משטרת ישראל עיכבה לחקירה את צוות האניה "צים אסיה"

הבוקר, בשעה 07:30, נכנסה האניה "צים אסיה" למים הטריטוריאליים של ישראל ולנמל חיפה. כוחות גדולים של משטרה, בראשות תת ניצב מירי גולן, המתינו לאניה ומיד עם קשירתה לרציף, ערכו חוקרי המשטרה חיפוש על האניה ואספו רישומים ומסמכים. צוות האניה עוכב והועבר לחקירה ביח


00:00 ,23.10.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

הבוקר, בשעה 07:30, נכנסה האניה "צים אסיה" למים הטריטוריאליים של ישראל ולנמל חיפה. כוחות גדולים של משטרה, בראשות תת ניצב מירי גולן, המתינו לאניה ומיד עם קשירתה לרציף, ערכו חוקרי המשטרה חיפוש על האניה ואספו רישומים ומסמכים. צוות האניה עוכב והועבר לחקירה ביחד עם רב החובל, משה בן-דוד, שהגיע לישראל לפני ימים אחדים.
 
ביחידה הארצית לחקירות הונאה (ר"ת יאח"ה) מתנהלת חקירה בכל הקשור לארוע התנגשות האניה "צים אסיה", שאירעה בתאריך 28 ספטמבר, עם ספינת דיג יפנית במים הבינלאומיים הסמוכים למים הטריטורליאליים של יפן. כתוצאה מההתנגשות נהרגו שבעה דייגים אזרחי יפן ודייג אחד ניצל.
 
כזכור, עם היוודע דבר התאונה מינה מינהל הספנות והנמלים צוות חקירה, לאור ממצאי הבדיקה. בשל חומרת נסיבות הארוע, הועבר לפרקליטות חיפה חומר החקירה שנאסף והפרקליטות הורתה למשטרת ישראל לפתוח בהליכי חקירה פלילית. בעקבות כך הטיל ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל, ניצב דודי כהן, את החקירה על יאח"ה. כמו כן, צפוי צוות החוקרים לחקור גורמים מעורבים נוספים ולערוך חיפושים במקומות שונים.

מהנהלת צים נמסר בתגובה כי החברה תשתף פעולה באופן מלא עם המשטרה ועם החקירה.
 
להלן השתלשלות המאורעות :
 
28 ספטמבר - תחילת הארוע
 
שבעה דייגים יפנים מצאו את מותם ביום רביעי (28 אוקטובר) לאחר שבדופן ספינת הדייג Shinsei Maru No. 3נפער חור באורך של מטר. דייג שמיני שהיה על סיפון ספינת הדייג ניצל. ספינת הדיג נמצאה הפוכה בלב ים, כ- 40 קילומטר מחופי הוקאידו, האי הצפוני ביותר של יפן.
 
משטרת קוריאה פתחה בחקירה שכללה גביית עדות מעשרות אנשי הצוות של אניות מכולה שהפליגו באזור, לרבות אנשי צוות האניה "צים אסיה", שהפליגה באזור בסמוך למועד הארוע. כבר בראשית החקירה הועלה חשד כנגד האניה "צים אסיה" לאחר שלאורך אחת הדפנות שלה נמצאו סימני צבע לבנים וסריטה באורך 20 מטרים.
 
בשלב זה בחרה חברת צים לציין שהאניה "צים אסיה" המשיכה בדרכה מקוריאה לשנגחאי שבסין וכי קפטן האניה מסר למרכז השליטה של צים בחיפה כי האניה לא היתה מעורבת באירוע שקרה לספינת הדייגים היפנית.
 
 
2 אוקטובר - נפתחת חקירה; צים משתפת פעולה עם משמר החופים היפני
 
"צים שרותי ספנות משולבים בע"מ, משתפת פעולה באופן מלא עם משמר החופים היפני בחקירת התהפכות ספינת הדייגים Shinsei Maru No. 3 והחלה בבדיקה פנימית משלה של הארוע", כך מסר דובר חברת צים, לאחר שהחלו להתברר תוצאות התאונה ומשנפתחה חקירה.
 
הדובר ציין בשלב זה שעפ"י הדיווח הראשוני של הצוות, לא הורגש בקיום מגע עם ספינה אחרת. בשלב זה נקטה צים ביוזמה והחלה לנהל בדיקה פנימית מלאה משלה. יו"ר אזור אסיה והפסיפיק של צים, רב חובל יגאל דפני, נשלח לאוניה כדי לתשאל את הצוות, וקבוצה בכירה של נציגי החברה נשלחת ליפאן על מנת להיות בקשר עם משמר החופים היפאני.
 
"חברת צים תקבע במדוייק מה אירע ואם אומנם האוניה צים אסיה היתה מעורבת בתאונה הטראגית. בהקשר זה נמשיך לשתף פעולה באופן מלא עם הרשויות הרלבנטיות. אם יימצא שצים אסיה היתה מעורבת בתאונה מצערת זו, חברת צים תקבל, כמובן, את האחריות על עצמה".
 
