"נציגי האוצר לא מצאו את הזמן לשבת ברצינות הראויה עם עובדי הנמלים"

לאחר שבועות של איומים נפגשו נציגי עובדי הנמלים וההסתדרות עם עובדי משרד האוצר, אולם שתי הפגישות התפוצצו. נקודת המחלוקת העיקרית: הבטחת כספי הפנסיה של העובדים


00:00 ,26.02.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

היום (א') בשש בערב ייפגשו נציגי ההסתדרות וועדי העובדים בנמלי ישראל בבית הדין הארצי לעבודה, על מנת לדון בצו מניעה נגד השביתה הכללית עליה הכריזו הוועדים בנמלים החל מהבוקר. הבקשה לצו המניעה הוגשה על ידי התאחדות התעשיינים (ראו ידיעה נפרדת).

העובדים, אנשי ההסתדרות ונשרד האוצר נפגשו ביום חמישי שעבר ושוב במוצאי שבת, על מנת לדון בנקודות המחלוקת ביניהם. שתי הפגישות הסתיימו ללא תוצאות.

בפגישות נכחו יושבי ראש וועדי העובדים בנמלי חיפה, אשדוד ואילת, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות אבי ניסנקורן, יו"ר ועד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, נציגי האוצר ונציגי רשות החברות הממשלתיות.

נקודות המחלוקת העיקריות בין הצדדים הן כספי הפנסיה של העובדים, השליטה במועצות הייצור והאיתנות הפיננסית של חברות הנמלים.

דרישות ההסתדרות והעובדים מתמקדת באופן שבו מוחזקים כספי הפנסיה של העובדים, כשהטענה היא שהכספים נמצאים בחשבונות השוטפים של חברות הנמלים, כך שאינם מאובטחים בשום צורה ונמצאים בסכנה אם חברות הנמל יקלעו לקשיים כספיים. ההסתדרות והעובדים דורשים להעביר את הכספים לחשבון נאמנות, עד ליצירת קופה מרכזית לפנסיה. יוזכר כי ברשות שדות התעופה ישנו מודל דומה, שהושג לפני כשנה.

בצהרי היום אמר יו"ר ועד הטרנספורט בנמל חיפה מאיר תוג'מן ל"port2port": "לא היתה התקדמות באף אחד מהנושאים שדיברנו עליהם. האוצר, בניגוד למה שהוציא לתקשורת, לא חתם על הסכם שכר שבו העלאה לעובדים. מדובר בהסכם שכר שנחתם לפני שנתיים והיה צריך להיות מאושר עד 31 בדצמבר 2011. גם את זה הם לא טרחו לאשר. רק אחרי שפתחנו בסכסוך עבודה, הם שלחו מכתב לחברות הנמלים, שמאשרים את ההסכם שכר.

"לא תהיה ברירה, כי אנחנו ורשות התעופה הגופים החזקים היחידים בישראל; חברת החשמל רק מאיימים, אבל כשצריך הם לא משביתים, לכן הם לא גוף חזק; עובדי הרכבת משביתים, אבל הם מאפשרים לציבור אפשרויות הובלה אחרות, כמו אוטובוסים. אנחנו שערי הכניסה היחידים לישראל, בגלל זה אנחנו גופים חזקים".

מדוברות משרד האוצר נמסר: "נקודות המחלוקת שמציגים הוועדים הן אינן נקודות המחלוקת העיקריות. הצגת העובדים את השביתה הנוכחית כמאבק על הפנסיה הינו הטעיה שנועדה להסתיר את העובדה שהם מנסים לסחוט, שוב, תוספת שכר וקידום אינטרסים אישיים על חשבון ציבור משלמי המסים, תוך פגיעה בפעילות המשק. הוועדים אינם צריכים לחתום על הסכם שכר חדש. לפני שבועיים מימש האוצר את האופציה להארכת ההסכם, במסגרתו ניתנה להם תוספת של 3% לעובד, המסתכמת ב-1,000 שקל לעובד לחודש.

"במתווה שהוצג לוועדים בפגישות שנערכו ביום חמישי ומוצאי שבת שעברו, הצהירה המדינה שיינתן מענה לעניין אבטחת הפנסיה. יחד עם זאת, נראה שהוועדים מדברים בשני קולות ואינם מציגים את הדרישה האמיתית שמוצגת בדיונים המקצועיים, והיא תוספות שכר מופרזות לבעלי המלאכה. למעשה, דרישת הוועדים היא תוספת שכר של 7,500 שקל לעובד בתחום בעלי המלאכה בדור א' וכ-2,000-3,000 שקל לעובד בדור ב'".

בתגובה לדברים אמר תורג'מן: "במשרד האוצר יושבים אנשים חוצפנים, חסרי מצפון, שמנסים בכל דרך אפשרית להכפיש את שמם של עובדי הנמלים. הם לא בוחלים בשום טקטיקה נבזית, כולל העברת 'עובדות' שקריות לאמצעי התקשורת, כדי להצדיק את אזלת היד שלהם בהתנהלות מול עובדי הנמלים.

"אנחנו רואים בחומרה רבה התנהלות מבישה זו. עובדי הנמלים לא ביקשו תוספת שכר כלשהי. אנחנו דורשים בסך הכל שיכבדו את הסכמי הפנסיה שנחתמו אתנו כבר בשנת 2005.

"כבר לפני חודש ימים הכריזה ההסתדרות סכסוך עבודה בנמלים, אבל נציגי משרד האוצר לא מצאו את הזמן המתאים כדי לשבת ברצינות הראויה עם ההסתדרות ועובדי הנמלים. זו לא התנהלות ראויה, שמעוניינים לפתור מחלוקת בנושא שהוא בנפשנו".

אדרי: "כספי הפנסיה עלולים להיות בסכנה ממשית, אם חלילה חברות הנמל ייקלעו לקשיים כספיים. כל נושה יוכל לבוא להנהלות, לשים יד על החשבונות האלה, והעובדים ישלמו מחיר. בסך הכל, אנחנו רוצים להבטיח את מה שמגיע לעובדים ממילא".

אמרה יו"ד ועד עובדי הרכבת גילה אדרעי: "אנו מגלים סולידריות מלאה עם המאבק של הנמלים. מבחינתי, הפרטת רציפים היא חיסול העבודה של עובדי נמל חיפה. ברגע שתהיה אופציה לאונייה להחליט באיזה רציף היא פורקת, היא תבחר את העבודה הזולה ולא האיכותית. שלחתי למאיר ולאלון (חסן) הודעות שאנחנו תומכים בהם ומתי שהם יצטרכו, אנחנו פה. פוגעים להם בפנסיות. בסוף הצדק מנצח".

לשאלה האם עובדי הרכבת ישביתו את העבודה לאות סולידאריות עם עבודי הנמלים אמרה אדרעי: "יותר קל לי שהנמלים משביתים. אני יכולה לעשות צעדים אחרים. אני עובדת מול מוטב ציבורי והוא (תורג'מן) עומד מול מכולות ששייכות אנשים. הם לא צריכים שאני אעצור את הרכבת, הם מספיק חזקים גם ככה".