מסתמן: נמל המים העמוקים הבא יוקם באשדוד

ב-1 ביולי יפרסם משרד התחבורה מכרזים לבניית וניהול הנמל החדש על ידי גורם פרטי. בסמוך למועד יודיע המשרד רשמית היכן יוקם הנמל החדש


00:00 ,22.05.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

היום (ד') פרסם משרד התחבורה הודעה, לפיה ב-1 ביולי יפורסמו שני המכרזים להקמת והפעלת נמל המים העמוקים הבא של ישראל, שייבנה בשיטת ה-BOT.

עוד פורסם בהודעה שהוציא המשרד, כי שר התחבורה ישראל כץ מסר שרק בסמוך לפרסום המכרז ייקבע היכן יוקם הנמל הראשון מבין השניים. זאת היות ובישראל יש צורך בהקמת שני נמלים חדשים, בחיפה ובאשדוד, שיוקמו בהדרגה.

ל"PORT2PORT" נודע הבוקר מגורם בכיר שהממשלה כבר קיבלה את ההחלטה על הקמת הנמל החדש בסמוך לנמל אשדוד, אולם היא נמנעת עד כה ממתן פרסום להחלטה עד ל-1 ביולי, בו יפורסמו המכרזים.

אתמול (ג') קיים כץ פגישה במשרדו עם מנכ"ל חברת נמלי ישראל (חנ"י) שלמה בריימן, ובה "התקבלו החלטות אופרטיביות להשלמת הרפורמה בנמלים והיערכות למקרה של השבתת הנמלים. בישיבה הנחה כץ את מנכ"ל חנ"י להיערך לפרסום שני מכרזים להקמה ולהפעלה של הנמל החדש ב-1 ביולי 2013. עלות הקמת הנמל נאמדת במיליארד דולר", לשון הודעת משרד התחבורה.

בנוסף החליט כץ, שההידברות עם עובדי הנמלים תתבצע רק לאחר ביצוע המכרזים, והיא תהיה על נושאים כמו שדרוג הנמלים וזכויותיהם ולא על עצם פתיחת הנמלים החדשים. לדבריו, לא תהיה לוועדים זכות וטו למניעת תחרות.

על פי הודעת משרד התחבורה, התוכנית להקמת הנמל החדש כוללת קידום זמינות ואישור תוכניות סטטוטוריות להקמת הנמלים החדשים, אגירת אבני מחצבות וסלעים מהגליל להקמת המזח החדש, הערכות פיננסית להקמת הנמל הראשון,

פרסום מכרז בינלאומי (PQ), אליו ניגשו שמונה קבוצות וחברות מהגדולות בארץ ומחו"ל, בעלות מומחיות וניסיון בהקמת נמלים ותשתיות.

כץ: "החלטתי לסיים מצב, שבו ועדים מיליטנטים מנצלים את הכוח שבידיהם ומקבלים זכויות יתר על חשבון הציבור כולו".

יצוין שבמהלך חודש מאי השנה אישרו הוועדות המקומית והמחוזית לתכנון ולבנייה חיפה את תוכניות נמל המפרץ וחזית הים העירונית, תוכניות שכבר אושרו במועצה הארצית לתכנון ולבניה. בעיריית חיפה אמרו שמדובר במהלך שיציל את כלכלת העיר והצפון כולו, יפתח את הנמל לעיר ויספק מקומות עבודה רבים במטרופולין.

בתגובה זעמו עובדי נמל חיפה ואיימו בהשבתת הנמל, בטענה שהמהלך לא תואם עימם ושהם לא יאפשרו הקמת נמל פרטי.

בכדי להתמודד עם שביתה אפשרית של עובדי הנמלים, גיבש משרד התחבורה גיבש תוכנית. מדובר בתכנית הדרגתית שתופעל בהתאם להתפתחויות.

על פי התוכנית, הסלמה או שביתה ממושכת בנמלים תביא את הממשלה לחקיקת בזק של חוק בוררות חובה לשירותים חיוניים, שיאסור שביתות בשירותים חיוניים, כולל בנמלים. לפי משרד התחבורה, ראש הממשלה הבטיח לכץ תמיכה מוחלטת בנושא.

בישיבה דיווח בריימן לכץ על ההיערכות המוצעת למקרה של השבתת הנמלים. התוכנית תכלול הפעלה של שאר הנמלים ומעברי הגבול בין ישראל וירדן באופן הבא:

• נמל חדרה - פריקת מטענים בנמלי אגן הים התיכון, כגון יוון, קפריסין ותורכיה, והובלתם ישירות לנמל חדרה באמצעות אונייות קטנות, בעלות קיבלות של 200 מכולות.

• נמל אילת - פריקת מטענים בנמל עקבה והובלתם לנמל אילת באמצעות אונייה שתיחכר במיוחד לצורך הנושא. משרד התחבורה נערך להביא לנמל אילת שני מנופים ניידים, שיפרקו את הסחורות. כן קיימת היערכות לגיוס נתבים פנסיונרים.

• נמל מספנות ישראל - שימוש בנמל מספנות ישראל לפריקת מטענים באמצעות מנופים נוספים שיובאו לנמל והכנת שתי ספינות גוררות במקרה שעובדי נמל חיפה יימנעו מתן שירות, באמצעות גוררות הנמל.

• מעבר רבין בערבה - היערכות לתגבור המעבר במטרה לאפשר העברת מטענים בכמויות גדולות יותר מישראל לירדן ומשם לנמל עקבה, ולהיפך.