המכרז לבחירת מפעילים בינלאומיים לנמלים החדשים - נמל הדרום באשדוד ונמל המפרץ בחיפה, מתקדם לשלב ההצעה הטכנית והכספית (RFP ).
ארבע חברות הפעלה בינלאומיות שאושרו בשלב המיון המוקדם הוזמנו להגיש הצעות להפעלה של הנמלים החדשים לתקופה של כ-25 שנה.
החברות הן: חברת TIL מהולנד שבבעלות MSC ; קבוצת Eurogate הגרמנית, מפעילת מסופי מכולות הגדולה באירופה; חברת ICTSI הפיליפינית, המפעילה מסופי מכולות ברחבי העולם; קבוצת SIPG- Shanghai International Port (Group) Co. מסין, מהמובילות באזור המזרח הרחוק בתחום הפעלת מסופי מכולות.
במסגרת ההצעות יידרשו החברות להציג תוכנית עסקית, הצעה כספית, שיטות תפעול ותפעול בראייה סביבתית (נמל ירוק). השלב, שבסיומו ייבחרו המפעילים לנמלים החדשים, צפוי להסתיים ברבעון הראשון של 2015.
על פי המודל הנהוג במרבית הנמלים בעולם, חברת נמלי ישראל (חנ"י), הזרוע של המדינה לפיתוח נמלים, תקים את הנמלים החדשים באמצעות הקבלנים הזוכים במכרזי ההקמה, בכלל זה הקמת שוברי גלים, רציפים ועבודות חפירה ימית, ואילו המפעיל הבינלאומי שייבחר יידרש לתכנן, לממן ולהקים את השטח התפעולי, כולל השלמת מערכות תשתית שונות (Service Infrastructure) כגון: חשמל, מים, תקשורת, וכן הקמת מבנים תפעוליים שונים ( Superstructure). כמו כן, אחראי המפעיל לרכוש ולהתקין את הציוד התפעולי - מנופים, כלי רכב ייעודיים, מערכות מידע וציוד אחר הנדרש להפעלת נמל.
שר התחבורה ישראל כץ: "הרפורמה בנמלים ממשיכה להתקדם. יש חברות בינלאומיות מהמובילות בעולם שמעוניינות להגיע לישראל ולהפעיל את הנמלים החדשים בחיפה ובאשדוד".
מנכ"ל חנ"י שלמה ברימן: "שילובן של חברות הפעלה פרטיות מתחרות בענף הנמלים בישראל יציבו את נמלי ישראל בשורה אחת עם הנמלים המודרניים בעולם הפועלים במודל תחרותי זה. חברות אלה אמונות על מדדי שירות גבוהים, בסטנדרטים בינלאומיים, להם זכאים היבואנים, היצואנים, הספנות והעוסקים בסחר החוץ".