הפסד הפדיון של העסקים בדרום מסתכם ב-450 מיליון שקל

נשיא לשכת המסחר והתעשייה באר שבע והנגב יוסי דלויה קרא לממשלה להחיל את הפיצויים על בעלי עסקים על פי קריטריונים שנקבעו במבצעים קודמים


00:00 ,21.11.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

הפסד הפדיון שנגרם למגזר המסחר והשירותים באזור הדרום במהלך שבוע הלחימה של מבצע עמוד ענן נאמד בכ-400–450 מיליון שקל. כך עולה מנתוני אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר.

באזור הדרום פועלים כ-25,600 עסקים מתחום המסחר והשירותים, מהם כ-80% נסגרו לחלוטין בעקבות מצב הלחימה.

מנתונים שנאספו באיגוד לשכות המסחר עולה כי מרבית חנויות הרשתות נשארו סגורות בתקופת מבצע עמוד ענן, כאשר הפדיון למסחר ליום באזור הדרום עומד על 100 מיליון שקל והפסד הפדיון לרשתות כתוצאה מאי הפעילות עומד על כ-20%. עיקר ההפסד נגרם בענף המסחר כתוצאה מסגירה מלאה של חנויות, עסקים ורשתות של מוצרי צריכה.

נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין פנה לשר האוצר יובל שטייניץ והדגיש את החשיבות המיוחדת לפעולה מיידית, על מנת לקבוע כבר עכשיו בחקיקה מתקנת את הפיצוי שיינתן לרוחב המגזר העסקי הנפגע ישירות ממצב הלחימה בדרום.

לין: "כל עסק שנפגע כלכלית ישירות ממצב הלוחמה (מה שקרוי נזק עקיף) באזור שהוגדר על ידי פיקוד העורף כאזור הלוחמה, הכולל גם את אשדוד, אשקלון ובאר שבע, זכאי לפיצויים".

לין הדגיש, שאסור שיהיה מצב של אי ודאות, וכן אסור שעסקים שנפגעו יהיו תחת הרושם כאילו הם לא יהיו זכאים לקבל פיצוי: "הוודאות והידיעה חשובים מאוד לתפקוד סדיר של המגזר העסקי. את התיקון הנחוץ בחוק יש להגיש מיידית, בהליכי חקיקה מקוצרים בכנסת".

נשיא לשכת המסחר והתעשייה באר שבע והנגב יוסי דלויה קרא היום (ד') לממשלה להחיל את הפיצויים על בעלי עסקים בדרום על פי קריטריונים שנקבעו במבצעים קודמים. דלויה אמר, שיש לקבוע קריטריונים ברורים לפיצוי בעלי עסקים במצב חירום ולוחמה; פיצוי על היעדרות עובדים בשל היותם להורים לילדים במערכת החינוךהמושבתת;מתן הקלות שונות לעסקים שנקלעו לסחרור, קשיים וחובות בשל המצב למועצות והעיריות והטבות לבתי עסק במיסים השונים ובארנונה.

עוד הוסיף דלויה, כי יש להקים גוף אחד, שירכז את הטיפול בנושא העסקים בשעת חירום ויקלעל הביורוקרטיה הכבדה ואי הבהירות השוררות בתחום.