משרד האוצר: הושקו הפרויקטים לפיתוח הצפון

הפרויקטים כוללים מימוש תקציבים בסך של עשרות מיליוני שקלים לטובת מגוון תחומים בצפון הארץ בהם הקמת מעונות לסטודנטים, שדרוג מחקרי מחקר בולטים ומיגון שלושה בתי חולים. דוד קסטל: בתכנית המוצעת חסרים אלמנטים ליצירת מוקדי תעסוקה בצפון


11:28 ,20.08.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

היום הושקו הפרויקטים לפיתוח הצפון במעמד שר האוצר, משה כחלון, מנכ״ל משרד האוצר שי באב״ד, ראש המטה ומ״מ מנכ״ל משרד רוה״מ יואב הורוביץ ויו״ר קקל, דניאל עטר.

 

משרד האוצר, משרד ראש הממשלה וקרן קיימת לישראל הציגו היום את רשימת הפרויקטים הסופיים שיבוצעו במסגרת תכנית הצפון עליה הכריזה ממשלת ישראל בשנת 2017. הפרויקטים כוללים מימוש תקציבים בסך של עשרות מיליוני שקלים לטובת מגוון תחומים בצפון הארץ. כחלק ממדיניות שר האוצר וראש ממשלת ישראל לקדם תקציבים חברתיים לצפון שיביאו לחיזוק חברתי וכלכלי של האזור.

 

בין הפרויקטים שאושרו נמנים הקמת מעונות לסטודנטים במכללות תל חי, מכללת אוהלו, מכללת גליל מערבי, מכללת צפת ומכללת אורט בראודה בעלות של כ-124 מיליון שקלים. במסגרת תקציב זה, לכלל המעונות יתווספו כ-1036 מיטות. מלבד שיפור תנאי המגורים של הסטודנטים, ישופצו מכללת כנרת ומכללת צפת בעלות של כ-26 מיליון שקלים. 

 

בתחום המדע, יחודשו וישודרגו מעבדות של מרכזי מחקר בולטים בצפון, בניהם מכון מיגל ומכון שמיר בעלות של כ-30 מיליון שקלים. כמו כן, בתחום הבריאות יפותחו וימוגנו בתי החולים הצפוניים, בניהם בית החולים זיו בצפת, ביה״ח פוריה בטבריה וביה״ח נהריה בעלות כוללת של כ-50 מיליון שקלים. 

 

בתחום החקלאות וההתיישבות בגולן וקליטת 750 נחלות חדשות, יוצבו מגורונים למגורים זמניים ב-27 יישובים כפריים חקלאיים במועצות האזוריות, זאת בהיקף של כ-30 מיליון שקלים.  

  

פרויקט משמעותי נוסף הוא פיתוח תשתיות ובינוי במקומות הקדושים. בניהם קבר הרשב״י וקבר הנביא יתרו. הפרויקט בעלות של 20 מיליון שקלים. כמו כן, פרויקט לסלילת כבישים תומכי דיור במטולה ומועצה אזורית מבואות חרמון בהיקף של 7.5 מיליון שקלים.

 

שר האוצר, משה כחלון: ״התוכנית לחיזוק הצפון היא מהמהלכים המשמעותיים ביותר שביצענו לטובת צמצום הפערים בין הפריפריה למרכז. היו כאלו שהביעו ספק ביכולת להוציא את התכנית לפועל. היום אנחנו עושים יחד עם קק״ל צעד משמעותי ומשקיעים מאות מיליוני שקלים בחיזוק ישיר של הצפון והתשתיות באיזור. מי שחי בצפון צריך לקבל תשתיות בריאות, חינוך ואפשרויות תעסוקה ברמה גבוהה כמו בכל מקום אחר במדינה. לביטחונה של מדינת ישראל קשר ישיר לשגשוג חברתי וכלכלי של הצפון כולו. נמשיך לוודא שהתכנית מיושמת עד שיעבור אחרון השקלים בדיוק כפי שהתחייבנו״.

 

מנכ״ל משרד האוצר, שי באב״ד: ״משרד האוצר וממשלת ישראל רואים חשיבות אסטרטגית בפיתוח כלכלי וחברתי של אזור הצפון. השקעת תקציבים נרחבים בפרויקטים משמעותיים בצפון הייתה ונשארה בראש סדר העדיפויות של משרד האוצר. הצפון מהווה כבר היום מנוע צמיחה כלכלי משמעותי לכלל המשק הישראלי. חיזוק המרכיבים החברתיים בצפון על ידי הפניית תקציבים משמעותיים לפיתוח שירותים חברתיים וציבוריים היא השקעה אשר תחזיר עצמה במהירות ומפירותיה תהנה מדינת ישראל לאורך שנים ארוכות. מחובתנו להמשיך ולפעול על מנת לצמצם את הפערים הקיימים ולהביא להפחתת אי השוויון במתן השירותים הניתנים לאזרח. משרד האוצר ימשיך לפעול בשיתוף פעולה מלא עם כלל הגורמים הרלוונטיים על מנת לבסס את האיתנות הכלכלית והחברתית של אזור הצפון״.

 

דוד קסטל: בתכנית המוצעת חסרים אלמנטים ליצירת מוקדי תעסוקה בצפון

 

דוד קסטל, נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, הגיב היום להודעת משרד האוצר, וציין כי: ״לשכת המסחר מברכת על כל תכנית פיתוח והשקעות בצפון ובכלכלת האזור. אני מעריך מאד את השינוי המשמעותי החשוב שחל בשנים האחרונות בעמדת משרדי האוצר והכלכלה כלפי הצפון אבל אחרי שנים של הזנחת צפון הארץ, למעשה מאז קום המדינה, צריך לנקוט צעדים מהירים יותר ומקיפים יותר.

 

״בתוכנית המוצעת חסרים כמה אלמנטים, שמשמעותם היא יצירת מוקדי תעסוקה בצפון והקלה על התנהלות העסקים בצפון. הלשכה רואה, למשל, במימוש החלטת הממשלה להקמת שדה תעופה בינלאומי בצפון מנוע צמיחה משמעותי ביותר לכלכלת האזור.

 

״הלשכה רואה בהעברת מרכזים ומוסדות, אזרחיים וצבאיים, הפועלים במרכז הארץ לצפון כמחולל צמיחה חשוב, וצעד ראשון בכיוון זה – מימוש ההחלטה להעברת מכון וולקני - העברה שתשתלב בהודעת משרד האוצר על פיתוח מעבדות של מרכזי מחקר בולטים בצפון, כמו מכון מיגל ומכון שמיר, ותביא לעידוד המחקר החקלאי וקידום הכלכלה בצפון הארץ. לשכת המסחר שבה וקוראת להקים את הבורסה השנייה בצפון הארץ, לקידום העסקים הקטנים והבינוניים ולמשיכת משקיעים לצפון״.