שר התמ"ת יעמוד בראש הוועדה הכלכלית המשותפת ישראל - קזחסטן

במהלך ביקורו של השר בן אליעזר בקזחסטן הוא ייפגש עם ראש ממשלה הקזאחי ועם שרים בכירים בממשלה ויפעל לקידום שיתוף חברות ישראליות בפרויקטי תשתית במדינה


00:00 ,13.04.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

במהלך ביקורו של השר בן אליעזר בקזחסטן הוא ייפגש עם ראש ממשלה הקזאחי ועם שרים בכירים בממשלה ויפעל לקידום שיתוף חברות ישראליות בפרויקטי תשתית במדינה
 
שר התעשייה, המסחר והתעסוקה, בנימין (פואד) בן אליעזר מתחיל היום (ג') את ביקורו באסטנה בירת קזחסטן. במסגרת הביקור בקזחסטן ישתתף השר בן אליעזר בדיוני המושב החמישי של הועדה הכלכלית המשותפת ישראל-קזחסטאן לקידום שיתוף הפעולה הכלכלי והמדיני בין המדינות. במהלך ועדה זו יתקיימו דיונים לקידום שיתופי פעולה בסקטורים רבים ביניהם תקשורת, מדע, מים, חקלאות, חלל, תיירות, ועוד.
 
הביקור אורגן על ידי מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת בשיתוף עם השגריר בקזחסטן, ישראל מי עמי והנספחת המסחרית של ישראל באוקראינה, אלכסנדרה ארונין. בשנה האחרונה התקיימו ועדות כלכליות משותפות עם דרום קוריאה, ארה"ב, תורכיה, טיוואן, קנדה ומדינות אפט"א.
 
השר בן אליעזר צפוי להיפגש עם רה"מ הקזאחי, קרים מאסימוב; עם שר התעשייה והטכנולוגיות החדשות, Isekeshev Aset Orentaevichועם שר התקשורת והתחבורה,  Abelgazy K. Kusainov.
 
השר בן אליעזר אמר לקראת הביקור כי "נשיא קזחסטאן נ.א. נזרבייב הוא ידיד אמת של ישראל ובתקופתו הקשרים בין המדינות הם מהטובים ביותר שידענו". לדבריו, "לקשרים של ישראל עם קזחסטן יש חשיבות אסטרטגית, ואנו מזהים פוטנציאל רב לקשרים המסחריים בין המדינות".
 
לדברי מנהל מינהל סחר חוץ בתמ"ת, בועז הירש, "ביקור שר התמ"ת בקזחסטן הינו נדבך חשוב בפעילותו הענפה שמבצע המשרד, בביקור זה אנו מקווים להשיג פריצת דרך בתחום העסקי בין ישראל לקזחסטן, תוך שאיפה להגדלת היקפי הסחר בין המדינות".
 
שגריר קזחסטאן בישראל, אורזבקוב גלים אמר בפגישה שערך עם השר לקראת הביקור כי "קזחסטן פועלת לקידום התעשייה הטכנולוגית, ובשל מעמדה של ישראל בתחום היא רואה חשיבות רבה בביקור השר". הוא ציין שקזחסטאן מעוניינת ללמוד מהניסיון הישראלי במחקר ופיתוח, בין היתר הוא ציין את נושאי "פארקי תעשייה" (כגון תפן) שגם קזחסטאן מעוניינת להקים.
 
במסגרת הביקור ייפגש שר התמ"ת עם בכירי הממשל הקזחי ועם ראשי התאגידים המובילים בקזחסטן, בין השאר עם בכירי סמרוק קזינה, חברת האחזקות הממשלתית של קזחסטאן. תחומי ההשקעות המרכזיים של החברה: נפט, אנרגיה, מתכת, כימיה, ותשתיות.
 
בנוסף ייפגש עם חברת ההשקעות קז-אגרו, המובילה פרויקטים בתחום החקלאות. החברה מעורבת בגיוס הון ואיגרות חוב מגופים לאומיים ומגופים בין לאומיים כגון הבנק האירופאי.
 
משרד התמ"ת יבדוק אפשרויות לשילוב חברות ישראליות בפרויקטים משותפים רלוונטיים מול הגורמים בקזחסטן האחראים על הנושא. כמו כן יתקיימו פגישות עם בכירי EBRD בקזחסטאן על מנת לבחון אפשרויות לשלב את החברות הישראליות בפרויקטים השונים.
 
יחסי הסחר בין ישראל לקזחסטן עד שנת 2008 היו במגמת עלייה, היקף הסחר בין מדינת ישראל וקזחסטן עלה מסכום של 40 מיליון דולר בשנת 2004, ל-162 מיליון דולר בשנת 2008. בעקבות המשבר הכלכלי העולמי וירידת מחירי הנפט, המתכות ומשבר הבנקים, נפגעה הכלכלה בקזחסטן מאוד. כתוצאה מכך, ירד קצב צמיחת התמ"ג של קזחסטן בשנת 2008 ל-3.2%, ובשנת 2009 אף הגיע למגמה שלילית והתמ"ג התכווץ ב-1.8%.