רה״מ ושר התחבורה התקדמו שלב משמעותי נוסף למימוש חזונם להקמת נמלים מתחרים לנמלי חיפה ואשדוד. היום הונחה באשדוד אבן פינה ל״נמל הדרום״, באשדוד.
הטקס נערך במעמד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר התחבורה והבטיחות בדרכים, חה"כ ישראל כ"ץ, שר האוצר, חה"כ יאיר לפיד, ראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי, יו"ר חברת נמלי ישראל מר רם בלינקוב ומנכ"ל חברת נמלי ישראל מר שלמה ברימן.
נציין כי "נמל הדרום" הינו מסוף מכולות חדש ומתקדם שיוקם ע"י חברת נמלי ישראל בהשקעה של כ-3.3 מיליארד ₪, והוא יבנה מצפון לנמל אשדוד.
העבודות להקמתו בשלב הראשון כוללות: הקמת רציף עבודה, הארכת שובר גלים ראשי קיים ב-600 מטרים, הקמת שוברי גלים משניים באורך 1500 מטרים, הקמת רציפים בהם רציף ראשי באורך של 800 מטרים ובעומק מים של 17.3 מטרים, הקמת שטחי אחסון ותפעול וביצוע עבודות חפירה ימית. המסוף ישתרע על שטח של 640 דונם. קיבולת המסוף תעמוד בשלב הראשון עד 1.1 מיליון TEU.
בטקס הבוקר אמר ראש הממשלה מר בנימין נתניהו: "נמשיך לפתח את נמלי הים כדי להוזיל את מחירי הסחורות, נמשיך לסלול כבישים ומסילות רכבת כדי לחבר את הנגב והגליל למרכז, נמשיך לבנות בירושלים בירתנו הנצחית".
שר התחבורה, חה"כ ישראל כ”ץ, עקץ את ההסתדרות: "כשעופר עייני רצה להמעיט מסיכויי ההצלחה של הרפורמה בנמלים, הוא קרא לה ״רפורמת צ׳אבי״ ע״ש כלב הגולדן האהוב של משפחתי. עיני אמר כי כך נראית רפורמה ששר התחבורה החליט עליה כאשר יצא לטיול עם הכלב צ׳אבי, ראה אותו שוחה במים, ונזכר שצריך לעשות רפורמה בנמלים. האמת היא שמהרגע שנכנסתי לתפקידי פעלתי לקדם את הרפורמה בנמלים. היום זה קורה: קוברים את אבן הפינה ומולידים נמל חדש. אחרי שנים של קידום ותכנון , אגירת סלעים ומכרזים, עכשיו מתחיל הביצוע. בקרוב נקיים טכס דומה גם בחיפה. שני נמלים חדשים, שיופעלו ע״י חברות ענק בני"ל, יוסיפו אלפי מקומות עבודה, יוזילו את מחירי הסחורות והמוצרים, ויסייעו בשינוי המציאות הכלכלית והחברתית במדינת ישראל. מול כל זה עומדים קומץ בעלי עניין שרוצים לשמר את המונופול, את היד שמחזיקה את השאלטר, את היכולת לשתק, למנוע תחרות וכמו שראינו: גם לנצל לרעה. זהו- היום זה ניגמר! הספינה יצאה לדרך!"
שר האוצר, חה"כ יאיר לפיד: "לפני שנה החלטנו לעשות רפורמה היסטורית, ולפתוח נמלים נוספים בישראל. זה לא היה קל, זה היה כרוך במאבקים רבים, זה עדיין כרוך במאבקים רבים, אבל הנה זה קורה. אנחנו לא מניחים כאן היום רק אבן פינה, אנחנו מובילים לשינוי של כללי המשחק. במקום מונופול יש תחרות בריאה. את שלטון הוועדים תחליף יעילות. את הסחטנות תחליף הורדת מחירים. מה שהנמל הזה מאפשר לנו, הוא משחק הוגן. משחק שבו כל אחד יכול להתקבל למקום עבודה בהתאם לכישוריו ולא רק אם הוא מקורב. משחק שבו המדינה מובילה מהלכים ורפורמות שישפיעו על הכיס של כל אזרח ואזרח. משחק שבו המדינה בוחרת להשקיע באזרחים במקום לקחת מהם".
שלמה ברימן, מנכ"ל חברת נמלי ישראל, ציין: "אנו נמשיך בדרכנו ונבטיח כי בסיומו של העשור הנוכחי יוקמו במדינת ישראל שני נמלים חדשים – נמל הדרום כאן באשדוד ונמל המפרץ בחיפה. אין ספק בדבר אחד, כאן הפוטנציאל של מדינת ישראל להפוך למרכז סחר ימי. יחד נפעל כדי לחזק את כלכלת ישראל ולהצעידה קדימה".
ראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי: בניית הנמל החדש תוביל את העיר אשדוד לעידן כלכלי חדש המבטיח משמעויות והשפעות חברתיות עמוקות, שהופכות את אשדוד למטרופולין סחר בינלאומי ולעיר עוד יותר מובילה בישראל״.
נזכיר כי במקביל מנהלת חברת נמלי ישראל את המכרז להקמת נמל המפרץ, בחיפה ואת המכרזים לבחירת מפעילים בינלאומיים לנמלים החדשים שיוקמו, המצויים בשלב ההצעה הכספית והטכנית. נמל הדרום ונמל המפרץ יופעלו ע"י חברות הפעלה בינלאומיות שתצענה סטנדרטים גבוהים של שירות- מהם ייהנו היצואנים והיבואנים וכלל העוסקים בסחר החוץ של ישראל.
הוועדים בחיפה שובתים; הוועדים באשדוד מתנגדים
על רקע הנחת אבן הפינה ל״נמל הדרום״ החליטו וועדי העובדים לפתוח בשביתה מלאה, ללא הגבלת זמן, בנמל חיפה. הוועדים בחיפה אף מתחו ביקורת קשה על עמיתיהם באשדוד על כך שהם בחרו שלא לנקוט בצעדי מחאה.
ולעומת זאת, יו”ר ועד עובדי נמל אשדוד, אבינועם שושן, ציין שעובדי הנמל נוהגים בהתאם לפסיקת נשיא ביה"ד הארצי לעבודה, כב' השופט פליטמן, אשר אסר על עובדי הנמלים לנקוט בצעדים ארגוניים, כנגד הקמת הנמל החדשים: "אנחנו מצפים מממשלת ישראל, שתקיים את חלקה שלה ושתנהג אף היא עפ"י החלטת כבוד ביה"ד, שהורה למדינה לפעול למען שדרוג הנמלים כדי שיוכלו להתחרות בנמלים החדשים וכדי ליצור 'רשת ביטחון' לעובדים" אמר שושן.
״ועד עובדי הנמל החליט להמשיך ולהיאבק למען זכותם לתחרות הוגנת עם הנמלים החדשים ולמען שמירה על שכר עובדי הנמל. "שמנו לנגד עינינו את המשך מתן השירות הטוב והמקצועי לכלל לקוחותינו, במקביל לשיפור היכולות שלנו ושידרוג הנמל לקליטת אוניות גדולות", אומר שושן ומוסיף: "לא נסכים ולא נשלים עם מצב שיימנע מאתנו אפשרות לתחרות הוגנת ושווה, ואנו מצפים שממשלת ישראל תקדם את הנושא, בדיוק כפי שהיא פועלת למען קידום הקמת הנמלים החדשים".