״מחסור מתמשך ב-5,000 נהגי רכב כבד בישראל גורם כבר כעת לסיכונים ביטחוניים חמורים למדינת ישראל, בנוסף לנזקים כלכליים מצטברים. מצב זה היווה בעיה קשה עוד לפני משבר הקורונה, הבא לידי ביטוי גם בעומסים חסרי תקדים בנמלי ישראל, אולם בקרוב מאוד עומדת הבעיה להחמיר, עם פתיחת הפעילות של הנמלים החדשים בחיפה ובאשדוד.
נמל המפרץ, המתוכנן להיפתח לפעילות כבר בחודש ספטמבר הקרוב, יוכל לקלוט חלק מהביקוש, הגורם כיום להמתנת אניות לכניסה לנמל חיפה, אולם ׳צוואר הבקבוק הצפוי הנו המחסור הגדול בנהגי משאיות. הגידול בביקוש למוצרים בישראל יוצר מצב, שבו על מצבת נהגי הרכב הכבד הקיימת תחריף התחרות בין הצרכים השוטפים החיוניים לשינוע סחורות, לבין הצרכים לשינוע מוצרים לטובת הצרכים הביטחוניים של המדינה. שרי הממשלה ושרי הביטחון והאוצר בראשם חייבים לפעול במהירות לשינוי רדיקלי של מצב חמור זה״.
כך טוענים נשיא הלשכה, דוד קסטל, ויו״ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, שהוא גם חבר בהנהלת הלשכה, וסקר בפני חברי ההנהלה את הבעיה בישיבה בשבוע שעבר. בהמשך לישיבה, יצאו היום (26.7.21) הלשכה ומועצת המובילים בפנייה משותפת לשר הביטחון, בני גנץ, להכיר בכך שמדובר בצורך ביטחוני דחוף ביותר. זאת, לאחר שפעילות רבת שנים של מועצת המובילים והמסיעים ליצירת שינוי דרסטי במצבת נהגי הרכב הכבד, הניבה הישגים מוגבלים, שאינם מספקים כלל.
לדבריהם, קיימת זהות אינטרסים מוחלטת בין משק ההובלה האזרחי לבין משק ההובלה הצבאי, כולל במערך הכשרה משולב למקצועות נהיגת הרכב הכבד בשני הסקטורים. שיתוף פעולה בין שני הסקטורים ושינויי חקיקה נדרשים ומהירים, יאפשרו עידוד של בחירת מקצוע הנהיגה בקרב מתגייסים ובהמשך קליטתם במשק האזרחי, המשווע לנהגים.
נושא מרכזי בשינויים הנדרשים הנו אישור מקצוע נהיגת הרכב הכבד כ״עבודה מועדפת״ לחיילים משוחררים, שעשוי ליצור שינוי משמעותי כבר בטווח הקצר וכמובן בטווח הארוך. הצורך בהכרה זו אינו פחות מהצורך בהכרה כזו לעבודה במפעלי תעשייה, וודאי שאינו נופל מהצורך בעבודה מועדפת בתחנות דלק, שבהן משמשים העובדים כיום במרבית זמנם כמוכרנים בחנויות הנוחות הצמודות. למרות שהנושא עלה בעבר בכנסת ובממשלה – לא התקבל אישור לכך, בשל התנגדויות של גורמים ממשלתיים ובראשם המוסד לביטוח לאומי.