לין לגפני: להשוות ההטבות של יצוא מוצרים ליצוא שירותים

נשיא איגוד לשכות המסחר טוען: הזדמנות לחסל אחת ולתמיד אפליה קלוקלת ואנכרוניסטית בין עסקים המייצאים שירותים לבין עסקים המייצאים מוצרים. יצוא השירותים היווה 37% מכלל היצוא הישראלי בשנת 2015


12:35 ,14.12.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

לקראת הדיון היום בוועדת הכספים של הכנסת בנושא תיקון לחוק עידוד השקעות הון, שיגר הבוקר עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, לחה"כ הרב משה גפני יו"ר ועדת הכספים, פנייה דחופה בדרישה להעניק ליצוא שירותים את אותן הטבות המוענקות ליצוא מוצרים.

 

"קיימת שגיאה עקרונית בתפיסת היסוד של חוק עידוד השקעות הון. אם ועדת הכספים של הכנסת בראשותך תחזור ותאמץ היום את התפיסה שנכון להעניק הטבות מס מיוחדות עבור ביצוע יצוא, אין שום סיבה שהן תינתנה אך ורק ליצוא סחורות ומוצרים. הטבת המס חייבת להינתן גם לביצוע יצוא שירותים".

 

לין הדגיש את התפתחות מבנה היצוא בעשר השנים האחרונות ואמר כי "קיימת התעלמות ארוכת ימים מהעובדה הפשוטה שהיקף יצוא שירותים, כולל יהלומים, הפך כבר למחצית מכלל היצוא הישראלי". על פי נתוני הלמ"ס, בשנת 2015 עמד כלל היצוא הישראלי על 92.2 מיליארד דולר. יצוא מוצרים היווה 54% מכלל היצוא ויצוא השירותים היווה 37% וכולל יהלומים הוא היווה 45%. 

 

זאת ועוד, מניתוח איגוד לשכות המסחר את נתוני היצוא עולה כי בשנת 2015 יצוא השירותים (לא כולל יהלומים) עמד על כ-34.5 מיליארד דולר עם מאזן עודף של כ-12 מיליארד דולר לעומת יבוא שירותים; ואילו יצוא המוצרים עמד על כ-50.5 מיליארד דולר ורשם בסוף 2015 גירעון של כ-4.5 מיליארד דולר לעומת יבוא מוצרים. העודף ביצוא השירותים של מדינת ישראל הוא זה ששומר על מאזן מסחרי חיובי כללי בנתוני הסחר של המדינה.

 

עלות מסלול הטבות המס בחוק עידוד השקעות הון לאוצר המדינה עומד על כ-8 מיליארד שקל בשנה. 80% מעלות הטבות המס מנוצל על ידי 4-5 מהחברות הגדולות במשק, שמרביתן פועלות במרכז הארץ. "אי התייחסות לחברות המייצאות שירותים, לרבות כאלה הפועלות בפריפריה, מחטיאה את מטרות חוק עידוד השקעות הון, הן בחיזוק בפריפריה, הן ביצירת מקומות עבודה והן בהבאת השקעות הון חדשות לישראל".