ברוש: נמצאים בפתחו של ״חורף כלכלי״

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר המגזר העסקי ציין בכנס בחירות מיוחד כי ״נוצרה פה צמיחה שהיא לא ברת קיימא, שמבוססת על גידול בצריכה הפרטית - הלוואות וליסינג, ולא מהגדלת ההשקעות במשק. המצב שלנו גרוע מאוד, ולא מצוין כמו שמנסים למכור לנו״


12:36 ,21.02.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר המגזר העסקי, שרגא ברוש, דיבר על המצב הכלכלי שבו נמצאת המדינה וההשלכות של כך על המגזר העסקי, בכנס בחירות מיוחד שערכה הבוקר נשיאות המגזר העסקי בדיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב.

 

לדברי ברוש, ״אנחנו נמצאים בפתחו של ׳חורף כלכלי׳. נוצרה פה צמיחה שהיא לא ברת קיימא, שמבוססת על גידול בצריכה הפרטית - הלוואות וליסינג, ולא מהגדלת ההשקעות במשק. הגירעון התקציבי הולך וגדל, כמו גם היחס חוב תוצר, שגם כן גדל בהשוואה לעשור האחרון. בנוסף הצמיחה לנפש נמוכה יחסית למדינות המפותחות. אם האוכלוסייה גדלה ב-2% והתוצר גדל ב-3.5% הרי בפועל הצמיחה בישראל עומדת רק על אחוז וקצת - צמיחה נמוכה מאוד לעומת המדינות המפותחות. המצב שלנו גרוע מאוד, ולא מצוין כמו שמנסים למכור לנו״.

 

ברוש המשיך ואמר כי ״כולם מדברים עכשיו לפני הבחירות על כך שצריך יותר כסף לחנוך, יותר כסף לבריאות, יותר כסף לרווחה ויותר כסף להכל - אבל שוכחים לומר מאיפה הכסף בא. הכסף בא מהמגזר העסקי. הם אלו שמייצרים את הכסף, ולכן כדי שיהיה עוד ממנו, צריך להגדיל את הצמיחה. ולא צמיחה שהיא לא ברת קיימא, אלא צמיחה אמיתית וברת קיימא שנוצרת מבנייה ומתעשייה והשקעה בציוד שמעלים את התוצר. היינו, בשנים בהן היצוא גדל ב-12% והתעשייה גדלה ב-7% אחוז בשנה. אולם כיום הצמיחה הולכת ומתדרדרת ויצוא הסחורות בירידה מתמדת״.

 

יו״ר התאחדות האיכרים ויו״ר הנהלת המגזר העסקי, דובי אמיתי, אמר במהלך כנס הבחירות המיוחד: ״אנחנו שמחים לארח את ראשי ונציגי המפלגות - אלו שלא פחדו להגיע. נשיאות המגזר העסקי נוסדה בשנת 1966 על ידי התאחדות התעשיינים, התאחדות האיכרים, התאחדות הקבלנים ולשכת המסחר כמסגרת מאוגדת של ארגוני מעסיקים במגזר הפרטי ומאז התרחבנו וצברנו עוצמה ושיתוף פעולה של כלל המעסיקים במשק. משל האדם השמן והאדם הרזה של ראש הממשלה בהיותו שר אוצר נכון למציאות שלנו היום יותר מתמיד. אנחנו אמנם לא מומחים בדיאטה, אבל אנחנו יכולים ללמד את המגזר הציבורי איך השמן יהיה רזה יותר, כי זה מה שהמגזר העסקי יודע לעשות הכי טוב, בלית ברירה, בהיעדר מדיניות ממשלתית ברורה״.