חמש מתמודדות "כמעט סופיות" במכרז להפרטת נמל אילת

המתמודדות הן: מפעלי תובלה (כי"ל), ממן, גדות, גולדבונד ופפו ספנות. בעוד חודשיים יוכלו המשתתפים במכרז להגיש למדינה הצעת מחיר לרכישת מניותה בנמל


00:00 ,21.02.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

חמש מתמודדות העפילו לשלב הכמעט סופי בהליך הפרטת נמל אילת: חברת מפעלי תובלה (כי"ל), חברת ממן, חברת גדות, חברת גולדבונד וחברת פפו ספנות. את הפרטים מסר משרד האוצר.

לפני כחודש הגישו המתמודדות תוכניות עסקיות להפעלת הנמל. התוכניות נבחנו על ידי ראשי רשות החברות הממשלתיות, משרד התחבורה, חברת נמלי ישראל (חנ"י) וחברת הייעוץ טאסק.

בחודש הקרוב אמורה רשות החברות הממשלתיות להביא לאישור הממשלה החלטה בדבר הגנה על האינטרסים החיוניים של המדינה בחברה, החלטה בדבר מתן רשת ביטחון לעובדי חברת נמל אילת והחלטה בנוגע לייבוא רכבים מהמזרח דרך נמל אילת.

בשלב הבא, יחתמו החברות המשתתפות במכרז על הסכם רכישה. בעוד חודשיים יוכלו המשתתפים להגיש למדינה הצעות מחיר בגין מניותיה בנמל אילת.

אמר דורון כהן, מנהל רשות החברות הממשלתיות וממלא מקום מנכ"ל משרד האוצר: "התוכניות העסקיות שהגישו המתמודדות עומדות בקנה אחד עם מטרות ההפרטה. בנמל אילת צפוי גידול בהיקף הסחר עם המזרח הרחוק. הדבר, יחד עם הפעלה נכונה, יעצים את חשיבותו של הנמל לסחר הבינלאומי של ישראל, לקידום התחרות וליצירת ערך לצרכנים, למגזר העסקי ולמשק כולו".

המכרז להפרטת נמל אילת יצא בחודש אפריל 2011. בתום הליך המכירה תקבל החברה הזוכה כתב הסמכה להפעלת הנמל למשך 15 שנה, עם אופציה, המותנית בתנאים שנקבעו בכתב ההסמכה, לעשר שנים נוספות.

לאורך תקופת ההסמכה תיבחן החברה ברמת השרות שתוענק ללקוחות וברמת היקף הפעילות בנמל. המדינה שומרת לעצמה את כל הסמכויות הקשורות לתחום הרגולציה והאינטרסים החיוניים שלה בתחומים הכלכליים והביטחוניים.

נמל אילת משנע כיום כ-6% מהיקף הסחר של ישראל. הפעילות המרכזית בנמל כיום היא יבוא מכוניות, יצוא כימיקלים ולאחרונה החל להתפתח ענף תיירות הנוסעים. מספר העובדים בנמל הוא כ-130. הכנסות נמל אילת במחצית הראשונה של שנת 2011 הסתכמו ב-56 מיליון שקל, כשהרווח הנקי עמד על 9 מיליון שקל.