נחתם הסכם לשת"פ במחקר ופיתוח תעשייתי בין ישראל לסין

שר התמ"ת: ההסכם מהווה פריצת דרך לשיתופי פעולה בין חברות ישראליות לסיניות והוא חלק מאסטרטגיית המשרד להרחבת פעילות הסחר הישראלית לכיוון המזרח


00:00 ,23.05.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

שר התמ"ת: ההסכם מהווה פריצת דרך לשיתופי פעולה בין חברות ישראליות לסיניות והוא חלק מאסטרטגיית המשרד להרחבת פעילות הסחר הישראלית לכיוון המזרח
 
ממשרד התמ"ת נמסר כי מספר שנים של משא ומתן עם משרד המדע והטכנולוגיה הסיני, המוביל ומקדם את נושא המחקר והפיתוח התעשייתי בסין, נשאו פרי עם חתימה על הסכם שיתוף פעולה בתחום המחקר והפיתוח בין סין לישראל. על ההסכם חתמו שר התעשייה, המסחר והתעסוקה, בנימין (פואד) בן אליעזר ושר המדע והטכנולוגיה הסיני וואן גאנג, אשר הגיע לביקור רשמי בישראל.
 
"חתימת הסכם לשיתוף פעולה במחקר ופיתוח למול הממשל המרכזי בסין מהווה פריצת דרך לשיתופי פעולה בין חברות ישראליות וסיניות", אמר שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר בפגישה שקיים עם שר המדע והטכנולוגיה.
 
"סין הינה אחת משותפות הסחר המרכזיות של ישראל באסיה, אך היצוא הישראלי לסין עמד על פחות ממיליארד דולר לשנת 2009. כחלק מהאסטרטגיה של משרד התמ"ת להרחבת הפעילות של חברות ישראליות לכיוון מזרח, פעלנו לגיבושו של הסכם זה אשר ללא ספק יספק תשתית לשיתופי פעולה בעיקר בין תעשיות עתירות ידע ויביא לגידול בסחר בין המדינות".
 
שר המדע והטכנולוגיה הסיני וואן גאנג אמר כי הוא רואה בישראל כוח מוביל בטכנולוגיות בתחומי האנרגיות המתחדשות ומים, וכי ארצו תשמח לשתף פעולה גם בתחומי התקשורת, ביו-טכנולוגיה, ננו-טכנולוגיה וכמובן חקלאות. הוא הוסיף כי הוא מעוניין מאוד בקידום שיתופי הפעולה לטובת התעשיות בשתי המדינות. "שמעתי רבות על מדינת ישראל ובביקורי כאן נוכחתי לראות כי היא אכן מובילה בטכנולוגיה ובאיכות ההון האנושי שלה, ולכן שיתוף הפעולה עם סין הוא חשוב לנו מאוד".
 
סמנכ"ל סחר חוץ במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, בועז הירש, מציין כי "משרד התמ"ת הכריז בשנים האחרונות על סין כמדינת יעד לקידום יחסי הסחר והשת"פ הטכנולוגי. החתימה על הסכם זה הינה פרי פעילות מאומצת שנעשתה במשך כשנתיים". עוד הוסיף הירש כי לישראל הסכמי מו"פ עם כל שותפות הסחר המהותיות שלה, וכי ההערכה במשרד התמ"ת הינה כי הסכם זה יסייע לגיוון שת"פ עם סין, ולביסוס שותפות מבוססת ידע וחדשנות".
 
תחת הסכם זה, ניתן לבצע שיתופי פעולה במו"פ תעשייתי בין חברות ישראליות וסיניות, כאשר החברה הישראלית תקבל תמיכה עד 50% בעלויות המו"פ באמצעות לשכת המדען הראשי בתמ"ת, בראשות ד"ר אלי אופר, והחברה הסינית תקבל את התמיכה באמצעות משרד המדע הסיני. באופן זה, חברות משני הצדדים נחשפות לדרישות השווקים השונים, והממשלה משתתפת איתן בסיכון על ידי תמיכה פיננסית.
 
נציין כי במהלך שנת 2009 היצוא לסין הסתכם ב-1.04 מיליארד דולר וסימן ירידה של למעלה מ-19% מנתוני 2008 (לעומת עלייה של 25% ביצוא אשתקד). היצוא ללא יהלומים הסתכם בכ-0.87 מיליארד דולר וסימן ירידה של מעל 20% (לעומת עלייה של 26% ביצוא ללא יהלומים אשתקד). היבוא מסין לישראל גדל בעשרות אחוזים מדי שנה, והגיע במהלך 2009 לסכום כולל של כ-3.52 מיליארד דולר, ירידה שנתית של 17%. היבוא מסין מורכב בעיקר ממכשירים ומוצרי אלקטרוניקה (28% מכלל היבוא), טקסטיל ביגוד והנעלה (14%), מוצרי תעשיות כימיות (21%) ומתכות ופריטים מהן (9%).