משרד הכלכלה: מעודד הקמת מפעלים לייצור מזון ללא גלוטן

הרשות להשקעות פרסמה מסלול לעידוד והגדלת כושר הייצור והתחרות בשוק המזון ללא גלוטן. לתאגידים העומדים בהוראה יינתן סיוע בשיעור של 30% מסך התוכנית המאושרת ועד תקרת מענק של 2.5 מיליון שקל


11:36 ,22.01.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

פועלים להגדלת כושר הייצור: הרשות להשקעות במשרד הכלכלה והתעשייה, בשיתוף עם משרד האוצר, מפרסמים הקצאה נוספת למסלול לעידוד התחרות והנגישות בשוק המזון ללא גלוטן (הוראת מנכ"ל 4.37), על מנת לעודד כניסתם של תאגידים לתחום יצור מוצרים ללא גלוטן. העידוד יעשה  תוך סיוע להגדלת כושר היצור ותמיכה ביצרנים הנדרשים לעלויות כניסה גבוהות לתחום.

 

לתאגידים העומדים בהוראה יינתן סיוע בשיעור של 30% מסך התוכנית המאושרת, עד לתקרת מענק של 2.5 מיליון שקל להשקעות הכרוכות בהקמה, העתקה או הרחבה של מפעל לייצור מוצרי מזון ללא גלוטן.

 

שוק מוצרי המזון ללא גלוטן הינו שוק קטן, המתאפיין בריכוזיות בקטגוריות השונות, כך לדוגמה נתחי השוק של שני הספקים המובילים בקטגוריית הלחם הארוז הינה כ-80%; בפסטה כ-50% ובקמח כ-45%. לצד זאת, פער המחירים בין מוצרי המזון ללא גלוטן לבין מוצרים מקבילים המכילים גלוטן, נע בין עשרות אחוזים למאות אחוזים. יחד עם הריכוזיות אשר תורמת ליוקר המחייה, עולה כי ישנם מספר גורמים מרכזיים בצד הייצור, אשר מביאים לרמת המחירים הגבוהה: חוסר כדאיות כלכלית בהשקעה בציוד אוטומטי בשל היקפי היצור, עליות יקרות של עמידה בתקינה מחמירה ועלויות הובלה והפצה גבוהות.

 

המסלול מיועד לשחקנים חדשים קטנים ובינוניים שמחזור מכירותיהם בתחום מוצרי המזון ללא גלוטן – לא עולה על 200 מיליון שקל או שעוסקים בתחום המזון והיקף המחזור העסקי שלהם לא עולה על 400 מיליון שקל. ההקצאה תעשה על ידי מקצה תחרותי אזורי (מעין מכרז) וחלק משמעותי בקביעת הזוכים, הוא לוח זמנים קצר להקמה ואספקת מזון ללא גלוטן לצרכנים.

 

ד״ר נחום איצקוביץ, מנהל הרשות להשקעות במשרד הכלכלה והתעשייה ציין כי: ״הסיוע להקמת מפעלים לייצור מוצרים ללא גלוטן יביא להגדלת כושר הייצור  שכל מוצרים אלו, ויהווה בשורה צרכנית לאוכלוסיות הצורכות מזון ללא גלוטן, בין אם מסיבות בריאותיות ובין אם מבחירה, הן ברמת נגישות המוצרים והן במחירם״.

 

 

ארגון זכויות הצליאק בתגובה: המענקים לא יגרמו למחירי המוצרים לרדת

 

תגובתו של מנכ"ל ארגון זכויות הצליאק ע"ר - דן סולומון:
"אני מברך על המהלך אבל במקרה הזה זו אליה וקוץ בה ואסביר למה הכוונה. זהו הסבב השני שמשרד הכלכלה יוצא למתן מענקים למפעלים, אך תנאי הסף מרחיקים יצרנים רבים מהמכרז. ההתניה של סף יצור בסעיף 5.6 רחוקה מהמציאות: כידוע אין יצור של פסטות בארץ והכמויות המצויינות בטונות , (לחמים, פיתות לחמניות), אינן ריאליות.

 

"המסלול מעניק 50% מההשקעה, דבר שמרחיק יצרנים קטנים שאינם בעלי יכולת כלכלית להעמיד את ההון ההתחלתי. דרישת משרד הבריאות לנושא ה- GMP למפעלים נוגסת להערכתנו עד כ-200 אלף שקל מהמענק + אחזקה שוטפת שנתית של התקן המוערכת בעשרות אלפי שקלים.

 

"המענקים לא יגרמו למחירי המוצרים לרדת והוכחה לכך ניתן לראות בתוצאות הסבב הראשון של המסלול לעידוד. כפי שטענתי גם בשדולת הכנסת לצליאק: ללא טיפול וסיבסוד של חומרי גלם אני לא צופה ירידות מחירים עם פירסומו של מסלול זה. כמו כן חלק גדול מתמחור המוצרים הינו שיווק והפצה - דבר שלא מטופל כהלכה.
אני מכיר לפחות חברה אחת שלמרות השקעות הענק שביצעה עדיין לא קיבלה את המענק. אני מצפה שמשרד הכלכלה יחשב מסלול מחדש בכל הקשור לנושא הצליאק בישראל או לפחות יוריד את חובת הרכישה של המסמכים ב 7,500 שקלים".