מופז: הרציף הפרטי הראשון יוקם בנמל חיפה

שר התחבורה מופז החליט כי לנמל חיפה תינתן עדיפות בנושא הסרת חסמים סטטוטוריים, וזאת על מנת להשוות את מצב התשתיות בשני הנמלים. משרד האוצר: טרם העברנו המלצה בנושא לשר האוצר


00:00 ,03.02.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

שר התחבורה מופז החליט כי לנמל חיפה תינתן עדיפות בנושא הסרת חסמים סטטוטוריים, וזאת על מנת להשוות את מצב התשתיות בשני הנמלים. משרד האוצר: טרם העברנו המלצה בנושא לשר האוצר. גד שפר: זה לא מונע החלטה דומה באשדוד
 
שר התחבורה שאול מופז החליט כי הרציף הפרטי הראשון שייבנה בחופי ישראל ימוקם במפרץ חיפה. הפרויקט יתוקצב בסכום של 800 מיליון דולר, ופיתוחו המלא של הרציף יושלם עד 2015. עם זאת, מקורות בענף התחבורה ממעיטים בהשלכות ההחלטה אשר התקבלה בסמוך ליום הבחירות. מלשכת דובר השר נמסר כי נמל אשדוד ונמל חיפה יפותחו במקביל וכי לנמל חיפה תינתן עדיפות בנושא הסרת חסמים סטטוטוריים, וזאת על מנת להשוות את מצב התשתיות בשני הנמלים ולאפשר את פיתוחם במקביל.
 
כזכור, במאי 2007 אישרה הממשלה את תוכנית האב האסטרטגית לפיתוח נמלי הים התיכון של ישראל. תוכנית האב, שהינה מתווה רב-שלבי לפיתוח נמלי חיפה ואשדוד ל-50 השנים הבאות, הוגשה לממשלה על ידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז. התוכנית הוכנה על ידי חברת נמלי ישראל. על פי החלטת הממשלה חנ"י תגייס את המקורות הנדרשים ליישום התוכניות לפיתוח נמלי אשדוד וחיפה בעלות של 800 מיליון דולר ממקורותיה או באמצעות שיתוף הסקטור הפרטי.
 
לפי החלטת הממשלה, יתוכננו במקביל רציפים חדשים בנמלי אשדוד וחיפה - אך בתוך כשנה אמורים שרי התחבורה והאוצר להכריע בשאלת מיקומו של הרציף הראשון.
 

משרד האוצר: טרם העברנו ההמלצות


ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "מתקיימת בחינה בנושא של גורמי המקצוע במשרד, אשר טרם העבירו את המלצתם לשר האוצר".
 
שביעות רצון במגזר העסקי בחיפה
 
שביעות רצון במגזר העסקי בחיפה בעקבות החלטת שר התחבורה על הקמת הנמל העתידי של ישראל בחיפה, בהשקעה של 800 מיליון דולר.
 
בלשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון בירכו היום על החלטתו של שר התחבורה להקים את הנמל העתידי, בהשקעה של 800 מיליון דולר, בחיפה. לדבריהם, העסקים בצפון ממתינים כבר תקופה ממושכת להחלטה זו ומזכירים כי עוד לפני אישורה של הממשלה לתוכנית האב לפיתוח נמלי ישראל, במאי 2007, תבעה לשכת המסחר להפנות את ההשקעה העתידית לנמל חיפה, כזרז לפיתוחה של כלכלת הצפון כולו.
 
בלשכה הזכירו כי כאשר היה צורך להכריע בקדימות ההשקעה בין נמל איתן באשדוד לבין נמל הכרמל בחיפה, ניתנה אז העדיפות לנמל אשדוד. "הגיע תורה של הפריפריה הצפונית לקבל את הסיכוי למינוף הכלכלי" אמרו בלשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון. בעקבות הודעת שר התחבורה.
 
נשיא לשכת המסחר, גד שפר, הביע תקווה כי במשרד האוצר לא יעכבו את מימושה של החלטה זו. נמל חיפה אמנם נבחר כנמל הראשון לבניית הנמל העתידי, אולם מדובר בהגדלת שני הנמלים, הן חיפה והן אשדוד, כדי לענות על צורכי העתיד של סחר החוץ הישראלי.
 
שפר, המכהן גם כיו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית הוסיף: "ההחלטה על הקמת הנמל העתידי בחיפה אינה צריכה למנוע החלטה מיידית גם על השקעה דומה באשדוד – נושא זה מגובה כבר בהחלטת ממשלה על הצורך בפיתוח שני הנמלים. אם אכן יפסיקו לעכב החלטות ויתחילו לבצע, נראה את מדינת ישראל ערוכה כהלכה לפגוש את התאוששות שתבוא בעקבות המשבר הכלכלי. פיתוחם של נמלי ישראל יוכל לקדם את ישראל כשער מסחרי לכל המזרח התיכון, ועסקים הם סוללי הדרך לקשרים נוספים בעתיד".