בן הרוש לבן גביר: פתרון שהולם את מצב החירום

יו״ר מועצת המובילים והמסיעים מבקש לבצע התאמות הנוגעות לנוהל משטרת ישראל להובלת מטען חריג - תקנה 85 א׳. מציין: ימים אלה קיימת משימה לאומית להעברת אלפיי מיגוניות (ממ״דים) מחיפה לכל חלקי הארץ - מיגוניות בגודל חריג הדורשות ליווי משטרתי


10:47 ,27.12.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

יו״ר מועצת המובילים והמסיעים, פנה במכתב לשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, וכתב כי ״בימים אלה קיימת משימה לאומית להעברת אלפיי מיגוניות (ממ״דים) מחיפה לכל חלקי הארץ. העבודה מתחלקת בין מספר חברות הובלה, כאשר הנוהל החדש של משטרת ישראל להובלת מטען חריג שפורסם ביולי 2023, דורש ליווי ניידות משטרה למטען אשר רוחבו מ-401 ס״מ. נוהל זה משנה לחלוטין את כללי הובלת מטען חורג בליווי עצמי כפי שהיו טרם פרסומו, בהתאם לתקנת משרד התחבורה 85א׳. יתרה מזאת, הנוהל עומד בניגוד לסיכומים בין משרד התחבורה, משטרת ישראל ומועצת המובילים. המיגוניות הנ״ל הינן ברוחב של 410 עד 430 ס״מ ובשעת חירום שבו אנו מצויים נדרשת החלטה אד-הוק לאפשר ליווי עצמי בהתאם ללשון התקנה״.

 

בן הרוש כותב כי ״בנוסף ישנה בעייה חמורה של שינוע מכונות חקלאיות שפוגע בתפקוד השגרתי של החקלאיים, על אחת כמה וכמה בימים אלה, בהם החקלאות נאבקת על קיומה. אני סבור כי קיימת חשיבות עליונה לקיום פגישה עמך בדחיפות על מנת להציג את הנושא ולהציע פתרון שתואם את מצב החירום״. 

 

נזכיר כי בחודש ספטמבר נעשתה פנייה במכתב עליו חתומים רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, וגבי בן הרוש, יו״ר מעצת המובילים, אל מנכ״ל המשרד לביטחון פנים - מר שלמה בן אליהו. בפנייה נכתב כי משטרת ישראל שינתה נוהל עבודה מוסכם של משרד התחבורה לקביעת סמכות ליווי בתנועת רכב ציוד כבד  וקבעה נוהל חדש שפורסם מבלי שהוצג בפני גורמים חיצוניים בהם אגף הרכב במשרד התחבורה ומועצת המובילים. הנוהל החדש של המשטרה עוסק בהיתרים והגבלות לשינוע מטענים חורגים ומשנה את כללי הובלת מטען חורג בליווי עצמי לחלוטין - הן בהיבט התהליך עצמו והן בהיבט הנתונים. המשמעות: קרוב ל-1,000 הובלות של מטענים חורגים המתבצעות מדי יום על פי הנוהל הישן המאפשר ליווי עצמי יצטרכו להיות מבוצעות כעת בליווי משטרתי.

 

ממועצת המובילים נמסר אז כי ״משטרת התנועה החליטה להוציא בצורה לא מקצועית, חפוזה, בניגוד לחוק ולרוח הסיכומים בדיונים, נוהל חדש לשינוע מטען חורג, שמחמיר את הקריטריונים של האכיפה הקיימת ומנוגד להמלצות של משרד התחבורה לתיקון תקנה 85. לא ברור מהיכן שאבה משטרת התנועה את הסמכות הזאת וגם במידה ויש לה סמכות, זוהי החלטה בלתי מקצועית שהמשטרה עצמה לא תוכל לעמוד בה מבחינה לוגיסטית״.