"ממשלת ישראל חייבת לציבור תשובה"

בעקבות אישור המלצת וועדת טרכטנברג מעלה עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר שתי שאלות אותן הוא מפנה לממשלה


00:00 ,10.10.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

עו"ד אוריאל לין מציג לממשלת ישראל שתי שאלות העולות עקב אישור המלצות טרכטנברג אמש. השאלה הראשונה שהוא מפנה לממשלה היא: "מדוע כאשר יש לה את האומץ לקצץ שלושה מיליארד שקלים בתקציב הביטחון אין לה את האומץ לקצץ הטבת מס מופלגת בהיקף של 5.5 מיליארד שקל, ואולי אף למעלה מכך, המוענקת למפעלי התעשייה הרווחיים, החזקים והמבוססים ביותר בישראל?"

 

השאלה והשנייה עוסקת במס החברות והיא: "מדוע כאשר מעלים את שיעור מס החברות לרוחב כל המגזר העסקי ולעסקים קטנים ובינוניים לרמה של 25%, משמרים שיעור מס חברות ברמה של 6% בפריפריה ו- 12% במרכז הארץ למפעלי תעשייה, כאשר הדרישה היחידה מהם היא ביצוע יצוא של 25% מתוצרתם?"

לדברי לין, "בכל הקשור בטיפול בתקציב הביטחון, הדיון בממשלה מעיד על הילכדות במסלול של חשיבה שטחית. אם אכן יש שומנים במערכת הביטחון אין זה אומר שצריך לקצץ את תקציב הביטחון. עדיף להפנות שומנים אלה בתוך מסגרת תקציב הביטחון להצטיידות טובה יותר של צה"ל בעתיד ולהעלאת רמת האימונים. שינויים כאמור בוודאי יחסכו חיי אדם בעתיד."

לין הוסיף כי על אף שאיגוד לשכות המסחר תומך ברובן המכריע של המלצות ועדת טרכטנברג, המהוות מהלך משמעותי חשוב בכיוון של צמצום מונופולים, הגברת תחרות והורדת יוקר המחיה "הרי שאי אפשר להתעלם מקשר השתיקה סביב אותה הטבת מס מופלגת שלא הוסברה בדו"ח טרכטנברג בהיקף של 5.5 מיליארד שקל הניתנת למפעלים המבוססים והחזקים בישראל. להטבת מס זו אין שום קשר לעידוד השקעות הון. מפעלים ייהנו ממנה גם אם יסגרו קווי ייצור ויפטרו עובדים, והכל בתנאי שיוכיחו ש- 25% מהמחזור מתועל לייצוא. מ- 74% מהטבת מס זו יהנו מפעלי תעשיה במרכז הארץ ולא בפריפריה."

לין הדגיש כי וועדת טרכטנברג מקבעת בכך אפליה חמורה בתוך המגזר העסקי עצמו ומייצרת פערים רחבים מאוד בגובה מס החברות על פי קבוצות ייחוס. "שיעור מס חברות נמוך מאוד הניתן דווקא למפעלים עתירי רווח, בזמן בו מעלים את המס לעשרות אלפי עסקים קטנים ובינוניים הנאבקים על קיומם, אינו צדק חברתי. צדק חברתי הוא גם עשיית צדק בתוך המגזר העסקי עצמו וביטול ההעדפות הסלקטיביות בתוך מגזר זה."