קנס של 1.2 מיליון שקל לבז״ן בגין זיהום

בית משפט השלום בחיפה הרשיע במסגרת הסדר טיעון את חברת בז״ן בכל העבירות שיוחסו לה בכתב האישום, ובהן עבירות של מעשי פזיזות ורשלנות ועבירות סביבתיות של זיהום אוויר והפרות היתרים, והטיל עליה קנס כספי


13:19 ,01.06.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

בית משפט השלום בחיפה הרשיע במסגרת הסדר טיעון את חברת בז״ן בכל העבירות שיוחסו לה בכתב האישום, ובהן עבירות של מעשי פזיזות ורשלנות ועבירות סביבתיות של זיהום אוויר והפרות היתרים, והטיל עליה קנס כספי בסך של 1.2 מיליון שקל. כמו כן הודו והורשעו 3 מנהלים בבז״ן, ובהם סמנכ״ל הקבוצה, באחריות נושאי משרה לעבירות סביבתיות, וכן הוטלו עליהם קנסות בסך של בין 30-50 אלף שקל. הנאשמים – יריב גרץ, צחי שפירא ורון עובדיה - הודו והורשעו במסגרת הסדר טיעון שנערך לאחר הליך גישור.

 

כזכור, המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועמ״ש בפרקליטות המדינה, באמצעות עו״ד עדי דמתי שגיא, הגישה בשם המשרד להגנת הסביבה, כתב אישום נגד חברת בז״ן ומנהלים בה, בגין שריפת ענק שפרצה בסוף דצמבר 2016 במכל שהכיל חומר מסוכן בבתי הזיקוק במפרץ חיפה, אשר השיאה ענן שחור לגובה רב במשך שעות רבות  וגרמה לזיהום אוויר חזק ובלתי סביר.

 

החקירה נוהלה על ידי צוות חקירה מיוחד של המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה בשיתוף מפלג הונאה חוף של משטרת ישראל, וכן בליווי מומחים, אנשי מקצוע ואנשי הלשכה המשפטית של המשרד להגנת הסביבה.

 

השריפה פרצה ביום 25 בדצמבר 2016, במכל אחסון דלקים שנמצא ב״חוות המכלים״ של בז״ן במפרץ חיפה, בו אוחסנה תערובת נוזלית של איזומראט ו-C-9, חומר שהוא מרכיב בבלילת בנזין. חומרים אלו נחשבים לדליקים, מסרטנים ומסוכנים כהגדרתם בחוק החומרים המסוכנים. בעקבות השריפה, היתמר עשן שחור במשך שעות רבות מעל לאזור שגרם לזיהום אוויר חזק ובלתי סביר.

 

כעולה מכתב האישום המתוקן, בו הודו הנאשמים והורשעו, במסגרת בדיקה שגרתית יום לפני השריפה של אחד מעובדי חוות המכלים בבז״ן, התגלה כי הגג הצף של המכל שקע בתוך איזומראט (התערובת הנוזלית). כתוצאה משקיעת הגג נחשפה כמות איזומראט של כ-200-300 מ״ק לאטמוספרה, וגרמה לפליטת פחמימנים וכן ליצירת אווירה נפיצה אשר עלולה לגרום לשריפה. צוותי כיבוי וחירום של בז״ן החלו בביצוע פעולות תפעוליות לחשיפת הגג השקוע ואולם בבוקר יום השריפה, תוך כדי התזת מים מגובה של כ-10 מטרים לתוך המכל לצורך הדחת האיזומראט לצדי הגג הצף, פרצה שריפת ענק אשר הציתה את הדלקים שבמכל והאירוע יצא מכלל שליטה. כוחות כיבוי והצלה שהוזעקו למקום, פעלו שעות רבות לכיבוי השריפה.

 

ההשפעה הבריאותית של חשיפה ישירה או עקיפה למזהמים שנפלטו לאוויר כתוצאה מהשריפה עלולה לגרום לתחלואה מסוגים שונים, ובהם מחלת הסרטן, תחלואה לבבית, נשימתית, פגיעה במערכת העצבים והשפעות בריאותיות שונות שמידתן תלויה ברמת החשיפה ומשכה.

 

הנאשמים הודו באחריותם לאירוע השריפה שנגרם כתוצאה מהתנהלותם, בין היתר מאחר שלא קיימו את נהלי חברת בז״ן ולא הטמיעו אותם בקרב עובדיה, לא קיימו את הוראות ההיתרים המחייבים אותם מכוחם של הדינים הסביבתיים.

 

בית משפט השלום בחיפה (כב׳ השופטת א׳ קנטור) קיבלה את הסדר הטיעון, שנערך לאחר הליך גישור, והרשיעה את חברת בז״ן בעבירות של מעשי פזיזות ורשלנות, וכן בעבירות סביבתיות של זיהום אוויר והפרות היתרים, והטיל עליה קנס כספי בגובה של 1.2 מיליון שקל. נושאי משרה הורשעו בעבירות סביבתיות והוטלו עליהם קנסות בין 30-50 אלף שקל. נאשם 3, עודי יעקב, נמחק מכתב האישום במסגרת ההסדר.

 

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: ״חשוב למשרד להגנת הסביבה לאכוף גם נגד תאגידים גדולים וחזקים, המסכנים את הציבור ופוגעים בזכותו לאוויר נקי וסביבה נאותה. נמשיך לפעול בנחישות מול ארגונים כדי להטמיע את הכלל שהמזהם משלם, ולוקח אחריות על התנהלות רשלנית״.

 

עו״ד עדי דמתי שגיא מהמחלקה להנחיית התובעים מוסמכי היועמ״ש בפרקליטות המדינה, שייצגה את המדינה בהליך, מסרה לאחר גזר הדין: ״הפרקליטות רואה חשיבות רבה בלקיחת האחריות של החברה על התנהלותה הרשלנית, ועל נשיאתם של מנהלים בה, בהם בכירים, באחריות לאירוע סביבתי ובטיחותי רחב היקף זה. הסדר הטיעון מביא לידי ביטוי את האינטרס של הציבור באכיפה משמעותית גם כלפי תאגידים,  גם כלפי מי שמקבל בהם החלטות שטומנות בחובן סיכונים סביבתיים ואחרים״.