הסחר הימי בפנים-אסיה, שנחשב באופן מסורתי לאחד הגדולים בעולם עם מאה זוגות נמלים בהם מתנהל הסחר ועם 30 מיליון TEU המשונעים בסחר הזה מדי שנה, סובל לאחרונה מעלייה חדה בתעריפי ההובלה.
תעריפי ההובלה בנתיבי פנים אסיה עלו בעיקר עקב מחסור בציוד ובמקום שנגרמו כתוצאה מהפלגות מבוטלות. לדוגמא, מוקדם יותר השנה, חברות נישה בתוך אסיה הציעו מכולות של 20 רגל משנחאי להו צ׳י מין סיטי תמורת 1 דולר בלבד, בתוספת חיובים מקומיים. הדבר נגרם בשל מלחמת הסחר בין ארה״ב לסין ועלייה בביקוש לייצוא מווייטנאם, ולכן המובילים הציעו תעריפים נמוכים מאוד כדי לעודד מיקום מחדש של מכולות ריקות. עם זאת, עבור אותו זוג נמלים כעת המחירים נעים בין 970 ל -1,300 דולר, והם תקפים עד 30 בנובמבר בשוק הספוט.
על פי הצפי, לא יירשמו ירידות תעריפים בסחר זה כל עוד המחסור בציוד ובמקום על האניות יימשך, ותעריפי השיא צפויים להימשך לפחות עד ראש השנה הסיני הצפוי להתקיים בתחילת פברואר.
בשבוע שעבר, חברת הספנות הגרמנית האפאג לויד תיארה את המחסור העולמי במכולות כאירוע ״ברבור שחור״, וציינה את הביקוש הגדול למכולות 40 רגל – ביקוש שמגיע לאחר ירידה חדה בביקושים בתוך תקופה של חצי שנה. נזכיר כי החברה השעתה הזמנות של מוצרים חקלאיים מצפון אמריקה על מנת שתוכל להפנות ציוד לשוק היצוא האסייתי הרווחי יותר.
הסחר בפנים-אסיה אף מושפע מהביקוש האמריקאי העצום לייצוא אסיה, ומהרווחים שקורצים לחברות הספנות בנתיב זה, שכן שולי הרווח בסחר פנים-אסיה הינו זעיר והדבר יוצר מחסור חמור במכולות 40 רגל.