ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ יעקב מרגי, פתחה אתמול את דיוניה בכנסת ה-23 בישיבה שעסקה בהפעלת התחבורה הציבורית בשגרת הקורונה, זאת על רקע העלייה במקרי התחלואה בשבוע האחרון. היו״ר מרגי פתח את הישיבה ואמר כי תחבורה ציבורית הינו אחד העורקים החשובים שיכולים להזרים חמצן והנעה למשק, והתחושה היא שזה לא קרה. במהלך הדיון הוא אף שאל מדוע לא נעשה שימוש באוטובוסים ונהגי החברות הפרטיות לתגבור מערך התחבורה הציבורית ואף הביע חשש שהרכבת לא תיפתח בשבוע הבא. לדבריו, פעילות הרכבת לא תיפתח בשבוע הבא אם משרד התחבורה לא יכין מתווה ברור לשמירה על בריאות הציבור.
היו״ר מרגי ביקש לדעת מדוע לא נעשתה תכנית להשתמש במסה קריטית של מפעילים פרטיים שישבו בבית, ואמר: ״אני מכיר את נושא הזיכיונות והחוקים, אך הממשלה יודעת לפעול בתקנות שעת חירום. יכולנו לייצר רציפים ומסלולים מקבילים של מפעילים פרטיים. זה יעלה כסף, אבל בשעת משבר צריך היה לתת את כל הסעד האפשרי״.
מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, אמיר אסרף, הוסיף והסביר כי בישראל יש כ-11,000 אוטובוסים וכ-16,000 נהגים וכאשר ההגבלות הן על 20 נוסעים במקום 60 המשמעות היא שצריך פי 3 אוטובוסים. באשר לסגירת הרכבת אמר אסרף כי הרכבת היא מערכת פתוחה ולכן לא היתה שום אפשרות לשלוט על מספר הנוסעים בקרונות. עוד הוא ציין כי מגבלת הנוסעים צפויה להגדיל את תקציב הסובסידיה ב-1.5 מיליארד שקל במונחים שנתיים. באשר לרכבת אמר אסרף כי ״היא צפויה לחזור לפעילות מלאה ב-8 ביוני וכי הותקנו מצלמות תרמיות שיוכלו לאתר אנשים עם חום ותהיה בדיקה שכל מי שנכנס לתחנה עוטה מסכה. זה הסיכום שאפשר לנו להיראות אחרת בשבוע האחרון״.
ח״כ קרן ברק ציינה כי היא משתמשת בתחבורה ציבורית באופן קבוע, ואמרה כי ״המחלפים כבר נבנו והכבישים שופרו ועכשיו צריך להשקיע בתחבורה הציבורית. צריך לזכור שלהחלטות בנושא קיבולת או פתיחה וסגירה יש השפעות דרמטיות על ציבור שלם שלא יכול להתנייד ללא תחבורה ציבורית״.
היו״ר מרגי סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה התרשמה שהמשרד פעל בתקופת הקורונה לקידום הפעלה תקינה של התחבורה הציבורית, אך ניתן היה לעשות מאמץ רב הרבה יותר. ״רשת האוטובוסים לא תוגברה, מספרם לא גדל ולא הותקנו מחיצות״.
הוא הוסיף כי על אף שבוצע ניקוי יומיומי, בהתאם לדרישות משרד הבריאות, לא הוצעו רציפים אלטרנטיביים למזער את צפיפות הנוסעים.
היו״ר מרגי אמר כי נדרשת תכנית לתגבור מערך התחבורה הציבורית באמצעות החברות הפרטיות, והזכיר כי בעבר היו מגייסים מכוניות לצבא בשעת חירום. עוד הוא הוסיף כי הוועדה קוראת להרחיק מהנהגים את מכונות התיקוף ולאפשר העלאת נוסעים מהדלת האחורית ולהפעיל גם בשגרה חדר מצב. נושא נוסף שהוועדה דרשה ממשרד התחבורה להתייחס אליו הוא מתן ההחזר הכספי לנוסעים שרכשו חופשי חודשי והרחבת אפשרויות הטענת הרב קו והתיקוף, וכן דרשה הוועדה מתווה להפעלת הרכבת בכפוף להנחיות משרד הבריאות.