מחר בכנסת: קריאה ראשונה לחוק לקידום התחרות למול יבואנים בלעדיים

החוק יאפשר פעולה של הממונה מול יבואן מורשה החוסם תחרות, תוך בחינת הפעולות הנדרשות לכל מקרה ומקרה שיובא לפתחה. שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן: "אחד הגורמים המרכזיים ליוקר המחיה הנו חסימת היבוא המקביל״


12:57 ,10.12.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

בהמשך לפעילות משרד הכלכלה לפתיחת חסמי יבוא, הגדלת מגוון המוצרים והגברת התחרות, הגיש שר הכלכלה, אלי כהן, תיקון לחוק ההגבלים עסקיים "הסרת חסמים בתחום היבוא" במסגרת הוראת שעה ל-3 שנים, לרבות אפשרות הארכה ל-3 שנים נוספות.

 

החוק מגיע מחר (יום ב׳) לקריאה ראשונה במליאת הכנסת. ממשרד הכלכלה והתעשייה נמסר כי זהו עוד שלב בדרך לטיפול בריכוזיות של היבואנים הבלעדיים במטרה להגדיל את התחרות, ולהוביל להפחתת יוקר המחייה.

 

החוק נועד להגביל את כוחם של היבואנים הבלעדיים, המנצלים את כוחם לצמצם פעילות של יבואנים מקבילים כמו מניעת גישה לערוצי ההפצה הקמעונאיים, תוך ניצול לרעה של כוח השוק המצוי בידיהם. כמו כן החוק יגביל את תופעת ה"גיאו-בלוקינג", לפיה יבואן בלעדי מונע גישה של צרכנים ישראלים לרכישת מוצרים באתרי אינטרנט זרים, על מנת שאותו צרכן יקנה דרך ערוצי ההפצה של היבואן ולא ברכישה מקוונת.

 

החוק החדש מסמיך את הממונה על הגבלים עסקיים להורות ליבואן מורשה על צעדים קונקרטיים שעליו לנקוט על מנת למנוע חשש לפגיעה משמעותית בתחרות מיבוא מקביל. בדומה לסמכויות הממונה בתחום המונופולים או קבוצות ריכוז, הפרה של הוראותיה כמוה כהפרה של חוק ההגבלים העסקים.

 

החוק יאפשר פעולה של הממונה מול יבואן מורשה החוסם תחרות, תוך בחינת הפעולות הנדרשות לכל מקרה ומקרה שיובא לפתחה.

 

כאמור, הסמכות לממונה תיקבע במסגרת הוראת שעה מוגבלת בזמן, על מנת שניתן יהיה להעריך במהלך תקופה זו אם עדיין עומד הצורך בסמכות כאמור, ולבחון את השלכותיה ותועלתה.

 

שר הכלכלה אלי כהן הוסיף: "יבואנים מנצלים בלעדיות בייצוג מותגים בינלאומיים לטובת מחירים גבוהים בשוק הישראלי, מה שמביא לפערי מחירים בלתי סבירים בין ישראל לעולם. משרד הכלכלה, לרבות הרשויות הכפופות אליו ימשיכו לקדם בנחישות מהלכים להורדת יוקר המחייה".

 

הצעד האמור הינו על רקע פערי מחירים משמעותיים שנמצאו בבדיקת משרד הכלכלה בתחום הטואלטיקה, אשר העידו על פער של 48% בין ישראל למדינות שונות בעולם. כחלק מהסקירה עלה כי במוצרים ספציפיים בהם ניכרת חדירה של יבוא מקביל, ירדו רמות המחירים של אותו המוצר בכ-30%.