התעשיינים: ניתן לבצע בפרויקט חשמול הרכבת עבודות כחול-לבן בהיקף של כ-480 מיליון שקל

כך טוען עדי ליבנה, יו"ר מטה כחול-לבן בהתאחדות התעשיינים, וקורא לשר התחבורה ולמנכ"ל הרכבת להעדיף במכרז לפרוייקט חשמול הרכבת קבוצה שתתחייב לאחוז גבוה יותר בביצוע קבלנות משנה מהתעשייה הישראלית. ליבנה מעריך כי הדבר יספק עבודה ל-1,400 עובדים


00:00 ,17.12.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

כך טוען עדי ליבנה,  יו"ר מטה כחול-לבן בהתאחדות התעשיינים, וקורא לשר התחבורה ולמנכ"ל הרכבת להעדיף במכרז לפרוייקט חשמול הרכבת קבוצה שתתחייב לאחוז גבוה יותר בביצוע קבלנות משנה מהתעשייה הישראלית. ליבנה מעריך כי הדבר יספק עבודה ל-1,400 עובדים
 
יש להעדיף במכרז של הפרוייקט לחשמול הרכבת את הקבוצה שתתחייב גם לאחוז גבוה יותר בביצוע קבלנות משנה מהתעשייה הישראלית, מעבר ל-20% הנדרשים בחוק. כך מבקש עדי ליבנה, יו"ר מטה כחול-לבן בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל כיתן תעשיות, משר התחבורה, שאול מופז; משר התמ"ת אלי ישי וממנכ"ל הרכבת, עופר לינצ'בסקי.
 
ליבנה סבור כי מתוך 1.6 מיליארד שקל שאמורים להיות מושקעים בפרויקט, כ-30% מהיקפו - דהיינו כ-480 מיליוני שקלים, ניתן לעשות בעבודות קבלנות כחול-לבן, דבר שיביא להערכתו ליצירתם של כ-1,400 מקומות עבודה חדשים בתעשייה ובשירותים הנלווים.
 
מדובר בעיקר בביצוע עבודות מהתעשייה הישראלית בתחומי הכבלים, עמודי חשמל, עבודות ברזל כבדות, שנאים, ממסרים, וסתי מתח, לוחות חשמל ופיקוד, בקרה ואוטומציה ועוד.
 
יצוין כי מדובר במכרז להעברת מערך הרכבות הקיים מהנעת דיזל להנעה חשמלית. במסגרת המכרז יחושמלו בשלב הראשון קווי רכבת באורך של יותר מ-250 ק"מ. הקבוצה שתזכה במכרז תקים את המערכת ותחזק אותה בתקופה של 10 שנים עם אופציה להארכה ב-10 שנים נוספות.
 
ליבנה טוען כי בשעה שבעולם כולו מגינות הממשלות "בחירוף נפש" על התעשייה המקומית שלהן ומערימות קשיים בפני חברות ישראליות וחברות זרות אחרות מלהשתתף במכרזים ממשלתיים וציבוריים - הרי שבישראל המצב הפוך וכמעט הכל פתוח ופרוץ.
 
את שלב המיון המוקדם בפרויקט חשמול הרכבת עברו 3 קבוצות: קבוצה הכוללת את בלפור ביטי הבריטית ואת החברות הישראליות דניה סיבוס ואלקטרה; קבוצה הכוללת את סימנס הגרמנית וחברת הרכבות הסינית צ'יינה ריאלוויז קונסטרקשן, וכן קבוצה המאגדת את החברות הספרדיות אלקנור, אס.איי וסמי.אס.איי.
 
יודגש כי הרשות לשת"פ תעשייתי (הרשפ"ת) דורשת שהקבוצה הזוכה תתחייב לבצע בארץ רכש גומלין של 35% מתוך 800 מליון שקל במכרז שאינו קשור לתשתיות.