מחקר חדש: נמלי המכולות במזרח התיכון – הכי יעילים בעולם

מחקר של הבנק העולמי וחברת S&P Global אודות ביצועי נמלי המכולות בעולם CPPI מגלה כי ארבעה מתוך חמשת המקומות הראשונים שייכים לנמלים במזרח התיכון. בראש הדירוג של המחקר עבור 2021 נמצא נמל המלך עבדאללה בערב הסעודית


12:34 ,25.05.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

מחקר של הבנק העולמי וחברת S&P Global אודות ביצועי נמלי המכולות בעולם CPPI מגלה כי ארבעה מתוך חמשת המקומות הראשונים שייכים לנמלים במזרח התיכון. המחקר מחזק את הטיעון כי רוב הבעיות והכאבים בשרשראות האספקה ​​של ימינו מקורם בקצב האיטי בנמלי הים האמריקאים, כאשר נמלי החוף המערבי של ארה״ב פחות פרודוקטיביים פי ארבעה מנמל סעודי בים האדום.

 

בראש הדירוג של המחקר עבור 2021 נמצא נמל המלך עבדאללה בערב הסעודית, כאשר המתחרים האזוריים נמל סלאלה בעומאן, נמל חמד בקטאר ונמל ח׳ליפה באבו דאבי מסיימים את החמישייה הראשונה. נמל נוסף בערב הסעודית - ״הנמל האסלאמי בג׳'דה״ הגיע למקום השמיני הכללי.

 

הדירוג מבוסס על משך הזמן שאניות נדרשו לשהות בנמל כדי להשלים עומסי עבודה במהלך שנת 2021 - שנה שאופיינה בעומס חסר תקדים בנמלים והפרעה לרשתות האספקה ​​העולמיות.

 

מרטין האמפריז, כלכלן תחבורה ראשי בבנק העולמי ואחד החוקרים מאחורי המדד, אמר כי ״הגברת השימוש בטכנולוגיה דיגיטלית וחלופות דלק ירוק הן שתי דרכים שבהן מדינות יכולות לחדש את הנמלים שלהן ולהפוך את שרשראות האספקה ​​הימיות לגמישות יותר.  נמלים לא יעילים מהווים סיכון משמעותי עבור מדינות מתפתחות רבות בכך שהם יכולים לעכב את הצמיחה הכלכלית, לפגוע בתעסוקה ולהגדיל עלויות עבור יבואנים ויצואנים. במזרח התיכון, השקעות מאסיביות בתשתית ובטכנולוגיה של נמלי המכולות מתגלות כיעילות״.

 

המחקר החדש גם מדגיש את החוסן של נמלי מזרח אסיה ואת היכולת של נמלים סיניים בפרט להתמודד ביעילות עם אתגרים שהביאה המגיפה. שלושה משערי הכניסה הגדולים ביותר בסין - שנגחאי, נינגבו והנמל הדרומי של גואנגג׳ואו, מופיעים ב-10 המובילים, בעוד שהנמל היעיל ביותר בשנה שעברה - יוקוהמה ביפן - ירד למקום העשירי הכללי.

 

מדדי הביצועים הנמליים מראים פערים גדולים ביעילות הנמלים הגלובלית בשנת 2021, כאשר נמלים מובילים כמו נמל המלך עבדאללה משיגים ממוצע של 97 תנועות מכולות לשעה לאנייה בהשוואה ל-26 תנועות מכולות בלבד בשעה בנמלים המרכזיים בחוף המערבי של ארה״ב.

 

בכיר בחברת S&P Global Market Intelligence ציין כי ״המגיפה הדגישה ביתר חדות את התפקיד המרכזי של ביצועי הנמל באספקה ​​בזמן של סחורות למדינות ולאוכלוסיות שלהן. ההשפעות של המגיפה על נמלים עולמיים מרכזיים ושרשראות אספקה​​נלוות מדאיגות מאוד וממשיכות לגרום לעיכובים חמורים באספקה ולמחסור בסחורות, מה שמוביל למחירים גבוהים יותר ומשפיע לרעה על המצב הפיננסי של חברות רבות״.

 

על פי המחקר, נמל וירג׳יניה בארה״ב במקום ה-23 הוא הנמל המדורג במקום הראשון מקרב נמלי צפון אמריקה. נמל מרוקו  Tanger-Medשנמצא במקום השישי, הוא הנמל המדורג הגבוה ביותר בקרב נמלי אירופה וצפון אפריקה.

 

ה-CPPI מבוסס על סך שעות נמל לכל פקידת אנייה, המוגדר כזמן שחלף בין מועד הגעת אנייה לנמל ועד ליציאתה מהעגינה לאחר שסיימה את פעילות המטען שלה.

 

 

נמלי חיפה ואשדוד במחקר הבנק העולמי

 

נמלי חיפה ואשדוד מופיעים אף הם במחקר המשותף של הבנק העולמי וחברת S&P Global Market Intelligence. נמל חיפה מופיע במקום 196 במחקר היעילות ואילו נמל אשדוד מופיע במקום 329. במחקר מדורגים 370 נמלים סך הכל.