איגוד המשתמשים קורא להעדיף את נמל חיפה בהחלטה על ההשקעות בפיתוח הנמלים

ביום עיון על מסקנות ועדת טוניק אמר מנכ"ל האיגוד דב מרום כי הוועדה איתרה כשלים עליהם התריעו המשתמשים בהובלה ימית כבר במהלך המלחמה. המשתמשים תומכים בהמלצה להקמת רשות לתחבורה ונמלים בשעת חירום


00:00 ,31.05.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

ביום עיון על מסקנות ועדת טוניק אמר מנכ"ל האיגוד דב מרום כי הוועדה איתרה כשלים עליהם התריעו המשתמשים בהובלה ימית כבר במהלך המלחמה. המשתמשים תומכים בהמלצה להקמת רשות לתחבורה ונמלים בשעת חירום
 
"הליקויים שהתגלו במערכת התחבורה והנמלים בישראל במהלך המלחמה האחרונה מורים כי הבעיה הגדולה שלנו אינה רק חוסר היערכות מספקת ונהלים מתאימים, אלא חוסר אכפתיות, העדר גמישות וחוסר יוזמה". כך אמר מנכ"ל איגוד המשתמשים דב מרום, ביום עיון שנתקיים אתמול ושבו הוצגו מסקנות ועדת טוניק לבחינת המערכות התחבורתיות-נמליות בישראל.
 
לטענת מרום, הכאוס שנוצר בתפקוד המערכות הממשלתיות והציבוריות בימים הראשונים למלחמה, ושלא השתפר בהרבה גם בהמשך המלחמה, מביא למסקנה כי יש לתמוך בהמלצת ועדת טוניק להקמת רשות לתחבורה ולנמלים בשעת חירום. לדבריו, צריכה להיות כתובת אחת – שלה יינתנו סמכויות להפעלת כל המערכים הנמליים – תחבורתיים, כולל סמכויות להכריז על הנמלים, על הרכבת ועל התחבורה היבשתית כמפעלים חיוניים, גם אם לא הוכרז מצב חירום או מצב מלחמה בכלל המדינה. הוא הביע את צערו שבהמלצות הוועדה, האומרות כי "יש לעדכן בתקנות את הסמכות להפעלת הרשות המוצעת גם בתקופות שלא יוגדרו כמצב חירום, אך שצרכי המשק יחייבו זאת עקב נסיבות מיוחדות", לא ברור מהן אותן נסיבות מיוחדות ומי יקבע מתי נוצרו.
 
בהתייחסו להחלטת הממשלה השבוע על אישור השלב הראשון של תוכנית האב לפיתוח נמלי ישראל, ציין מרום שהמשתמשים בהובלה הימית סבורים כי נמל חיפה צריך לקבל קדימות עליונה בתוכניות פיתוח אלה. כזכור, לא קבעה הממשלה אם ההשקעה בשלב הראשון, כ-800 מיליון דולר, תהיה בנמל חיפה או בנמל אשדוד, והותירה את הנושא להחלטת שרי התחבורה והאוצר.
 
לטענת מנכ"ל איגוד המשתמשים, בנמל חיפה יש ליצור שטחי אחסנה, לשפר את מערך הכבישים ולשפר את הנגישות לגליל וגם לשטחי האוטונומיה וירדן. הוא קרא למצוא דרך להגדיל את שעות הפעילות בנמל אשדוד, לדבריו ניתן לעשות זאת ע"י תגבור העבודה בלילות, גם אם יישמר הסטטוס-קוו לגבי שמירת השבת "פעילות של נמל במשך חמישה וחצי ימים בשבוע זו תופעה שאין דומה לה בנמלים מודרניים בעולם" אמר.