איגוד לשכות המסחר: הרצון להפחית את יוקר המחייה משבש את שיקול הדעת

לין: ״אי אפשר לקרוא למצב בו מאיצים את הרס המגזר הקמעונאי, באמצעות שחרור היבוא האישי מחוקיות היבוא, המצטרף לפטור ממס, תחרות בתנאים שווים. זו אחיזת עיניים. זהו תמרוץ להסטת הצריכה הפרטית לחו"ל ובלימת הצמיחה"


11:41 ,03.01.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

איגוד לשכות המסחר העביר אתמול (2.1.18) לשאול מרידור, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, את התייחסותו לפרק 'הסרת החסמים ביבוא אישי כאמצעי להפחתת יוקר המחיה' בהצעת המחליטים לתקציב 2019. לדעת האיגוד, ההצעה בתוכנית הכלכלית לשנת 2019 להסרת חסמים ביבוא אישי היא הרסנית למגזר העסקי – מסחר וייצור מקומי – ומהווה התפרקות של המדינה מהחובה החלה עליה להגן על הציבור.

 

בפנייה עליה חתום עו"ד דן כרמלי, משנה למנכ"ל איגוד לשכות המסחר, צוין כי האיגוד אינו מתנגד להסרת חסמים ביבוא אישי, ההיפך: "הסרת החסמים חייבת להיעשות תוך יצירת שוויון בין יבוא אישי ליבוא מסחרי, הן בבסיס המס והן בהפעלת עקרון חוקיות היבוא. הרצון להפחית את יוקר המחייה משבש כנראה את שיקול הדעת ואת יצירת האיזונים הנחוצים".

 

לדברי האיגוד, הצעת ההחלטה לפטור את היבוא האישי מדרישות עמידה בחוקיות היבוא, הינה רשלנות בניהול מדיניות ציבורית, בכל הקשור לבטיחות ובטחון הציבור. המלצה זו תעמיק את האפליה הפסולה בין היבוא המסחרי, גם בכל הקשור לדרישות חוקיות היבוא, בין יבוא מסחרי לבין היבוא האישי.

 

״אם סבורה המדינה, שאין צורך בחוקיות היבוא, תתכבד ותפטור גם את היבואנים המסחריים מדרישת חוקיות היבוא – והרי זהו אבסורד: אינטרס בטיחות וביטחון הציבור שונה אם המוצר המיובא מגיע לארץ ביבוא אישי או ביבוא מסחרי? האם מוצר הופך לבטוח יותר לשימוש, כאשר הוא מיובא בייבוא אישי? הכתובת על הקיר: מדובר בלא פחות מהפקרת בטיחות וביטחון הציבור בשם הורדת יוקר המחייה לכאורה!״, ציין כרמלי.

 

עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, התייחס לפרסום הפרק להסרת חסמים בייבוא אישי ואמר כי ״המלצות אלה לפישוט היבוא האישי אינן נעשות בחלל ריק, אלא נעשות על רקע המציאות הקיימת כיום של הענקת פטור ביבוא אישי מקוון ממסי יבוא (מכס/מס קניה), ובאופן מוחלט ממס ערך מוסף בשיעור 17%. אין צורך להסביר עד כמה אפליה זו פוגעת קשה בכושר התחרות של המגזר הקמעונאי וגם של הייצור לצריכה מקומית״.

 

לדברי לין, "התנגדותנו עומדת בפני עצמה על בסיס העיקרון הברור שחייב להיות שוויון (תחרות הוגנת על בסיס שווה), גם בכל הקשור לחוקיות היבוא, שנועדה להגן על הציבור. אי אפשר לקרוא למצב בו מאיצים את הרס המגזר הקמעונאי דרך שחרור היבוא האישי מחוקיות היבוא המצטרף לפטור ממס תחרות בתנאים שווים. זו אחיזת עיניים. זהו תמרוץ להסטת הצריכה הפרטית לחו"ל ובלימת הצמיחה".

 

לטענת האיגוד ניתן לייבא בייבוא אישי מוצרים שדרוש עליהם פיקוח כגון רפידות בלם, צמיגים או קסדות, שהינם בעלי היבט בטיחותי ואשר נדרשים לעמידה בתקן, יבוא אישי לא מוסדר עלול להוות סיכון לכלל הציבור. מוצרים חשמליים כגון מטענים לפלאפונים, שאינם עומדים בדרישות התקינה ומסכנים את המשתמשים בהם ואת סביבתם. תחפושות לילדים וצעצועים שאינם עומדים בדרישות התקינה ומסכנים את הילדים. תמרוקים ותוספי תזונה שאינם עומדים בדרישות משרד הבריאות ואין לדעת מה השפעתם על הצורכים אותם. רופאי שיניים המייבאים מוצרים דנטליים (כגון שתלים וכתרים) בייבוא אישי לשימוש העסק. מוצרים אלה אינם עומדים בדרישות משרד הבריאות אך למרות זאת רופאי השיניים עושים בהם שימוש עסקי ומשתילים אותם בפיהם של מטופלים ללא ידיעתם.