במהלך סיור בתוואי קו הרכבת מת"א לירושלים, ביקש שר התחבורה ממנהלי הפרויקט לקצר את לוח הזמנים ולחנוך את הנסיעה הראשונה עוד ב-2015. הנסיעה ברכבת המהירה תיארך 28 דקות בלבד
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, ערך אתמול סיור לאורך תוואי הרכבת בלוויית מנכ"ל משרד תחבורה, יעקב גנות, מנכ"ל רכבת ישראל, יצחק הראל, וצמרת משרד התחבורה ורכבת ישראל. הוא האיץ במנהלי הפרויקט לקצר ככל שניתן את לוחות הזמנים להשלמתו ולבחון אפשרות לסיים את עבודות ההקמה עוד במהלך שנת 2015. על פי התוכנית, הנסיעה הראשונה של הרכבת המהירה מתל אביב לירושלים אמורה להיחנך בשנת 2017.
קו הרכבת בין תל אביב לירושלים, שעלותו נאמדת בכשבעה מיליארד שקלים, כולל מסילה כפולה באורך של כ-57 קילומטרים העוברת דרך נתב"ג ומודיעין ומגיעה עד לכניסה לירושלים בסמוך לבנייני האומה. זמן הנסיעה מתל אביב לירושלים יארך 28 דקות בלבד. בשנה הראשונה לפעילותה תפעיל הרכבת בין תל אביב לירושלים שלוש רכבות בשעה לכל כיוון בשעות השיא, סך הכל כארבע מיליון נסיעות בשנה.
מסלול הרכבת כולל מספר מנהרות שאורכן הכולל הוא כ-22 קילומטרים וכן גשרים באורך כולל של שבעה קילומטרים. בתוואי הסמוך לירושלים תעבור המסילה כ-80 מטר מתחת לאדמה. הנוסעים יעלו לתחנה שבמתחם בנייני האומה באמצעות מעליות ודרגנועים, שיובילו אותם בתוך מספר שניות אל המפלסים העליונים של התחנה.
הפרויקט כולל כריית צמד מנהרות באורך של כ-12 קילומטרים כל אחת בין נחל יתלה שליד שער הגיא ועד למבשרת ציון. המנהרות ייכרו באמצעות שתי מכונות כרייה גדולות הצפויות להגיע לישראל בתוך מספר חודשים.
אורך כל מכונה הוא כ-250 מטרים וקוטרה מגיע לעשרה מטרים. משקל כל מכונה הוא כ-1500 טון. במסגרת הפרויקט הוקם הגשר הארוך ביותר בישראל, באורך של 1.2 קילומטרים, שנבנה בשיטות בנייה חדשניות שיושמו לראשונה בארץ.
עם כניסתו לתפקיד הורה השר כץ לאנשי משרדו ולרכבת ישראל לפעול מיידית לקיצור עבודות קו הרכבת המהיר לירושלים, זאת לאחר שהפרויקט היה תקוע במשך מספר שנים מסיבות סטטוטוריות ובירוקרטיות קשות מצד גופים שונים.
שר התחבורה ציין כי הפרויקט מבוצע כיום במלוא התנופה תוך שמירה מרבית על נושא איכות הסביבה והתוצאות ניכרות היטב בשטח: "יש פער עצום בין מצב הפרויקט לפני קצת יותר משנה לבין המצב כיום. חילצנו את הפרויקט מהבוץ אליו נקלע וכיום ניתן לראות כי העבודות מתבצעות במלוא הקצב".
השר כץ ציין כי הקמת קו הרכבת לירושלים היא משימה לאומית ראשונה במעלה והודיע על כוונתו לוודא באופן אישי כי העבודות תתבצענה במהירות האפשרית, במטרה לחבר את בירת ישראל לתל אביב ולשאר ערי הארץ. "בכוונתי ללוות את הפרויקט באופן אישי ולעמוד בהתחייבותנו לתכנן גם רשת רכבות ביהודה ושומרון, שתתחבר לרשת הרכבות של רכבת ישראל", אמר השר.
מנכ"ל רכבת ישראל, יצחק (חקי) הראל,ציין כי רכבת ישראל עובדת כיום בשיא המרץ ומשקיעה את מירב המאמצים בקידום פרויקט התשתית הגדול והמורכב ביותר בישראל - קו הרכבת המהיר בין תל אביב לירושלים. "פרויקט זה יאפשר חיבור מהיר ונוח, בזמן נסיעה של פחות מחצי שעה בין בירת ישראל ומטרופולין תל אביב ויביא לשינוי המציאות הכלכלית והחברתית בישראל", אמר הראל.