דו״ח קישוריות של DHL: ירידה הדדית ביבוא בין סין וארה״ב

בשנת 2022, חלקם של מוצרים סיניים מיובאים כאחוז מסך היבוא של ארה״ב ירד ל-16.6%, לעומת 21.6% ב-2017. מחברי הדו״ח: ״האיומים של היום על הגלובליזציה הם אמיתיים ודורשים תשומת לב רצינית״


13:30 ,16.03.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחר כמעט חמש שנים של סכסוך כלכלי פתוח, יחסי הסחר בין ארה״ב לסין מתחילים להראות ״דפוס כללי״ של ניתוק, גם כאשר הגלובליזציה נותרת עמידה יותר, על פי מדד הקישוריות העולמי של DHL. את מדד הקישוריות הציג אתמול ג׳ון פירסון, מנכ״ל DHL Express, במרכז החדשנות של החברה בדובאי. 

 

על פי נתוני הדו״ח, שמשתרע על פני 304 עמודים, זרימות הסחר בין ארה״ב לסין הגיעו לשיא של 690.6 מיליארד דולר בשנת 2022 ושתי המדינות מחוברות בזרמי סחר גדולים יותר מכל צמד מדינות אחרות ללא גבול משותף. ובכל זאת, הניתוח בן 304 העמודים של חברת DHL Express חפר עמוק בנתונים וגילה שגם ארה״ב וגם סין הפחיתו בצורה משמעותית את חלק היבוא שלהן זה מזה - מה שלדברי DHL מעיד על ניתוק כלכלי.

 

בשנת 2022, חלקם של מוצרים סיניים מיובאים כאחוז מסך היבוא של ארה״ב ירד ל-16.6%, לעומת 21.6% ב-2017 - השנה האחרונה לפני שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ פתח במלחמת הסחר שלו. במקביל, ערך הסחורות האמריקאיות שיוצאו לסין בשנת 2022 כאחוז מסך היצוא האמריקאי ירד ל-7.3%, לעומת 8.4% ב-2017.

 

מכסים שיזם טראמפ ב-2018 ונשמרו על ידי הנשיא ג׳ו ביידן הם הגורם העיקרי לירידה בתזרימי הסחר של ארה״ב - סין, לפי הדו״ח, שציטט ניתוח של מכון פיטרסון לכלכלה בינלאומית.

 

יבוא ארה״ב של סחורות סיניות שהיו כפופות למכסים הגבוהים ביותר בארה״ב, היה נמוך ב-22% באמצע 2022 מאשר לפני תחילת מלחמת הסחר ב-2018, בעוד שהיבוא משאר העולם עלה ב-34%. לעומת זאת, יבוא ארה״ב של סחורות סיניות שלא היו כפופות למכסים בארה״ב במהלך מלחמת הסחר עלה ב-50%.

 

מחברי דו״ח הקישוריות הבינלאומי של DHL שהופק עם בית הספר לעסקים של שטרן באוניברסיטת ניו יורק טענו כי ״הנתונים מבהירים שזרימות בינלאומיות הוכיחו עמידות במהלך המשברים האחרונים, והם מפריכים בתוקף את התפיסה שהגלובליזציה פינתה את מקומה לדה-גלובליזציה״.

 

יחד עם זאת הוסיפו מחברי הדו״ח כי ״האיומים של היום על הגלובליזציה, בכל זאת, הם אמיתיים ודורשים תשומת לב רצינית. זו תהיה טעות להסיק מהחוסן האחרון של זרימות בינלאומיות שהגלובליזציה לא יכולה להיכנס להליך נסיגה״.

 

נציין כי דו״ח הקישוריות של DHL Express מיקם את ישראל במקום ה-18, עלייה של 5 מקומות לעומת התקופה בין 2019 ל-2021.