למערכת PORT2PORT נודע על התקדמות במו״מ שנערך בימים אלה בין ועדי העובדים, ההסתדרות, הנהלות הנמלים ומשרדי התחבורה והאוצר.
לצד התקדמות במגעים בין עובדי נמל חיפה והנהלת חברת הנמל – בייחוד לאחר שהוסרה התנגדות משרד התחבורה בכל הקשור לשדרוג הצריף המזרחי בשנים הקרובות, ובכך נמנעה מחלוקת בנושא ׳מי ישלם על השדרוג׳, מסתמן כי נושא המשקיע האסטרטגי הוא הנושא החם על שולחן המשא ומתן, וכי העובדים - הן בנמל חיפה והן בנמל אשדוד - מחבבים את הרעיון במסגרתו ייכנס משקיע אסטרטגי בבעלות מלאה לפעילות בחברת הנמל, ואולי אף יביא עמו עבודה נוספת לנמל.
נציין כי מהלך זה מסתמן על פניו כמהלך חיובי שכן במצב זה המדינה משיגה גם תחרות וגם הפרטה – הפרטה, כזכור, אותה ביקשה להשיג מזה מספר שנים.
בנמל אשדוד נציגי העובדים מסתכלים אפילו קדימה יותר ולא פוסלים את הרעיון לשיתוף פעולה עם המפעיל הפרטי של נמל הדרום - חברת TiL, חברת בת של חברת הספנות MSC.
בשיחה שערכה מערכת PORT2PORTעם אחד הגורמים הבכירים בוועדי נמל אשדוד ציין הגורם כי העובדים אף יצרו קשר ראשוני עם חברת TiLאולם טרם נפגשו עם נציגיה. לטענת אותו גורם, לא קיימת התנגדות של משרד התחבורה למהלך כזה.
מערכת PORT2PORT פנתה לאבי אדרי, יו״ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, בנוגע לשיתוף פעולה עתידי של העובדים וההסתדרות עם המפעיל הפרטי בנמל הדרום.
אדרי ציין בתגובה כי: ״אנחנו פועלים כרגע במלוא המרץ לכיוון משקיע אסטרטגי שיביא לנמלים הקיימים עבודה נוספת ואופציה לשטחים נוספים. כל מהלך שלא נוגד את החוק בכלל ואת הנחיות ההגבלים העסקיים בפרט יתקבל בברכה״.
״לא יהיה מנוס משביתה״
יחד עם זאת, חשוב לזכור כי למרות ההתקדמות במספר נושאים עדיין קיימות מחלוקות שנכון לכרגע נראות בלתי פתירות כגון נושא מחלקת הים ושאלת פעילותה העצמאית והנייטרלית. נכון לרגע זה מסתמן כי מחלקות הים הנוכחיות יישארו תחת חסות חברות הנמל וחנ״י תקים מחלקות ים חדשות עבור הנמלים החדשים בעלות של מיליוני שקלים. בנוסף, ישנה מחלוקת על רשת הביטחון, ומחלוקות נוספות. נציין כי לדברי אותו גורם המקורב למו״מ ״לא יהיה מנוס משביתה״.