"לא נפתח נמל אחד ואת השני נשאיר נכה"

בכנס של איגוד המשתמשים בהובלה ימית שנערך היום דיבר שר התחבורה על המשך פיתוח הנמלים. עוד עלו לדיון: המצב הביטחוני, הרפורמה בנמלים והשפעתה על התעריפים, השירות שמעניקים הנמלים והסתכלות על עתיד ענף הספנות


00:00 ,20.11.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

היום נערך בתל אביב כנס של איגוד המשתמשים בהובלה ימית. בתחילת הכנס אמר יו"ר האיגוד ד"ר גד שפר שאחד הנושאים שיעלו במהלך היום הוא ההיערכות מול סיכוני המלחמה בתחום ההובלה הימית, אולם באיגוד לא שיערו שהפגזות מאסיביות של אשדוד יהפכו את הנושא לאקטואלי מתמיד.

"איגוד המשתמשים בהובלה ימית", אמר שפר, "דבק בדעתו כי חייב לחול שינוי במעמד הנמלים מול לקוחותיהם; אם לא בהפרטה, אזי ביצירת עודף תשתיות לנמלים, שיביא לתחרות הדרושה".

שפר הוסיף, שנעשים צעדים נכונים מבחינת פיתוח, אבל מדובר רק בראשית הדרך, כשהרמה אליה צריך לחתור היא שנגחאי וסינגפור. בד בבד קרא שפר לממשלה להיזהר מ"פעילות נמהרת, שתטמיע שגיאה לדורות, כפי שעשתה הרפורמה בתעריפי הנמלים, שהוגשה לשולחננו כמוצר לא מוגמר".

לשאלת מנחה הכנס, נשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה, האם יש עודף תחרותיות בעולם הספנות הישראלי, ענה מנכ"ל קבוצת אלאלוף אפרים אלתר: "כשמספר השירותים היה קטן, ישראל היתה אי בודד. אבל זה נגמר. הרבה מובילים נכנסנו וזו בבואה של הסחר העולמי".

לשאלה מתי יחזור ענף הספנות לרווחיות ועד כמה מושפעת הספנות משינויים כלכליים גלובליים ענה מנכ"ל צים רפי דניאלי: "אני לא יודע להגדיר רווחיות נורמלית. לרווחיות יש קשר ישיר לנושא הביקוש וההיצע. ישראל היא כיום אי של כלכלה יציבה בעולם. אנו מסתכלים על מה שקורה בעולם ועדיין יש גידול בביקושים, אבל התהליך בהאטה, בעיקר באזורי הסחר הגדולים".

דניאלי אמר עוד, שהמנוע הכלכלי של העולם יהיה ככל הנראה ארצות הברית, לכן, גם בשנת 2013 לא נראה שינוי משמעותי בענף: "אם ארצות הברית תצא מהמשבר ותסחוף אחריה את סין ומדינות דרום אמריקה, אני מניח שהצמיחה תבוא לידי ביטוי כבר בשנת 2014".

אמר אלתר: "בשנות ה- 90 היכרנו מחזרויות של גאות ושפל ארוכים. בשנים האחרונות, זמן אספקת האניות התקצר משמעותית והביקוש ירד באופן דרסטי במונחים אבסולוטים וזה גרם למשבר. מאז אנו חווים מחזוריות מאד קצרה בין גאות לשפל".

זבה: "הצפי צריך לקחת בחשבון לא רק את הכלכלה העולמית, על מנת לבדוק מתי ההיצע והביקוש יתקרבו. צריך לזכור שיש צי לא ממש בטל שכבר עומד. צריך להצדיע לספנות, על שהשירותים לא הורעו למרות הכל".

לשאלת זבה בנוגע להשפעת הרפורמה בנמלים על תעריפי ההובלה אמר סימקין: "לדעתי חל שינוי מהותי בגישה של הנמלים לציבור הלקוחות. זה לא סוד שכשמקימים מחלקה מסחרית לטיפול בלקוחות, אתה משדר להם שהם חשובים. אני חושב שכיום יש גישה תחרותית בין הנמלים, האומרת שחברות הספנות יפרקו בנמל שלי ולא אצל המתחרה. ישנה תחרות על רמת השירות והכוונה היא נגישות לרציפים, מספר ידיים, תפוקות וכו'. פעם זה היה טאבו. גם העובדים מבינים היום הרבה יותר טוב שכשמביאים להם פרנסה, הם צריכים להתנהג אחרת".

