משרד התמ"ת פתח שלוחה אזורית בסנט פטרבורג שברוסיה

המשרד החדש מהווה שלוחה של הנספחות המסחרית של משרד התמ"ת במוסקבה. שתי הערים זוכות לפופולריות גבוהה בקרב החברות הישראליות הפועלות ברוסיה


00:00 ,14.05.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

המשרד החדש מהווה שלוחה של הנספחות המסחרית של משרד התמ"ת במוסקבה. שתי הערים זוכות לפופולריות גבוהה בקרב החברות הישראליות הפועלות ברוסיה
 
תפקיד המשרד האזורי הוא לסייע בקידום יחסי המסחר בין ישראל והעיר הצפונית הרוסית ולקשר בין יצואנים ישראלים ואנשי עסקים רוסיים כמו גם לאתר הזדמנויות עסקיות ברוסיה עבור אנשי העסקים הישראליים.
 
בועז הירש ראש מינהל סחר חוץ בתמ"ת מציין כי המשרד האזורי בסנט פטרבורג נפתח במסגרת מדיניות "מדינות היעד ליצוא הישראלי" של המינהל לסחר חוץ במשרד התמ"ת ומכון היצוא שהגדירו את רוסיה כמדינת יעד (מדינות היעד הנוספות הינן: סין, הודו, קוריאה, וייטנאם, תאילנד וברזיל).
 
בועז הירש, ראש מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת, ציין כי ההחלטה על פתיחת משרד בסנט פטרבורג היתה תוצאה של עבודת מטה מקיפה, אשר כללה סקר שכלל מאות חברות, ומהותו היתה להגדיר את דפוסי הפעילות של חברות ישראליות הפועלות ברוסיה. לדבריו, ההחלטה על פתיחת המשרד האזורי באה לסייע בפעילות הנספחות המסחרית של משרד התמ"ת כגון היקפי הפעילות ההולכים וגוברים והצורך להתמודד בצורה יעילה עם צורכי היצואנים הישראליים.
 
בשנים האחרונות זוכה סנט פטרבורג והמחוז הצפוני של רוסיה להתפתחות כלכלית מואצת. הכלכלה של מחוז סנט פטרבורג מגוונת וכוללת בתוכה תעשיות מסורתיות כמו גם תעשיות טכנולוגיה עילית ותעשיות רכב (חברת טויוטה הקימה בעיר מפעל ליצור מכוניות שיחל לפעול בשנת 2008).
 
בסקר חברות מקיף שנערך על ידי המינהל לסחר חוץ במשרד התמ"ת השתתפו מאות חברות ממגוון הסקטורים של הכלכלה הישראלית. כל החברות ציינו את אזורי מוסקבה וסנט פטרבורג כאזורים המועדפים עליהם לפעילות ברוסיה. החסמים העיקריים שהחברות הישראליות ציינו הינן מציאת שותף עסקי (חסם שיווקי) ומכסים גבוהים. כמו כן ציינו כחסם משמעותי חסמים פנימיים כגון בירוקרטיה רוסית ועלויות כספיות פנימיות נוספות (כגון מיסוי, אגרות וכו').
 
הסחר בין ישראל לרוסיה בשנת 2005 הגיע לרמה של 1.42 מיליארד דולר, המהווים גידול של 17% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. היצוא הישראלי בתקופה זאת עמד על 401 מיליון דולר המהווה עלייה של 27% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. היבוא מרוסיה לישראל עמד על 1.025 מיליארד דולר המהווה עלייה של 16% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הענפים העיקריים ביצוא הישראלי לרוסיה הם מכונות, מכשירים מכאניים וציוד חשמלי, מוצרי פלסטיק וגומי, מוצרי תעשיות כימיות ומוצרי צמחים. הענפים העיקריים ביבוא הרוסי לישראל הם יהלומים ואבנים יקרות, מתכות פשוטות ומוצרי צמחים.