התעשיינים: ליזום תוכנית חירום לחיזוק היצוא

לנוכח נתוני הלמ"ס, שהראו על צניחה חדה ביצוא, קורא נשיא התאחדות התעשיינים שלא להמתין עד לאישור תקציב 2016: "צניחת היצוא התעשייתי מושכת מטה את המשק כולו"


11:45 ,19.07.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

בעקבות הפרסום ביום חמישי שעבר של נתוני הלמ"ס, שמצביעים על האטה חדה בצמיחה, קרא נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש לממשלה שלא להמתין עם הסיוע ליצואנים עד לאישור תקציב 2016.

 

ברוש הבהיר כי מאחר ומדובר במנוע הצמיחה המרכזי של המשק, "אין לנו את הפריבילגיה להמתין. יש לצאת בדחיפות בתוכנית חירום לחיזוק היצוא. צניחתו הדרמטית של היצוא התעשייתי מושכת כלפי מטה את צמיחת המשק כולו. על הממשלה  להפעיל בדחיפות תוכנית מקיפה לחיזוק היצוא, למרות מגבלת ההתנהלות השנה לפי תקציב 1/12.

 

"על התוכנית לכלול הן טיפול מקיף בריסון התיסוף ובשיפור כולל של כושר התחרות והן סיוע ממוקד ליצואנים בשיווק תוצרתם ובחדירה לשווקים חדשים וצומחים. בתחרות הגלובלית הקשה שקיימת היום, ניתן לאבד שווקים ברגע, אולם להשיגם מחדש לוקח שנים של מאמצי שיווק ובניית אמון עם הלקוחות".

 

הדברים נאמרו בתגובה לנתוני היצוא המדאיגים, לפיהם צנח סך היצוא של המשק ברבע הראשון של 2014 בשיעור שנתי ריאלי של 6.4%, בעוד היצוא התעשייתי צנח במהלך כל המחצית הראשונה של השנה בשיעור ריאלי (כמותי) חד עוד יותר, של כ-10%. נסיגה זו הקיפה את מרבית ענפי התעשייה, למעט ענפי ההייטק.

 

מדובר בהמשך למגמה השלילית של ההאטה בקצב צמיחת היצוא מ- 12% בשנים 2004–2008 ל–1.8% בשנים 2009–2014.  יצוין כי צניחתו של היצוא התעשייתי מדאיגה במיוחד לנוכח העובדה שהסחר העולמי של סחורות התרחב השנה ב-3.7%. משמעות הדבר היא שהמשק הישראלי מאבד שווקים ברחבי העולם, בעוד מתחריו בעולם מנצלים כראוי את ההתאוששות בכלכלה העולמית וכובשים במקום היצואנים הישראלים את השווקים המתרחבים.

 

מנתוני ההתאחדות התעשיינים עולה כי אם בשנים 2004-2008 היה היצוא הקטר שהוביל את צמיחת המשק, ותרם כמחצית מצמיחתו, הרי שמאז 2008 נשחקה תרומתו של היצוא לצמיחת המשק ל-22% בלבד. גורם זה הינו ההסבר המרכזי להאטה בצמיחה לה אנו עדים בשנים האחרונות. המשמעות בפועל היא שמנוע הצמיחה של הכלכלה הישראלית הולך  ונחלש, מה שמוביל האטה ברמת החיים של אזרחי המדינה ואובדן של עשרות אלפי מקומות עבודה פוטנציאליים שהמשק מפספס מדי שנה.

 

לצד הנסיגה ביצוא, מצביעים נתוני הלמ"ס על נסיגה חדה גם בהשקעות בענפי המשק, בשיעור שנתי של 10.8%. נסיגה זו בהשקעות במשק הינה תוצאה ישירה של סביבה עסקית מכבידה, עלויות מקומיות גבוהות ונטל רגולטורי חונק, המרחיקים מכאן משקיעים מקומיים וזרים כאחד.

 

ברוש התייחס גם לנסיגה בהשקעות והזהיר כי "נסיגה זו בהשקעות רק מחריפה את השחיקה בכושר התחרות של המשק ואת נחיתות הפריון של העובד הישראלי מול עמיתיו ברחבי העולם. מגמה מדאיגה זו תביא בעתיד לנסיגה חדה עוד יותר ביצוא הישראלי ובביצועי המשק כולו".