ההשקעה בפיתוח תשתיות השנה 10.4 מיליארד שקל

יו"ר ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית ח"כ דב חנין: ההשקעה בכבישים עולה על ההשקעה בתחבורה ציבורית והתוכנית האסטרטגית של משרד התחבורה מ-2012 לא מיושמת


11:47 ,29.07.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית בראשות ח"כ דב חנין קיימה ישיבה ראשונה, שעסקה במקומה של התחבורה הציבורית בתקציב 2015-2016.

 

חנין פתח את הדיון ואמר כי למרות שאנשי משרדי התחבורה והאוצר מסורים לקידום הענף, עדיין אנחנו נמצאים במקום לא טוב ובחברה שעדיין תלויה לחלוטין ברכב הפרטי: "התחבורה הציבורית לא נוחה, לא יעילה, לא זולה מספיק, לא מדויקת מספיק ולא אמינה מספיק, והיא עדיין המקום של הקהל השבוי".

 

חנן הוסיף, כי נקודת המוצא היא התוכנית האסטרטגית של משרד התחבורה מסוף 2012, שבה נקבע שכדי להדביק את הפער בין תשתיות התחבורה הציבורית לתשתיות הרכב הפרטי, נדרשים 200-250 מיליארד שקל. לקראת גיבוש תקציב המדינה הקרוב אמר חנין כי ועדת המשנה מבקשת לדעת האם הפער הזה הולך להיסגר. הוא הוסיף כי לעיתים יש כסף גדול שמייצר תוצאות גדולות, אך צריך למצוא את הכסף הקטן שמייצר תוצאות גדולות.

 

מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי אמר כי מבחינת השר והמשרד, התחבורה הציבורית עומדת בראש סדר העדיפויות, גם בדיוני התקציב האחרונים. לדבריו, המשרד פועל לשיפור רמת השירות, ובכלל זה הכנסת קווים נוספים, שיפור ברב קו, שיפור במעבר בין אמצעי תחבורה שונים ועוד. עוד אמר יצחקי, כי המשרד נותן דחיפה לעניין התשתית ואף הגיע להבנות עם משרד האוצר באשר לרפורמה משמעותית בתעריפים. "לא יכול להיות שנסיעה מת"א לראשון תעלה כ-15 שקל ברכבת ורק 6.9 שקל באוטובוס, הפער הזה לא ייתכן", אמר.

 

ח"כ ישראל אייכלר אמר כי למרות השיפורים, הציבור סובל יותר ויותר מהתחבורה הציבורית: "שר התחבורה עשה מהפכה בתשתיות ובעלי הרכב הפרטי נהנים, אבל מי שתקועים בתחבורה הציבורית לא זוכים ליהנות מהפירות הללו ובטח שלא תושבי הפריפריה". לדבריו, רק בירושלים קיים מחסור של 80 נהגי אוטובוס ולא ניתן לתגבר קווים.

 

מנהל אגף תכנון, תפעול ורישוי תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, אמר מנגד כי אין מחסור וכי שהמשרד נותן הנחיה לתגבר קווים הדבר מבוצע.

 

סגן הממונה על התקציבים באוצר אודי אדירי אמר כי תקציב הסובסידיה לתחבורה הציבורית עלה מ-1.7 מיליארד שקל ב-2004 לכמעט 5 מיליארד שקל השנה. בעניין התעריפים אישר אדירי כי "אנחנו על סף רפורמה".

 

חנין שאל האם הרפורמה תכלול גם את מחירי קווי הרכבת וקרא לסבסד גם קווי רכבת חדשים, כדי לעודד שינוי התנהגות. אדירי השיב ואמר כי הרפורמה תטפל בשילוב בין קווי האוטובוס לרכבת ותתרום לאטרקטיביות של הרכבת. באשר לפריפריה אמר אדירי כי צריך הלימה בין מחיר האוטובוס לרכבת.

 

ח"כ תמר זנדברג אמרה כי אמנם יש שינוי כיוון במשרד התחבורה, אבל עוד לא נפל האסימון בדבר אחד, והוא ההבנה שתחבורה ציבורית היא תחליפית לתחבורה פרטית ולא משלימה. "אם נמשיך לבנות כבישים ומחלפים וחניונים ונחשוב שליד הרכב ייסע האוטובוס, נחטא לקידום אמיתי של תחבורה ציבורית", אמרה.

 

סמנכ"לית תשתית ופיתוח במשרד התחבורה, קרן טרנר, הציגה בפני הוועדה את התוכניות לקידום התחבורה הציבורית ואמרה כי במטרופולינים לא יהיו יותר תכניות כבישים חדשות שלא מובילות לדיור חדש, אך במקביל במרחב הבין עירוני יש השקעה רבה בכבישים. לפי הנתונים שהציגה טרנר, השנה צפוי המשרד להשקיע כ-10.4 מיליארד שקל בפיתוח, מתוכם כ-5.9 מיליארד שקל בכבישים ועוד כ-4.5 מיליארד שקל בתחבורה ציבורית. בשנה הבאה צפוי תקציב הפיתוח לעמוד על 12.3 מיליארד שקל, מתוכם כ-6.2 מיליארד שקל לכבישים ו-6 מיליארד לתחבורה הציבורית. לדבריה, המשרד רוצה להפוך את התחבורה הציבורית לאלטרנטיבה לרכב הפרטי ולא רק לשפר את המצב לטובת הקהל השבוי.

 

חנין סיכם את הדיון ואמר כי ועדת המשנה מבקשת ממשרד התחבורה להציג לה את התוכניות בתקציב 2015-2016 והפער בינן לבין התוכנית האסטרטגית מ-2012 והביע חשש כי התוכנית האסטרטגית לא מיושמת וכי עדיין רוב תקציב הפיתוח מוקצה לכבישים ופחות ממחצית לתחבורה ציבורית.

 

עוד אמר חנין כי הוועדה מבקשת דיווח על חסמים סטטוטוריים לקידום תחבורה ציבורית, דיווח על תמונת המצב של רפורמת המחירים, עמדת משרד התחבורה בנושא מוניות השירות, דיווח על הנעשה במגזר הערבי ואת עמדת המשרד באשר לפיקוח על חברות התחבורה הציבורית.