יו"ר חברת נמל אילת: יש מקרים שלא צריך להסתכל על המספרים

עו"ד יאיר חזן: "מזל שמשרד האוצר לא היה קיים לפני קום המדינה, כי אם הוא היה קיים אז יכול להיות שלא היתה קמה המדינה"; הנמל מרוויח מהיום הראשון, אם רוצים למכור את הנמל בשביל כסף אז אין לכך הצדקה


00:00 ,22.04.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

עו"ד יאיר חזן: "מזל שמשרד האוצר לא היה קיים לפני קום המדינה, כי אם הוא היה קיים אז יכול להיות שלא היתה קמה המדינה"; הנמל מרוויח מהיום הראשון, אם רוצים למכור את הנמל בשביל כסף אז אין לכך הצדקה
 
יאיר חזן, יו"ר חברת נמל אילת, התראיין במסגרת ועידת PORT2PORT וציין כי במהלך שנת 2010 הפרטת חברת נמל אילת תעמוד במרכז פעילות הנמל. חזן התייחס לנושא הרכבת לאילת ואמר כי לדעתו השקת קו רכבת לעיר הדרומית תשנה את פני העיר ואת הנמל, ואולי אף את פני המדינה.
 
חזן: "יש לנו ויכוח עם האוצר שתמיד מסתכל על שורת המספרים התחתונה, ואני תמיד אומר שמזל שמשרד האוצר לא היה קיים לפני קום המדינה כי אם הוא היה קיים אז יכול להיות שלא היתה קמה מדינה, כי זה היה לא כדאי מבחינה כלכלית. יש מקרים שלא צריך להסתכל על המספרים וצריך להבין שזה פרויקט לאומי, אילת היא פריפריה וצריך לקרב אותה למרכז הארץ".
 
- הגעת לנמל אילת והתבקשת לסגור אותו – אבל בעצם הקמת אותו לתחייה.
עו"ד חזן: "אומנם נכתב בהסכמי הרפורמה כי הנמל יופרט אחרי חמש שנים, אבל, אם הוא יפסיד כסף, ואולי זו היתה התקווה הסמויה של מישהו, אפשר יהיה למכור אותו מהר. והנה, להפתעת כולם, הנמל הרוויח מהיום הראשון. היום, חמש שנים אחרי, מדובר על חברה מבוססת ואיתנה מבחינה פיננסית".
 
- האם מדינת ישראל יודעת מה היא רוצה לעשות עם חברת נמל אילת?
 
חזן: "אני יודע שראש הממשלה שואף להפריט את חברת נמל אילת וגם שר התחבורה".
 
- האם קו הרכבת לאילת קשור להפרטה?
 
חזן: "ההפרטה היא לא מטרה בפני עצמה, אלא אמצעי להוביל מדיניות. אם המדיניות היא להביא למשק חופשי ושהמגזר הפרטי ינהל את העסקים אין לי בעיה עם זה. אבל אם זה בשביל כסף – אין שום סיבה למכור את החברה כי כיום נמל אילת מעביר דיבידנדים נאים לממשלה, יותר מאשר גורם פרטי יעביר".
 
- הצעת שהעובדים יהיו חלק מהבעלים של חברת הנמל.
 
חזן: "אני חושב שהעובדים יכולים להשתתף ברכישה, להיות הבעלים של חלק כלשהו מהאחוזים, אני חושב שזה רעיון טוב. אני לא חושב שהעובדים צריכים להיות בעלי הנמל אבל באופן חלקי זה רעיון לא רע".
 
- איך השפעת על חברת נמל אילת?
 
חזן: "לפי דעתי, המהלך הכי חשוב נעשה בשנת 2005 במסגרתו פרשו 92 עובדי דור א' לגמלאות עם תנאים טובים ומרצון. הנמל השתחרר מהעול הכספי הגדול. במקום זאת גויסו עובדים חדשים מדרג ב' עם משכורות נמוכות יותר באופן ממוצע. אני גאה להיות יו"ר של חברה שהתחילה עם הון עצמי אפס ותוך חמש שנים ההון העצמי שלה עומד על 200 מיליון שקל".
 
- האם הנמל יכול להתפתח מעבר לפעילות שיש בו היום?
 
חזן: "הנמל יכול להתפתח מאוד. יש מספיק שטח בשביל להביא לאילת 300 עד 400 אלף מכולות נוספות. הוכחנו זאת עם המשבר הגדול בתחום הרכב כאשר אחסנו 32 אלף מכוניות וחכרנו שטחים מחוץ לנמל. הבעיה היא לא בשטחים אלא בנגישות של אילת למרכזי הביקושים שנמצאים במרכז הארץ. אם ייתנו לנו רכבת והוזלה בתעריפי ההובלה היבשתית נוכל להיות נמל פעיל לכל דבר".
 
- מה היעד העיקרי שלך לשנת 2010?
 
חזן: "אני מניח ששנת 2010 תעמוד בסימן ההפרטה. בימים אלה מתקיימים דיונים עם העובדים, ואני מקווה שנצליח להביא את הנמל למצב שהרבה קונים ירצו לקנות אותו. אני מציע שהנמל יימכר למשקיע אסטרטגי ולא למשקיע פיננסי. הכסף הוא לא הנושא אלא איזה חברה תוכל להביא ערך מוסף, לפתח את הנמל, להביא ידע וניסיון מתחום הספנות ולהפוך את נמל אילת לנמל גדול מרכזי ובמדינת ישראל".