נמל אשדוד מפסיק יצוא גרוטאות

חברת קמור סוכני אוניות פנתה ליצואני הגרוטאות וביקשה מהם להתאחד למען מאבק בהחלטת הנמל. חברת נמל אשדוד טוענת כי הפסיקה את הייצוא מסיבות בטיחותיות בהיעדר ציוד מתאים. היצוא השנתי של גרוטאות נאמד ב- 60 אלף טון


00:00 ,08.05.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת קמור סוכני אוניות פנתה ליצואני הגרוטאות וביקשה מהם להתאחד למען מאבק בהחלטת הנמל. חברת נמל אשדוד טוענת כי הפסיקה את הייצוא מסיבות בטיחותיות בהיעדר ציוד מתאים. היצוא השנתי של גרוטאות נאמד ב- 60 אלף טון
 
חברת קמור שירותי ספנות פנתה בסוף השבוע ליצואני הגרוטאות מנמל אשדוד בו היא מבקשת מהם להתאחד בדחיפות "ולפעול בכל האמצעים כולל משפטית", על מנת למנוע מנמל אשדוד להוציא לפועל החלטה אשר התקבלה על ידי מנכ"ל חברת נמל אשדוד, שוקי סגיס, ב-30 באפריל ואשר חרצה את גורלו של ענף ייצוא הגרוטאות מנמל אשדוד.
 
סגיס כותב במכתבו לאריה רונה, מנהל רשות הספנות והנמלים, כי "אין מנוס אלא להפסיק טעינת הגרוטאות בנמל אשדוד בתוך שלושה ימי עבודה". סגיס הוסיף כי במקביל פועלת חברת הנמל על מנת למצוא פתרון בטיחותי אלטרנטיבי לטעינת גרוטאות וליישמו בהקדם האפשרי. "נושא הבטיחות נמצא בראש סדר העדיפויות של חברת הנמל וחיי אדם חשובים אף יותר מיצוא גרוטאות ממדינת ישראל", כתב סגיס.
 
שורש הבעיה נעוץ בצד התפעולי של הייצוא ועל כל הצדדים מוסכם כי "טעינת גרוטאות עם שני מנופי זרוע ואמבטיה מסוכנת ביותר" כפי שכתב ד"ר דן ליבנה, מנהל אגף הנדסה ותפעול ברשות הספנות והנמלים במהלך חודש מרץ לאלדד וקסמן, סמנכ"ל תפעול ומסופים בנמל אשדוד. ד"ר ליבנה אף הוסיף במכתבו כי "שפיכת גרוטאות בצורה כזו לספינה עלולה (וגורמת) גם נזקים לגוף האנייה עצמה".
 
ד"ר ליבנה ציין כי ניתן לרכוש ציוד מתמחה בנידון ובמחיר סביר כאשר כמות הגרוטאות השנתית הצפויה עומדת על 60 אלף טון.
 
כאמור, חברת קמור מבקשת למנוע מחברת נמל אשדוד לעצור את ייצוא הגרוטאות וטוענת במכתבה כי חברת נמל אשדוד מגבילה מזה זמן את יצוא הגרוטאות על ידי הטלת מגבלות על סוגי האוניות המורשות לטעון גרוטאות "מסיבות שונות". לטענת קמור, איסור גורף מסוג זה "אינו מקובל  ואסור שיקרה בנמלי הארץ. איסור זה גם עלול להוות תקדים מסוכן לאפליית מטענים נוספים בנמל אשדוד".