מכה לממשלה. בית הדין האזורי לעבודה הקפיא את היציאה למכרזים לנמלי פרטיים בחיפה ובאשדוד עד ל-1 בספטמבר, תוך כדי שהוא הורה לממשלה להתחיל בתהליך הידברות עם ועדי העובדים בנמלים.
לפני שבועיים הודיעה ההסתדרות על סכסוך עבודה בנמלים, כתוצאה מהחלטת המדינה להוציא מכרזים להקמת שני נמלים פרטיים חדשים. 14 ימי ההמתנה לאחר ההכרזה על סכסוך עבודה היו אמורים לפוג מחר (ד') ולא מן הנמנע שהיתה מוכרזת שבית כללית בנמלים כצעד ראשון.
הדיון התנהל בעקבות עתירה שהגיש איגוד לשכות המסחר נגד ההסתדרות בשל ההכרזה על סכסוך עבודה ובשל הפגיעה הצפויה במשק. האיגוד ביקש מבית הדין להוציא צו מניעה נגד סכסוך העבודה ונגד השביתה הצפויה בעקבותיו.
בדיון טען בא כוח האיגוד עו"ד שלומי לויה, כי מטרת ההסתדרות היא מניעת תחרות בנמלי הים ותו לא. לדבריו, ועדת טרכטנברג מצאה שאחת הבעיות של יוקר המחייה בישראל היא התנהלות הנמלים. הוא הוסיף, שהמדינה ריבונית לקבל החלטה על הקמת רציפים פרטיים ולאיגוד העובדים אין סמכות לחלוק על כך.
בית הדין קיבל את ההחלטה להורות על דחיית הוצאת המכרזים לאחר שקבע שלא הוכח שהקפאה זמנית של המכרזים תפגע מהותית בטובת המשק. במקביל להקפאה הורה בית הדין לעובדי הנמלים שלא לפתוח בעיצומים.
עוד הורה בית הדין למדינה לקיים משא ומתן עם ההסתדרות ועם ועדי העובדים בנמלים עד ל-1 בספטמבר. המדינה כבר הודיעה על כוונתה לפנות לבג"צ, בכדי לבטל את החלטת בית הדין.
ממשרדי האוצר והתחבורה נמסר: "אנו מצרים על החלטת בית הדין לעבודה. המדינה עומדת על זכותה להקים נמלים חדשים לשם הגברת התחרות, הורדת יוקר המחיה ופיתוח המשק. בכוונת המדינה לעתור לבג"ץ, בהתאם לפסק הדין הקובע שיש לה הזכות לקדם תחרות".
עמדת הממשלה היא שהקמת הנמלים הפרטיים תיעשה בשטח שאינו שייך לחברות נמל חיפה ואשדוד, ואי לכך הקמתם לא תפגע בפעילות של חברות הנמלים.
בהתאם להכרזותיו של שר התחבורה ישראל כץ בחודשים האחרונים, הודיעה המדינה שהיא מוכנה להיכנס למשא ומתן עם העובדים על שימור תנאי העבודה שלהם, אולם לא על זכותה להקים נמלים חדשים. זאת במיוחד בהתחשב בעובדה שהקמת הנמלים החדשים תיקח מספר שנים.
עו"ד יעל בר לב מפרקליטות המדינה הבהירה שאין מקום להקפיא את המכרזים, במיוחד לאור נחיצות הרפורמה בנמלים. היא הוסיפה שלעובדים אין זכות להתדיין עם המדינה בעניין התחרות לטובת הציבור.