ישראל ואוקראינה חתמו על הסכם סחר חופשי

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן ומקבילו האוקראיני סטפן קובייב חתמו על הסכם הסחר במעמד רה״מ בנימין נתניהו ונשיא אוקראינה פטרו אולכסיוביץ׳. ההסכם כולל גישה ישראלית חופשית לשוק האוקראיני בפריטים רבים אשר כיום חייבים במכס


12:34 ,22.01.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, חתם על הסכם סחר חופשי מעודכן עם מקבילו האוקראיני, סטפן קובייב, במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא אוקראינה פטרו אולכסיוביץ׳.

 

ההסכם כולל הפחתות מכסים הן על יצוא ישראלי לאוקראינה והן על יבוא מוצרים לישראל, וישפר את הגישה ההדדית בתחום הסחורות של שתי המדינות. את המשא ומתן על ההסכם הוביל מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, בשיתוף משרדי החוץ, החקלאות והמשפטים וכן מינהל המכס.

 

אוקראינה היא בין יצואניות הדגנים וחומרי גלם לתעשייה הגדולות בעולם. אוקראינה היא יצואנית זרעי החמניות וזרעי הכותנה (המשמשים לייצור שמן) הגדולה בעולם, יצואנית החיטה השישית בגודלה ויצואנית התירס והשעורה הרביעית בגודלה בעולם. בנוסף לכך אוקראינה היא היצואנית הרביעית בגודלה בעולם של ברזל ופלדה מעובדים למחצה המשמשים כחומרי גלם לתעשייה. נתונים אלה משתקפים היטב גם בהרכב היבוא של ישראל מאוקראינה.

 

אוקראינה הינה שותפת סחר חשובה לישראל. על פי נתוני משרד הכלכלה והתעשייה, הייצוא מישראל לאוקראינה בשנת 2017 הסתכם בכ-130 מיליון דולר, והיקף הסחר כולו בשנת 2017 עמד על כ-940 מיליון דולר. על פי הערכות משרד הכלכלה והתעשייה, היצוא לאוקראינה בשנת 2018 צפוי לגדול בכ-25% ולעמוד על כ-163 מיליון דולר וסך הסחר (כולל היבוא) צפוי לעמוד על כמיליארד דולר. הסכם הסחר הינו בעל חשיבות רבה ליחסי המדינות, כניסתו לתוקף תקדם את היחסים הכלכליים הבילטראליים וצפויה להגדיל את היקף הסחר בין המדינות.

 

ענפי יצוא הסחורות העיקריים מישראל לאוקראינה הם כימיקלים (50.6%), פלסטיק וגומי (13.9%) ומכונות (9.1%). ענפי יבוא הסחורות העיקריים מאוקראינה לישראל הם תוצרת חקלאית (63%), מתכות בסיס (20.9%) ומזון מעובד (7.9%).

 

ההסכם שנחתם כולל פרקי סחר בסחורות בתחומי החקלאות והתעשייה, כללי מקור, פרקי תקינה וכן פרק סחר וסביבה המאפיין הסכמי סחר מתקדמים. ההסכם ייכנס לתוקף לאחר אשרורו בכנסת ובפרלמנט האוקראיני.

 

עם כניסתו של ההסכם לתוקף, מגוון מוצרים מישראל יקבלו פטור ממכס בייצוא לאוקראינה. בין המוצרים ניתן למנות בין היתר מוצרי פלסטיק וגומי, מכונות, ציוד רפואי, כימיקלים ופירות וירקות כגון תמרים, אבוקדו, אפרסמון ומוצרי פירות. כמו כן, צפוי ההסכם להוריד את המכסים על מוצרים אשר מיובאים מאוקראינה בהם: חיטה ומוצרי חקלאות שונים, דגים, מזון מעובד, שמנים מסוגים שונים, ברזל, פלדה וחומרי גלם נוספים המיועדים לתעשייה ובכך לסייע בהפחתת יוקר המחייה בישראל. הורדת המכסים על מוצרי חקלאות ומזון מעובד צפויה להוביל להגדלת הייבוא ובכך להוות בשורה חשובה לצרכן הישראלי.

 

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן ציין: ״משרד הכלכלה ממשיך לפעול לטובת היצואנים ע״י יצירת גישה נוחה לשווקים חדשים וכן העמקת הנוכחות בשווקים המסורתיים. מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה יוזם ומנהל מו״מ על הסכמי סחר חדשים של מדינת ישראל במטרה לקדם את התעשייה המקומית בשווקי העולם תוך הענקת יתרון תחרותי ליצרנים ישראלים, וכן עוסק בתחזוקה שוטפת של הסכמים אלה ובכך מטפל בחסמי סחר ביצוא עבור החברות הישראליות. כיום, כ-67% מהסחר הבינלאומי של מדינת ישראל מתבצע במסגרת הסכמי סחר חופשי. אוקראינה הינה מידידותיה הטובות ביותר של ישראל והידוק היחסים הכלכליים עמה הוא צעד מתבקש. חתימת הסכם הסחר החופשי בין ישראל לאוקראינה יפתח בפני היצוא הישראלי הזדמנויות נוספות בשוק זה וכן יהווה דריסת רגל ליצואנים הישראליים בשוק המזרח אירופי״.