החל מהבוקר: עיצומים כבדים בנמלי אשדוד וחיפה

בעקבות אישור התקציב אתמול בממשלה הודיע אבי אדרי, מחזיק תיק התחבורה בהסתדרות, כי ההסתדרות תכריז על סכסוך עבודה בנמלי ישראל עוד השבוע. גד שפר: "צעדי האוצר מסכנים את המשך הרפורמה בנמלים במקום לקדמם"


00:00 ,25.08.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

בעקבות אישור התקציב אתמול בממשלה הודיע אבי אדרי, מחזיק תיק התחבורה בהסתדרות, כי ההסתדרות תכריז על סכסוך עבודה בנמלי ישראל עוד השבוע. גד שפר: "צעדי האוצר מסכנים את המשך הרפורמה בנמלים במקום לקדמם"
 
בעקבות אישור תקציב המדינה לשנת 2009 ועמו סעיף התחבורה בחוק ההסדרים המדבר על חיזוק מודל ה"לנד-לורד" (בעל בית) בנמלים החלה ההסתדרות לנקוט בצעדים המשבשים ומאיטים את פעולת נמלי ישראל.
 
מדיווחים שהגיעו למערכת Port2port בנמלי חיפה ואשדוד מורגשים "עיצומים כבדים". בחוזר שהוציא ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות הישראלית, נוקטים עובדי הנמל בעיצומים כבדים החל משעות הבוקר. נציין כי הבוקר החלו אסיפות הסברה לעובדים בנמלי חיפה ואשדוד.
 
צוק ציין בחוזר שהוציא לחברי הלשכה כי "בשלב זה מתבטאים העיצומים באסיפות ההסברה של הועדים במהלך שעות העבודה ובהורדת תפוקות משמעותית בפעולות הפריקה והטעינה".
 
בשיחה שערכה מערכת port2port עם אבי אדרי, מחזיק תיק התחבורה בהסתדרות, ציין אדרי כי ההסתדרות עומדת בדבריה ומכיוון שהאוצר נקט בצעדים חד צדדים והכניס את סעיף הלנד-לורד לחוק ההסדרים הוא יקבל את התשובה החד צדדית של ההסתדרות.
 
אדרי ציין כי הוא הורה הבוקר על כינוס אסיפות הסברה לעובדים במהלכן יוסבר להם משמעות הכנסת מודל ה"בעל בית" לנמלים עבור חברות הנמל והעובדים.  
 
אדרי הודיע כי בכוונתו להכריז על סכסוך עבודה בכלל נמלי ישראל עוד השבוע, וזאת מכיוון שעל פי הבנתו השקט התעשייתי בנמלים הופר, ולא על ידי העובדים אלא על ידי האוצר והממשלה. "לטעמי, אי אפשר להאשים את העובדים אם הם יחלו לעבוד בימים הקרובים על פי הספר", הוסיף אדרי.
 
נציין כי מחברת נמל אשדוד נמסר כי בעקבות אישור הצעת התקציב וחוק ההסדרים לשנת 2009, הכולל את חיזוק מעמד ה-לנד-לורד בנמלים עובדי הנמלים מבצעים צעדי מחאה, שעלולים לגרום לשיבושים בנמל. מהחברה נמסר כי הנהלת החברה עושה את מירב המאמצים על מנת למזער את הפגיעה בלקוחות החברה.
 
מדובר חברת נמל חיפה נמסר במקביל כי היום בבוקר נערכו בנמל אסיפות הסברה סוערות כאשר יו"ר ועד העובדים, מאיר תורג'מן, ניסה להרגיע את הרוחות ולהחזיר את העובדים לעבודה ברציפים.
 
שפר: "צעדי האוצר מסכנים את המשך הרפורמה בנמלים במקום לקדמה"
  
"המשתמשים בהובלה הימית מברכים על כל קידום תחרות של ממש שתייעל את העבודה בנמלים, אך אין לעשות את הדברים בדרך שתגרום נזקים למשק", כך מזהיר יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, בעקבות הצעת אוצר, שהוצגה במסגרת חוק ההסדרים להכניס לנמלי ישראל מפעילים חיצוניים נוספים מלבד חברות נמל הפועלות בהם עתה, וקורא לנקוט צעדים כאלה רק בהידברות עם העובדים. עם זאת, קרא שפר לעובדי הנמלים, שהחלו בעיצומים לא רשמיים, להיאבק באמצעים שלא יגרמו למשק נזקים הרסניים ויפגעו בסופו של דבר גם בהם.
 
איגוד המשתמשים מדגיש כי המגזר העסקי תומך בקידומה של הרפורמה בנמלים ובהקדמת ההפרטה. לשכת המסחר אף הגישה לאוצר הצעה מעשית של הקדמת ההפרטה ורכישת נמל חיפה, אולם גם הצעה זו מדגישה את השמירה על זכויותיהם של עובדי הנמל והידברות עמם.
 
גד שפר אומר כי למרות החשיבות הרבה של הסדרת פעילות הנמלים לטווח ארוך (והמשך יישום הרפורמה ע"י הכנסת מפעילים נוספים חיוני לנושא זה) אין לעשות את הדברים תוך התעלמות מהעובדים. הן מחשש ששביתה במגזר הציבורי במשק תגרום לנזקי עתק, שיגרעו מהתועלת שבצעד זה, והן מאחר ששיתוף הפעולה של העובדים, שניתן להשיג על ידי הידברות, יביא גם לכניסה טובה ויעילה יותר של המפעילים הנוספים לנמלים, ובכך תושג המטרה של פעילות סדירה ותחרות אמיתית בנמלים בדרך המיטבית.