 
2 אוקטובר - שר התחבורה הורה לשלוח חוקר שיבדוק את נסיבות התאונה
 
עת החלו לזרום הידיעות על התאונה ועל הקשר האפשרי של "צים אסיה" למותם של שבעת הדייגים, הורה שר התחבורה, מאיר שיטרית, ביום שני, ערב ראש השנה (3 אוקטובר), לרשות הספנות ולנמלים שבמשרדו לשלוח חוקר שיבדוק האם אוניה של חברת הספנות הישראלית "צים" היתה מעורבת בתאונת "פגע וברח". חוקר רשות הספנות והנמלים יגבה עדויות מאנשי הצוות של אונית "צים".
 
 
3 אוקטובר - משמר החופים היפני קבע ש"צים אסיה" היא שפגעה בספינת הדייג היפנית
 
ביום שני (3 אוקטובר) יצאה הודעה רשמית של משמר החופים היפני, הקושרת באופן ישיר את האניה "צים אסיה" במעורבות בתאונה. על פי ממצאי החקירה של משמר החופים היפני, שאריות הצבע שנמצאו על ספינת הדייג תואמות לצבעה של האניה "צים אסיה" שעוגנת כעת בנמל פוסן.
 
 
7 אוקטובר - הסתיים שלב חקירת צוות האניה "צים אסיה"
 
המפקח הימי, רב חובל מגיד, גבה עדויות מאנשי הצוות של האוניה ובדק, בין השאר, את מכשירי האוניה ומסמכיה. חברת צים התבקשה להעמיד לרשות המפקח הימי את כל הממצאים שנאספו עד כה ונאסר עליה לבצע כל שינוי באוניה, לרבות צביעת דופן האוניה שנפגע בעת התאונה.
 
בנוסף, שר התחבורה מאיר שטרית החליט, כמחווה של רצון טוב, לאפשר לצוות החקירה היפני לתשאל את אנשי צוות האונייה הישראלית, וזאת במטרה להגיע לחקר האמת. זאת למרות שהחוק הבינלאומי אינו מחייב את ישראל לאפשר את חקירת הימאים הישראליים מאחר והתאונה ארעה במים בינלאומיים ולא במים הטריטוריאליים של יפן.
 
וכך, לאחר סיום החקירה של רב חובל מגיד, ובשיתוף פעולה של חברת צים, איפשרה רשות הספנות והנמלים לצוות חקירה מיפן לעלות על האוניה הישראלית "צים אסיה" ולגבות עדויות מרב החובל ומקצין המשמרת של האוניה שהיה נוכח בסיפון, בעת התאונה שבה נהרגו שבעת אנשי צוות ספינת הדייגים היפנית.
 
תשאול הצוות הישראלי נעשה בנוכחות מפקח רשות הספנות והנמלים והוא התקיים לאחר סיום החקירה הישראלית. לחוקרים היפנים ניתנה אפשרות לעיין במפות ובמסמכים וכן לקחת דגימות צבע נוספות מהאוניה.
 
לאחר סיום החקירה עשה קברניט האנייה את דרכו לישראל לטובת המשך החקירה בארץ, אם יידרש.
 
 
10 אוקטובר - שטרית מינה צוות חקירה מיוחד
 
שר התחבורה, מאיר שטרית, מינה (10 אוקטובר) צוות חקירה מיוחד שיבדוק את נסיבות התאונה שבה נהרגו שבעה אנשי צוות וספינת דייגים יפנית, כ- 40 קילומטר מחופי הוקאידו, הסמוכים ליפן.
 
הצוות התבקש להגיש לשר התחבורה ולמנהל רשות הספנות והנמלים את מסקנותיו באשר לסיבות שגרמו לתאונה. כמו כן התבקש הצוות להגיש המלצות מיידיות לתיקון ליקויים ופגמים בארוע והאמצעים שיש לנקוט למניעת תאונות דומות
בעתיד.
 
בראש צוות החקירה עומד רב חובל, אלכס גרסון, מרשות הספנות והנמלים וחברים בו רב חובל חורחה מגיד, שגבה עדויות מאנשי צוות הספינה "צים אסיה" ועו"ד גלית חיים חורב. הצוות התבקש להגיש את הדו"ח בהקדם האפשרי ולא יאוחר מ - 26 לאוקטובר 2005.
 
המפקח הימי, רב חובל חורחה מגיד, שגבה עדויות מאנשי צוות האוניה "צים אסיה" בהונג קונג, שב לארץ לאחר שחקר את רב החובל של האוניה ואת קצין המשמרת שפיקד על האוניה בעת תאונה. מגיד גם אסף מסמכים ונתונים מהאונייה ומאנשי הצוות, הדרושים להמשך החקירה.