המשרד להגנת הסביבה שלל את היתרי הרעלים מחברות הגז בחוות הגז בקריית אתא

זאת בעקבות אי עמידה בדרישות שהוצבו לחברות הגז בהיתר הרעלים והטיפול הלקוי במכלי הגז העיליים. המשמעות: פזגז, אמישרגז וסופר גז לא יוכלו לעסוק במילוי, שינוע, אחסון והפצה של גפ"מ בחוות הגז


00:00 ,27.06.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

זאת בעקבות אי עמידה בדרישות שהוצבו לחברות הגז בהיתר הרעלים והטיפול הלקוי במכלי הגז העיליים. המשמעות: פזגז, אמישרגז וסופר גז לא יוכלו לעסוק במילוי, שינוע, אחסון והפצה של גפ"מ בחוות הגז
 
המשרד להגנת הסביבה סירב לבקשה לחידוש היתר הרעלים של חברות הגז בחוות הגז בקריית אתא, מתוקף חוק חומרים מסוכנים. זאת בעקבות אי עמידה בדרישות שהוצבו לחברות הגז בהיתר הרעלים והטיפול הלקוי במכלי הגז העיליים.
 
משמעות שלילת ההיתר היא כי כעת לא יוכלו חברות פזגז, אמשרגז וסופר גז לעסוק במילוי, שינוע, אחסון והפצה של גז פחממני מעובה (גפ"מ) בחוות הגז.
 
השר להגנת הסביבה: "לחברות הגז ניתן זמן מספק להיערך לדרישות המשרד להגנת הסביבה ולהבטיח את בריאות הציבור מפני הסכנות שבטיפול בגז, אולם עד כה הן לא עשו זאת. ההחלטה שלא לחדש את היתרי הרעלים היא תוצר של המדיניות שהנחיתי, לגלות אפס סובלנות כלפי מזהמים וכלפי אלו שמסכנים את בריאות הציבור"  
 
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי בהתבסס על מסקנות סקר סיכונים אינטגרטיבי למפרץ חיפה, שמסקנותיו אומצו ליישום על ידי ממשלת ישראל בשנת 2000, יש להעתיק את החווה, או להטמין את המכלים בהטמנה עילית, הכרוכה במיגונם במעטפת בטון ובכיסוי של חול ואדמה בהתאם לדרישות פיקוד העורף. עמדה זו קיבלה חיזוק וביסוס במסקנות ועדת שפיר לבחינת ההיערכות והטיפול בחומרים מסוכנים ברגיעה ובשעת חירום, כמו גם ממוסדות התכנון שבחנו את התיקון לתמ"א 32 – תוכנית מתאר ארצית למשק הגפ"מ.
 
עוד נמסר מהמשרד להגנת הסביבה כי בשנים האחרונות פועל המשרד להוביל את חברות הגז להתחיל בהליך של ההטמנה, אולם מסיבות שונות, עד כה חברות הגז לא החלו בהליך זה.
 
נזכיר כי חוות הגז בקריית אתא מהווה אתר אחסון מרכזי של גפ"מ לאזור חיפה והצפון ומאוחסנים בה כ-2,400 טון של גז גפ"מ. החווה נמצאת בבעלות ובהפעלה של שלוש חברות הגז. האתר כולל מכלים עיליים לאחסון גפ"מ, עמדות מילוי גז למכליות כביש, עמדות למילוי בלוני גז מיטלטלים, וחניון למשאיות ומכליות כביש.