה יוצא לטאיוואן על מנת לחתום עם שר הכלכלה של טאיוואן על הסכם שיתוף פעולה במו"פ.

 

ההסכם צפוי להוות זריקת עידוד לשיתוף פעולה בין כלכלות ישראל וטאיוואן. הגופים האמונים על יישום ההסכם העתידי יהיו לשכת המדען הראשי באמצעות מתימו"פ ו- (DoIT)The Department of Industrial Technology of the Ministry of Economic Affairs (MOEA) of Taiwan

 

ההסכם ייחתם ב-20 באפריל. בשנים האחרונה נחתמו על ידי ישראל כמה וכמה הסכמים כאלה, כשרק לאחרונה נחתמו הסכמים עם יפן ומקסיקו. למרות שבישראל מדובר בהסכם כמעט שגרתי, מבחינת טאיוואן מדובר בהסכם פורץ דרך והוא הראשון מסוגו עליו חותמת טאיוואן.

 

ממשלת טאיוואן משקיעה רבות במחקר ופיתוח ובעבר תמכה ומימנה מחקרים במסגרת שיתופי פעולה אקדמיים, אך מעולם לא היתה תמיכה ממשלתית בשת"פ בין חברות טאיוואניות פרטיות לבין חברות זרות. לכן השקיעו הנספחות הכלכלית בטאיוואן, בסיוע נציגות משרד החוץ ומשרד המדען הראשי, זמן רב במשא ומתן, ביקורים ופגישות, כשכעת הם נושאים פרי.

 

טאיוואן נמצאת כיום בתחרות גוברת מול שכנותיה האסייתיות: יפן, דרום קוריאה וסין, והדרך היחידה לשמור על יתרונה התחרותי הוא לעודד חדשנות. בהתאם לכך, טאיוואן החלה להפנות יותר משאבים למחקר ופיתוח.

 

להסכם חשיבות רבה, שכן התמיכה הממשלתית המשותפת מצד טאיוואן וישראל צפויה להגביר משמעותית את השת"פ לעומת המצב כיום. הטאיוואנים הינם שמרנים באופיים וכניסה ל'הרפתקה' עם חברה ישראלית לא תיחשב לכל כך מסוכנת, כשהיא באה עם גב כלכלי ממשלתי.

 

כלכלות טאיוואן וישראל אינן תחרותיות באופיין, אלא דווקא משלימות זו את זו. טאיוואן הינה כלכלה מוכוונת מסחר ומעצמה עולמית בהנדסה וייצור איכותי, ואילו ישראל מובילה עולמית בתחום החדשנות. בשל כך, האפשרויות לשיתוף פעולה במחקר ופיתוח תעשייתי רבות ומגוונות.

 

הנספח המסחרי של משרד הכלכלה בטאיוואן דורון חמו: "בשנים האחרונות אנו רואים התעניינות הולכת וגוברת מצד חברות טאיוואניות בנעשה בישראל. טאיוואן כיום מבינה כיום את מה שאולי לא היה ברור לפני כ-4-5 שנים - שלישראל יש הרבה מה להציע בתחום החדשנות וההי-טק, ושלמעשה שתי הכלכלות יכולת לתרום אחת לרעותה. כראייה, אנו עדים בחודשים האחרונים לביקורים חוזרים ונשנים של חברות דגל טאיוואנית בישראל ומצפים להמשך גידול שיתוף הפעולה והעליות לרגל מצד התעשייה".

 

ראש הנציגות הישראלית לענייני כלכלה ותרבות בטאיוואן סימונה הלפרין: "לא סוד הוא, שטאיוואן עולה על הרכבת מספר שנים אחרי שכנותיה – מעצמות הטכנולוגיה ומתחרותיה במזרח אסיה כקוריאה ויפן – בהיות הקונספט של מימון ממשלתי למו"פ של חברות טאיוואניות וזרות חדש עבורה. מאידך, לאור העובדה שטאיוואן מחפשת בשנים האחרונות את הדרך לחדש את התנופה ולחזור לשורה הראשונה של הנמרים מאסיה, אנו מצפים שההסכם יאפשר הזדמנויות רבות לפרויקטים של שת"פ בין חברות ויהווה עליית מדרגה לא רק בשיתופי פעולה בילטרליים, אלא גם בפתיחת שווקים חדשים עבור חברות ישראליות באסיה – מסין ועד דרום מזרח אסיה".

 

התעשיות המובילות כיום בטאיוואן הן תעשיות עתירות הידע, ומספר חברות טייוואניות הן מהמובילות בעולם בתחומן: פוקסקון, היצרנית הגדולה בעולם של רכיבים אלקטרוניים ואחת מהספקיות הראשיות לאפל; HTC, יצרנית סמארטפונים וטאבלטים; TSMC, יצרנית השבבים הגדולה בעולם; ASUS  ו- ACER: יצרניות מחשבים, טבאלטים וסמארטפונים. טאיוואן גם מהווה חלק מכובד מכלל הייצור העולמי של רכיבים אלקטרונים: כ-20% משוק הסמיקונדקטורים העולמי, כרבע ממסכי LCD וכמעט 90% מהמחשבים הניידים.

 

כבר כיום חלק מהחברות הטאיוואניות הנ"ל וחברות נוספות מטמיעות פיתוחים טכנולוגים ישראלים במוצריהן, וכעת מגמה זו צפויה להתחזק משמעותית. כיום הסחר בין ישראל לטאיוואן נמוך יחסית ועומד על כ-1.3 מיליארד דולר בשנה, למרות הפוטנציאל הגבוה. לאחר החתימה על ההסכם צפוי כי גם קשרי המסחר יתחזקו.

 

לאחר חתימת ההסכם ואישורו יפורסם קול קורא לחברות ישראליות וטאיוואניות להגיש במשותף הצעות לפרויקטים בתחום המו"פ התעשייתי, שיזכו לתמיכה כלכלית הן מצד טאיוואן והן מצד ישראל.