סימקין קרא לחפור, להאריך ולהעמיק את עומק המים בנמלים, על מנת שניתן יהיה לשרת אוניות גדולות יותר, ש"יכולות להיכנס לכל נמל מסביב, חוץ מישראל. אז למה בכלל לחשוב"?

דניאלי הוסיף, שאחד האלמנטים החשובים הוא הטרמינלים הפרטיים, דבר שייתן קפיצת מדרגה, ואמר שלמרות השיפור, הנמלים בישראל עדיין רחוקים מאוד מהיעילות של הנמלים בעולם.

אלתר: "אישית חשתי בשנים הראשונות אכזבה מהרפורמה בנמלים. זה לקח זמן עד שהאסימון נפל. כיום יש תחרות מסויימת והיא מבורכת".

בכנס דיבר יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, רו"ח גדעון סיטרמן, על מצב חברת הנמל בימים אלה: "אנו מאוד עסוקים. באתי במיוחד כדי לעודד את המשתמשים שהנמל עובד, ועובד טוב. כ-38 אניות נכנסו בשישה הימים האחרונים. רק אניית חומרים מסוכנים אחת הוסטה, כמו גם מספר אניות נוסעים. אני חש צורך להודות למנופאים ולעובדים על קו המים, שעובדים ולא מוכנים שישביתו לנו את החיים. אנו לא מפסיקים שום פעילות".

שר התחבורה ישראל כץ התייחס למצב הביטחוני בדרום, כמו גם לפיתוח הנמלים והתחבורה היבשתית: "גדעון סיטרמן ביטא את ההוויה הישראלית. עדיין נותרנו אחראים למעבר הסחורות, גביית מסים ואספקטים נוספים בעזה. אולי דרישתם לפתוח את מעבר רפיח למעבר סחורות היא נכונה. לא בטוח שזה ממש ישפיע על פעילות נמל אשדוד, אבל האסטרטגיה הביטחונית של ישראל גוברת. חייב להיות קו גבול ברור ביננו; שהמצרים יספקו להם חשמל ומים ואנו נעשה דבר אחד ונגן על האינטרס של ישראל.

"לא יהיה מצב שיבנו נמלי מים עמוקים בחיפה או באשדוד ולא יוארך אפילו רציף אחד בחיפה או באשדוד. לא נפתח נמל אחד ואת השני נשאיר 'נכה'. נעמיק במקביל. זה צריך להיות חלק מהעסקה הכוללת, שמשמעה תכנון והכנה לביצוע פיתוח הנמלים. בשנים הקרובות הנמלים יהיו במוקד העניינים וההשקעות. אלו יהיו 'שנות הנמלים'. אני בעד לטפל בשני הנמלים, וכל הקודם זוכה. נשווה את היכולות של שני הנמלים כנמלי מים עמוקים והארכת רציפים, בכפוף להסכמות עם העובדים. זו המתכונת הנכונה. זה יכול להפוך את ישראל ל- HUB גדול.

"אנו שואפים להעביר חלק מהתובלה לתובלה רכבתית. כל תשתית שנדרשת בכבישים, מסילות, שיבטיחו זרימה של מטענים פנימה והחוצה – ההנחיה היא לבצע. החיבור של אשדוד לכביש 6, למשל, כבר בשלבי ביצוע. יש להקים חברה בת למטענים ברכבת וחיבור הרכבת לנמלים. וכמובן ישנה התועלת המשקית בתובלת לילה".

בתשובה לשאלת כץ בנוגע לפיתוח הנמלים אמר זבה: "כולנו עומדים מאחוריך בנושא התשתיות בנמלים. ב- 2015 כל האניות המפליגות מ/אל אירופה לא יוכלו להיכנס לנמלי ישראל ונהיה תלויים באניות הזנה קטנות, שיפליגו לנמלי מצרים, הנשלטים על ידי האחים המוסלמים".