מפעלי חבל מעון: היצוא לאירופה עלול להצטמצם בכ-30% בעקבות משבר היורו

מנכ"ל מפעלי חבל מעון מציין כי אם בעונה הקרובה לא ייזרעו כ-15 אלף דונם של שדות פרנסתם של אלפי בתי אב בסכנה. קורא לממשלה להקים רשת ביטחון


00:00 ,27.05.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

מנכ"ל מפעלי חבל מעון מציין כי אם בעונה הקרובה לא ייזרעו כ-15 אלף דונם של שדות פרנסתם של אלפי בתי אב  בסכנה. קורא לממשלה להקים רשת ביטחון
 
המשבר החריף באירופה וההתדרדרות בשער האירו עלולים לגרום לכך שבעונה הקרובה שטחי חקלאות נרחבים המיועדים ליצוא יוותרו שוממים ומקור פרנסתן של אלפי משפחות ייגדע.כך מוסר מנכ"ל מפעלי חבל מעון.
 
השי רובין, מנכ"ל מפעלי חבל מעון, יצואני הירקות ותפוחי האדמה הגדולים בישראל, מסר כי הירידה החריפה בשער האירו פגעה באופן קשה בהכנסות. "מדובר בענף שפועל על מרווחים לא גדולים וירידה פתאומית וחדה כל כך בשער החליפין הופכת בבת אחת עונה מוצלחת להפסד. השוק המקומי אינוערוך לקלוט כמויות גדולות של תוצרת חקלאית שהיתה מיועדת ליצוא".
 
בקרוב ידרשו החקלאים לקבל החלטות על היקפי המזרע לעונה הבאה, אומר רובין. במצב הנוכחי לא נוכל לקחת על עצמנו את הסיכון שתנודות נוספות במטבעות יגרמו לנו להפסדים כבדים. בכוונתנו לעקוב אחר הנעשה בשווקים, לערוך התייעצויות עם חברת אגרקסקו, שבאמצעותה אנחנו מייצאים, ולקבל החלטות קשות.
 
לדברי רובין, התמשכות המשבר תגרום לכך שקיבוצי חבל מעון יצמצמו את היצוא לאירופה בכ-30%. המשמעות היא ויתור על זריעה של כ-15 אלף דונם בנגב המערבי שיישארו מוברים.
 
צריך לזכור שהירידה בשער האירו איננה הבעיה היחידה. גם שערה של הלירה שטרלינג ירד משמעותית ואילו הדולר ירד עוד טרם פרוץ המשבר העולמי, אומר רובין. גם רוסיה שהיא שוק יצוא חשוב שלנו סובלת מזעזועים בשער הרובל.
 
מנכ"ל מפעלי חבל מעון מסר שבעבר כששער המטבע האירופי היה בשפל, "ממשלת ישראל התגייסה לעזרת החקלאים באמצעות רשת ביטחון וסיוע ליצואנים. צעדים חשובים אלו אפשרו לעבור את התקופה הקשה וסיפקו לנו מרווח נשימה עד להתאוששות השווקים".
 
רובין קרא לממשלה לא להמתין ולגבש תוכנית שתאפשר לחקלאים היצואנים לעבור את המשבר. "אלפי בתי אב בקיבוצי עוטף עזה וביישובים הסמוכים מנחל עוז ועד כרם שלום וכן במגזר המושבי, אופקים ונתיבות מתפרנסים מגידול ועיבוד גידולי השדה ומקור פרנסתם מאוים.