"ללא שינוי במדיניות הממשלה תיעלם החקלאות מנוף ישראל"

החקלאים, שהקימו מטה מאבק בחסות איגוד לשכת המסחר תל אביב והמרכז, דורשים לבטל את ההסכמים שחתמה התאחדות חקלאי ישראל עם המדינה


00:00 ,01.05.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

"הטלת מיסים ואגרות הגורמים לנטל כבד על החקלאים, והחוסר בידיים עובדות במשקים, מביאים לכך שכ-30% מהתוצרת החקלאית אינה נקטפת ואינה משווקת. הדבר גורם כבר כעת לייקור הפירות והירקות עבור ציבור הצרכנים". כך אמר הבוקר יו"ר מטה המאבק החקלאים באיגוד לשכות המסחר אברהם דניאל, במסיבת עיתונאים שהתקיימה בבית לשכת המסחר בתל אביב לרגל הקמת מטה המאבק.

הוסיף דניאל: "במידה וממשלת ישראל לא תשנה את מדיניותה לאלתר תוך זמן קצר, תיעלם החקלאות מנוף ארצנו והממשלה תיאלץ לייבא תוצרת חקלאית יקרה מאירופה. ציבור הצרכנים יהיה זה שיישא בנטל העלויות הגבוהות".

אמר נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין: "אם ציבור גדול של חקלאים הסמיכו בכתב את מטה המאבק לייצגם באינטרסים החשובים להם ולפעול לאיגודם, יש להגיע למסקנה שהתאחדות חקלאי ישראל אינה מייצגת את אינטרס החקלאים במדינה".

לדבריו, "ישראל נוהגת במדיניות של בת יענה; במקום לבלום את הגירת העובדים הזרים הלא חוקיים ולטפל בפצצה החברתית שנבנית בדרום תל אביב, נטפלים לעובדים הזרים החוקיים בחקלאות. על המדינה לדאוג לשמירת מסה קריטית של עובדים זרים, הנחוצים למגזר החקלאות בישראל".

במסיבת העיתונאים השתתפו עשרות חקלאים מכל רחבי הארץ. דניאל אמר שכבר עתה מצויות בידי מטה המאבק כ-3,000 חתימות (מתוך 5,300 החקלאים בישראל) לייפוי כוחו של המטה במאבקו נגד פעולות התאחדות חקלאי ישראל ומדיניותה הפוגענית של הממשלה, לדבריו, כלפי החקלאים. "אין להתאחדות זכות מוסרית לפעול בשמנו", אמר.

החקלאים התייחסו לסוגיה מטרידה, של חיסול משקים ומכירת אדמות חקלאיות לגורמים עוינים כתוצאה ממצוקה כלכלית. הם ציינו שאדמות חקלאיות נמכרו בתקופה האחרונה לגורמים עוינים באזורי בנימינה, ראש פינה, גדרה וזיכרון יעקב.

באירוע סיפרו מספר חקלאים על מצוקתם האישית, הפסדיהם הכספיים וחששם שיום יבוא והם ייאלצו לרדת מהארץ. אמר ניסים אמזלג, חקלאי תבלינים ממושב רחוב: "להיות חקלאי בישראל הפך להיות דבר כואב ומאוס. ממעמד של חקלאי גאה הפכתי לנכה רגשית וחרד לעתידי. מצב זה לא מותיר לי ברירה, אלא לסגור את המשק שלי ולהפוך לנטל חברתי".

מגדל הפרחים דוד ברבי ממושב ניצני עוז אמר שכיום אין מקום לילדיו להשתלב במשק המשפחתי: "אני היום מתקרב לגיל 60 ובגלל גזירות הממשלה אני עומד מול חרדות קיומיות ואף שוקל לרדת מהארץ".

דניאל: "התאחדות חקלאי ישראל חתמה בשנים 2009, 2011, 2012 על הסכמים עם משרדי החקלאות, האוצר והפנים, בהם נתנה את הסכמתה לפגיעה בחקלאים. בין השאר, הוטלו על החקלאים אגרות שנתיות בגובה 1,960 שקל לעובד זר בשנה, מס מעסיקים בגובה 10% משכר הברוטו של העובד הזר, הסכמה לתשלום חודשי בסך 500 שקל מכל חקלאי, לשם עידוד יציאתו מהארץ, והסכמה למתווה יורד, מ-28,500 עובדים זרים ל-18,900 עובדים עד שנת 2015. כן הסכימה ההתאחדות לכך שהחקלאים לא יוכלו להגיש תביעות כנגד הממשלה בגין נזקים שייגרמו להם מהתרשלות המדינה בהבאת העובדים הזרים".

   

בתום האירוע קראו ראשי מטה המאבק לממשלה לבטל לאלתר את ההסכם שנחתם עם התאחדות חקלאי ישראל ולחתום עימם על הסכם חדש, בהתאם לחמש דרישות: יום האמנה המשותפת, שנחתמה בין ממשלת ישראל ותאילנד, לפיה אין להפלות את העובד הזר בהשוואה לעובד ישראלי; הפקדת תשלומי פנסיה ופיצויים לעובדים הזרים בקרנות הפנסיה, כנהוג לגבי עובדים ישראלים; ביטול אגרות ומסים המוטלים על מעסיקי העובדים זרים; ביטול שיטת הבאת העובדים הזריםעל ידי רשות ההגירה ופיקוח ה- IOM (ארגון העבודה הבינלאומי מטעם האו"ם) על תהליך הבאת העובדים הזרים והמשך גיוסם וליוויים על ידי חברות כוח אדם מקצועיות; וביטול המתווה היורד של העסקת עובדים זרים, כשבמקומו הקצאת היתרים לעובדים זרים על פי צרכיו הספציפיים של כל חקלאי, כנהוג במדינות ה-OECD.